|
کدخبر: 139238 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

قیمت عسل طبیعی و وحشی در بازار + جدول

منظور از عسل مصنوعی، همان عسل تقلبی است. عسل مصنوعی از ترکیبات مواد قندی تهیه می‌شود و درصد ناچیزی از آن، شهد گل است.

اصناف قیمت عسل طبیعی و وحشی در بازار + جدول

تفاوت عسل طبیعی و وحشی چیست؟ در حال حاضر قیمت انواع مختلف عسل چقدر است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با گسترش‌نیوز همراه باشید.

قیمت بالا معیار خوبی نیست

با مراجعه به فروشگاه‌ها با قیمت‌های مختلفی مواجه خواهید شد. قیمت عسل از ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و به حدود ۲۵۰  هزار تومان می‌رسد. در این شرایط تشخیص عسل باکیفیت از بی‌کیفیت بسیار سخت است. برخی تصور می‌کنند که قیمت بالای ۲۰۰ هزار تومان به معنای باکیفیت بودن است اما این طور نیست. متاسفانه بازار عسل نابسامان است و نظارت خاصی بر آن به عمل نمی‌آید. تقلب در بازار عسل به شدت شایع است و بعضی فروشندگان و تولیدکنندگان عسل نامرغوب را به اسم طبیعی و حتی وحشی به مردم می‌فروشند. توجه داشته باشید که اخذ نشان استاندارد برای عسل اجباری نیست. عجیب است که مسئولان سازمان استاندارد، تاکنون زنبورداران را به اخذ نشان استاندارد ملزم نکرده‌اند چون عسل یک ماده غذایی است و مستقیماً به سلامت مردم مربوط می‌شود. گفتگوی گسترش‌نیوز با فعالان زنبورداری نشان می‌دهد که این کاستی بزرگ باعث شده است که امکان صادرات عسل ایران به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

عسل مصنوعی، تقلبی است

به‌هرحال نمی‌توان گفت که قیمت بالا به معنی طبیعی بودن است اما محصولاتی که قیمت پایین دارند لزوماً بی‌کیفیت هستند. عسل‌های بسیار ارزان یا شکری هستند یا مصنوعی. به‌عبارت‌دیگر برای تغذیه زنبورها از شربت شکر استفاده می‌شود. منظور از عسل مصنوعی، همان عسل تقلبی است. عسل مصنوعی از ترکیبات مواد قندی تهیه می‌شود و درصد ناچیزی از آن، شهد گل است. گلوکز ، دکستروز، ملاس ، شربت قند ، آرد ، شربت ذرت ،‌ نشاسته یا مواد دیگری به شهد گل اضافه می‌شود و به اسم عسل به مردم فروخته می‌شود. در واقع عسل مصنوعی همان شکر است و عملاً به همین نام به فروش می‌رسد. اضافه شدن هر نوع ماده‌ای به شهد گل (حتی در حد یک درصد) باعث می‌شود که عسل دیگر طبیعی نباشد.  قیمت این عسل بسیار ارزان است بنابراین بعضی قنادی‌ها و رستوران‌ها و صنایع غذایی از آن استفاده می‌کنند. طبیعی است که عسل مصنوعی از نظر ظاهری کاملاً مشابه نوع طبیعی است اما هیچ ارزش غذایی ندارد.

تفاوت عسل تک گیاه و چند گیاه

با اندکی اینترنت‌گردی متوجه می‌شوید که نشانه‌های بسیاری برای عسل طبیعی بیان شده است؛ مثلاً این نشانه که عسل مصنوعی یا تقلبی شکرک می‌بندد و غلظت کمی دارد و هنگام حرکت دادن ظرف، به راحتی جریان پیدا می‌کند. اما واقعیت آن است که تنها راه مطمئن، آزمایش عسل در آزمایشگاه‌هاست چون درجه خلوص عسل فقط در آزمایشگاه مشخص می‌شود.

عامل مهم دیگر در قیمت‌گذاری عسل، تنوع گل‌هایی است که زنبور از آنها تغذیه کرده است. برای تولید عسل معروف به تک‌گیاه فقط از یک نوع گیاه استفاده می‌شود. برای مثال زنبوردار فقط از گیاه رازیانه استفاده می‌کند. در نوع چندگیاه یا چهل گیاه، زنبور از شهد گل‌های متعدد تغذیه می‌کند. به‌هرحال هر دو نوع عسل، طبیعی هستند اما قیمت عسل تک‌گیاه به مراتب بیشتر است چون تغذیه عسل با یک خاص دشوارتر است و تولید آن در فصول خاص و محدودی انجام می‌شود بنابراین نادر است.

برخلاف تصور بسیاری از مردم، تفاوت چندانی بین عسل طبیعی و وحشی وجود ندارد چون در هر دو نوع عسل، انسان هیچ دخالت و انتخابی در نوع گیاهی که زنبور از آن تغذیه می‌کند به عمل نمی‌آورد. تنها تفاوت این است که عسل وحشی، پرورشی نیست و به صورت تصادفی در طبیعت پیدا می‌شود. در ادامه قیمت انواع مختلف عسل طبیعی و وحشی را مشاهده می‌کنید:

عسل-وحشی۲۲

 

ارسال نظر