تداوم پیامدهای جنگ بر بخش تولید، بنگاههای اقتصادی ایران را با کاهش ظرفیت، اختلال در زنجیره تامین و فشارهای مالی مواجه کرده و آنها را در برابر تصمیمی دشوار قرار داده است: تعدیل نیروی انسانی یا تلاش برای حفظ اشتغال در بحبوحه بحران. فعالان اقتصادی و کارشناسان تأکید میکنند که تعدیل نیرو باید آخرین گزینه باشد و دولت با اصلاح قوانین، عقبانداختن سررسید وامها، تعدیل مالیات و فراهم کردن زیرساختهایی مانند اینترنت پایدار میتواند به تابآوری بنگاهها کمک کند. در همین حال، اتاق بازرگانی ایران در بیانیهای از صاحبان بنگاهها خواسته تا با تکیه بر مسئولیت اجتماعی، از سرمایههای انسانی خود صیانت کنند.