|
کدخبر: 139377 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

ادارات در صورت ادامه کرونا بسته می شوند؟

گفته می شود که کرونا حداقل تا تابستان سال بعد با ما خواهد بود. شرکت ها و سازمان ها تاکنون مقاومت کرده و ساختمان ها و دفاتر فیزیکی خود را حفظ کرده اند اما در صورت ادامه این شرایط ممکن است مجبور شوند تصمیمات خطیری بگیرند.

اقتصاد ادارات در صورت ادامه کرونا بسته می شوند؟

محل کار اگر شلوغ باشد تمرکز کردن و انجام کارهای فکری سخت می‌شود. از طرف دیگر اداره و شرکتی که در آن کار می‌کنید ممکن است زیاده از حد گرم یا سرد باشد.  البته من این کلمات را در خانه برای شما تایپ می‌کنم. در شرایط کرونایی و دورکاری به سوال مهمی فکر می‌کنم: آیا کرونا ثابت نکرد که بسیاری از کارها را می‌توان در خانه انجام داد؟ آیا این تجربه تلخ به ما نشان نداد که بسیاری از شرکت‌ها به ساختمان فیزیکی نیاز ندارند؟ نشریه هاروارد بیزنس ریویو در یکی از مقالات خود به این سوال پاسخ می‌دهد. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

اداره ما به خاطر کرونا، تعطیل شده و همه کارکنان دورکاری می‌کنند.  اینترنت من تقریبا روزی دوبار قطع می‌شود. من در همان اتاق کارم، نرمش و ورزش می‌کنم. در حین رفتن به آشپزخانه پیام‌های همکاران و مدیران را می‌خوانم و پاسخ می‌دهم. آزمایش بزرگی در تاریخ کار کردن در حال انجام است و من یکی از شرکت‌کنندگان این آزمایش هستم: آیا کارکنان واقعا باید به اداره نیاز دارند؟

آزمایش بزرگی در حال انجام است

قبل از شیوع کرونا ۵ تا ۱۵ درصد آمریکایی‌ها در خانه کار می‌کردند. این آمار حالا به ۵۰ درصد رسیده است. امکان تعطیلی تعداد بیشتری از دفاتر شرکت‌ها و ادارت وجود دارد. وضعیت در کشورهای دیگر هم کم‌ و بیش یکسان است. نرخ دورکاری در حالت طبیعی در حال رشد بود اما کرونا به شدت بر قدرت و سرعت آن افزود. فرهنگ دورکاری، فرصت‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. برخلاف تصور بیشتر مردم، تحقیقات نشان می‌دهد که دورکاری صحیح می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. دورکاری به خصوص در ارتباط با مشاغل فکری و محتوامحور می‌تواند راندمان کار را افزایش دهد.

به عنوان کسی که سال‌ها درباره شرایط کار بهینه تحقیق کرده‌ام موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار داده‌ام. سال ها درباره شکل فضای کار و تاثیر آن برخلاقیت کارکنان و همکاری های آنها تحقیق کرده ایم. برای مثال به برکت این تحقیقات اکنون می دانیم که دفتر کار باز و بدون بخش بندی پیامدهای ناخواسته زیادی به همراه دارد. شیوع کووید نوزده باعث شد فرصتی دست دهد تا موضوعات جالب دیگری را هم بررسی کنیم. برای مثال از خود سوال کردیم که کارمندان چگونه می توانند به نحو احسن در خانه کار کنند؟ کدام روش کار کارآمدتر است؛ کار چرخشی یا ترکیبی؟ چگونه می توان از فضای محل کار که اکنون بخش عمده آن خالی مانده است به شکل بهینه استفاده کرد؟

این ها سولات مهمی هستند زیرا نه تنها روی حساب و کتاب شرکت ها تاثیر می گذارند بلکه ماهیت و بهره وری کار را هم تعیین می کنند. از همه مهمتر باید به طرح این سوال بنیادی پرداخت که واقعا محل کار فیزیکی برای چیست و اگر نباشد دقیقا چه چیزی را از دست می دهیم؟ کووید نوزده شاید به تصوری که تا این لحظه از تاریخ درباره کار و محل کار کردن داشته ایم پایان دهد. گفته می شود که کرونا حداقل تا تابستان سال بعد با ما خواهد بود. شرکت ها و سازمان ها تاکنون مقاومت کرده و ساختمان ها و دفاتر فیزیکی خود را حفظ کرده اند اما در صورت ادامه این شرایط ممکن است مجبور شوند تصمیمات خطیری بگیرند. چه بسا وارد مرحله ای شویم که اصرار بر نگهداری دفاتر دیگر مقرون به صرفه نباشد و دورکاری به طور کامل جای کار حضوری را بگیرد. تاریخ کار آبستن یک دگرگونی انقلابی است و کسب و کارها باید خود را برای آن آماده کنند. نباید بدبین بود و احتمالات مثبت را ندید. ممکن است به این نتیجه برسیم که این ویروس ناخواسته به ما خدمت کرده است و دورکاری صحیح و بهینه واقعا کارایی بیشتری دارد و هزینه ها را به شدت کاهش خواهد داد. تصورش شاید سخت باشد اما ممکن است چند سال بعد از خود سوال کنیم به راستی چه نیازی بود که هر روز به محل کار برویم؟ بعضی کارهای عجیب گذشتگان ما را متعجب و حیرت زده می کنند؛ ممکن است آیندگان نیز سنت کار کردن در فضای یکسان را غیرمنطقی و بی فایده بدانند.

منبع: harvard business review

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها