|
کدخبر: 129503 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

هشدار برای شرکت هایی که زیبارویان را استخدام می کنند

نتایج یک تحقق جدید نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم، به صداقت زنان مدیر زییا و جذابی که حکم اخراج کارکنان را صادر می‌کنند شک دارند.

اقتصاد هشدار برای شرکت هایی که زیبارویان را استخدام می کنند

طبق یک تصور فرهنگی رایج، استفاده از کارمندان زن زیبا و جذاب، عملکرد شرکت‌های تجاری را ارتقا می‌بخشد. فرض بر آن است که استفاده از زیبارویان، فروش را افزایش می‌دهد. آیا این تصور درست است؟ یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که بعضی مواقع استفاده از کارکنان جذاب نه تنها مفید نیست باعث نتیجه عکس به همراه دارد. نشریه harvard business review به تازگی جزئیات این پژوهش تجاری را منتشر کرده است. برای اطلاع از مستندات این ادعا با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

حکم مغرضانه است

دکتر لیچ دی شپرد، استاد دانشگاه ایالتی واشینگتن و پژوهشگر همکارش، استفانی کی جانسون؛ چند گزارش جعلی درباره اخراج کارکنان شرکت‌ها آماده کردند. در این گزارش‌ها، دلایلی که مدیران ارشد شرکت‌ها با تکیه بر آنها تصمیم به صدور حکم اخراج گرفته بودند آورده شده بود. در مرحله بعد از شرکت‌کنندگان مطالعه خواسته شد که این گزارش‌ها را بخوانند و درباره اینکه آیا آن افراد، مستحق اخراج بوده‌اند یا نه، قضاوت کنند. بررسی پاسخ‌ها نشان می‌دهد وقتی مدیر اخراج‌کننده، یک زن بسیار جذاب است مردم به دلایلی که آن مدیر در گزارش خود برای اخراج کارمندان ذکر کرده است چندان اعتماد نمی‌کنند.

هرچه زن نشان داده شده، جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد احتمال اینکه مردم تصمیم او را مغرضانه بدانند افزایش می‌یابد.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که: در دنیای کسب‌وکار و تجارت، استفاده از زنان بسیار جذاب در بعضی مشاغل و نقش‌ها ممکن است مضر و مخرب باشد و نتیجه عکس به همراه داشته باشد.

عکس اخراج‌کننده را نشان دادیم

دکتر شپرد در دفاع از این یافته عجیب گفت: در گزارش‌های جعلی که آماده کرده بودیم بیشتر مدیران توضیح می‌دهند که دلیل اخراج‌ کارمندان، شرایط بد اقتصادی است. شرکت‌کنندگان آزمایش هم مرد بودند و هم زن. ما آنها را به ۴ گروه تقسیم کردیم. در گزارش‌ها، عکس مدیری که حکم اخراج داده بود را آوردیم و عکس‌ها را به شرکت‌کنندگان آزمایش نشان دادیم. عکس‌های متفاوتی به افراد نشان داده شد. به اعضای یکی از گروه‌ها عکسی از یک زن بسیار جذاب نشان داده شد، جذابیت زنی که به بعضی از آنها نشان داده شده بود متوسط بود، اعضای یکی از گروه‌ها تصویر یک مرد بسیار جذاب را دیدند و جذابیت مردی که به گروه چهارم نشان داده شد در حد متوسط بود. قبلاً از افرادی دیگری خواسته بودیم درباره میزان جذابیت هر یک از آن عکس‌ها قضاوت کنند و امتیاز بدهند.

حکم زنان معمولی عادلانه است!

در مرحله بعد از شرکت‌کنندگان چند سوال پرسیدیم: توضیحی که مدیر برای اخراج ذکر کرده است را تا چه حد باورپذیر و قابل‌اعتماد می‌دانید؟ آیا او قابل‌اعتماد به نظر می‌رسد؟ و آیا خود مدیر را در ضعف عملکرد شرکت مسئول می‌دانید؟ نتایج تحقیق به روشنی نشان می‌دهد که مصاحبه‌شوندگان به درستی و صداقت حکمی که مدیران زن جذاب صادر کرده‌‌اند شک دارند. این در حالی است که همین افراد، حکم صادرشده توسط همتایانی که جذابیت کمتری دارند را باورپذیر و صادقانه می‌دانند.

به نظر می‌رسد که در رابطه با مدیران مرد تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر مقدار جذابیت مدیر صادرکننده حکم، تاثیر زیادی روی قضاوت مردم درباره حکم آنها ندارد. حتی در بعضی موارد، مردان بسیار جذاب، قابل‌اعتمادتر ارزیابی شده‌اند.

نکته جالب‌تر این پژوهش به مدیرانی زنی که چهره معمولی دارند مربوط می‌شود. شرکت‌کنندگان آزمایش، به آنها و حکمی که صادر کرده‌اند اعتماد بیشتری دارند. در واقع آنها صادق‌تر و قابل‌تر از دو گروه دیگر، ارزیابی شده‌اند.

جذابیت بالا نقطه‌ضعف است؟

می‌‌توان گفت که برخلاف تصور عموم مردم، جذابیت بسیار بالا حداقل در بعضی رده‌های مدیریتی برای زنان نقطه‌ضعف به شمار می‌آید؟ دکتر شپرد در پاسخ این سوال گفته است: ما در جریان یک مطالعه دیگر ارتباط بین میزان جذابیت و قضاوتی که درباره عملکرد و کارآیی افراد می‌شود را بررسی کردیم. در آنجا به این نتیجه رسیدیم که جذابیت بالا صرف‌نظر از جنسیت باعث می‌شود که مردم شما را مدیر لایق‌تری بدانند. به نظر می‌رسد که میزان اعتماد به مدیران زن بسیار جذاب کمتر از همتایان عادی است اما جذابیت بالا به لحاظ متغیرهای دیگر یک ویژگی مثبت به حساب می‌آید. باید نتایج تحقیقات دیگر را هم در نظر گرفت. شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری به تجربه دریافته‌اند که جذابیت بالا در بعضی مشاغل و نقش‌ها (مثل فروش) یک حسن و امتیاز است. از طرف دیگر مرور ادبیات پژوهشی مربوط به جذابیت نشان می‌‌دهد که افراد جذاب زندگی به مراتب بهتری دارند: آنها در سن کودکی توجه و مهر و محبت بیشتری از معلمان خود دریافت می‌کنند، هنگام ازدواج انتخاب‌های بهتری پیش رو دارند و هنگام اشتغال حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.

منبع: harvard business review

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها