|
کدخبر: 129370 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با دبیر پیشین انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مطرح شد:

کارخانه ها لوازم‌ خانگی نمی‌ فروشند؟

اسماعیل بازارچی: ظرفیت تولید، کامل نیست اما کارخانجات همچنان به تولید ادامه می‌دهند. مشکل اصلی نوسان قیمت و کمبود مواد اولیه است. در ارتباط با ورق فولادی و مواد پتروشیمی مورداستفاده با کمبود و گرانی مواجه هستیم.

اصناف کارخانه ها لوازم‌ خانگی نمی‌ فروشند؟

وقتی قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان گذشت، قیمت لوازم‌خانگی به طرز غیررسمی افزایش پیدا کرد اما مشکل به افزایش قیمت محدود نمانده است چون به نظر می‌رسد که بعضی فروشندگان فعلاً فروش کالا را متوقف کرده‌‌اند. آنها لحظه‌ای شدن قیمت‌ لوازم‌خانگی را دلیل این کار می‌دانند. برای بررسی بیشتر این موضوع با دبیر پیش انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی به گفتگو نشستیم.

بازارچی

بازار ظرفیت ندارد

قیمت مواد اولیه به شدت در نوسان است. هر روز شاهد تغییر قیمت مواد اولیه هستیم. با این حال در بازار لوازم‌خانگی چندانی نداشته‌ایم.  اسماعیل بازارچی، دبیر پیشین انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ضمن بیان این موضوع درباره افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت‌ها که رسانه‌ها در روز اخیر به آن پرداخته‌اند گفت: «افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند بیشتر از ۸ یا ۱۰ درصد داشته باشد. به عبارت دیگر بازار ظرفیت گرانی بیش از این مقدار را ندارد».

ظرفیت تولید مشخص نیست

امتناع بعضی فروشندگان از فروش، باعث نگرانی مردم شده است. خریداران نگران آن هستند که خودداری از فروش از تولیدکنندگان شروع شده باشد. اسماعیل بازارچی ضمن رد این موضوع گفت: «در حال حاضر نمی‌توان به این سوال که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با چند درصد ظرفیت خود ،کار می‌کنند جواب مشخصی داد. شرکت‌ها برای بقا و ماندن در صحنه تولید ناچار هستند به فعالیت ادامه دهند و بی وقفه، فروش داشته باشند. طبیعی است که واحدها با توجه به قیمت تمام‌شده، اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. البته ظرفیت تولید کارخانجات، متناسب با بنیه مالی و عوامل دیگر متفاوت است. در این شرایط سخت، توانایی مالی شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه کاملاً فرق دارد. یک شرکت ممکن است بتواند به اندازه ۲۰ درصد از مواد اولیه لازم برای فعال کردن ظرفیت تولید خود را از بازار آزاد یا بورس تهیه کند اما دیگران بتوانند با ۴۰ یا ۶۰ درصد ظرفیت خود کار کنند. اکراه فروشندگان از فروش حتی اگر واقعیت داشته باشد به اتحادیه فروشندگان مربوط می‌شود. تولیدکنندگان چنین کاری نمی‌کنند و در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهند چون در صورت توقف فروش نمی‌توانند نقدینگی لازم برای خرید دوباره مواد اولیه را تامین کنند. به اعتقاد من کل تولید کارخانجات روانه بازار می‌شود».

مواد اولیه تامین شود

وی در ادامه افزود: «ظرفیت تولید، کامل نیست اما کارخانجات همچنان به تولید ادامه می‌دهند. مشکل اصلی نوسان قیمت و کمبود مواد اولیه است. در ارتباط با ورق فولادی و مواد پتروشیمی مورداستفاده با کمبود و گرانی مواجه هستیم. در ارتباط با قطعاتی که واردات آنها به ترخیص از گمرک و اجازه بانک مرکزی نیاز دارد هم مشکلات عدیده‌‌ای وجود دارد».

گفته می‌شود که تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دنبال افزایش قیمت محصولات هستند و این درخواست را به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه کرده‌اند. دبیر پیشین انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در این باره اظهار داشت: «همه شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت داده‌اند اما فرایند بررسی درخواست‌های تولیدکنندگان بسیار طولانی نیست و ممکن است تا ابتدای سال بعد طول بکشد. مثل سابق نیست که سازمان حمایت مدت کمی بعد از ارائه درخواست‌ها، ترتیب اثر دهد. به‌هرحال قیمتی که تولیدکنندگان پیشنهاد می‌کنند نباید در حد ۳۰ یا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. نمی‌توان تولیدکنندگان را مسبب این وضعیت دانست. بهترین کار آن است که قیمت و نحوه اختصاص مواد اولیه به تولیدکنندگان به نحو موثر و کارآمد کنترل شود. به هر حال افزایش قیمت نمی‌تواند بیشتر از ۱۰ درصد باشد که آن هم به گرانی مواد اولیه مربوط می‌شود. به اعتقاد به تاخیر انداختن خرید لوازم‌خانگی به امید ارزان شدن قیمت‌ها کار درستی نیست. آینده نامشخص است اما تجربه نشان می‌‌دهد که قیمت‌ها معمولاً روند صعودی دارد».

خرید را به تاخیر نیندازید

وی در ادامه افزود: «همان‌طور که گفته شد بسیاری از واحدها با ظرفیت ناقص کار می‌کنند اما در حال حاضر مجموع تولید کارخانجات تقریباً دو برابر نیاز و کشش بازار است. در حال حاضر در ارتباط با هیچ یک از کالاهای تولیدشده در حوزه لوازم‌خانگی کمبود خاصی نداریم».

ارسال نظر