|
کدخبر: 139506

یارانه ۱۳۵ هزار تومانی در راه است؟

با گذشت ۱۰ سال از آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان سوبسید پنهان توزیعی در رهگذر لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور را بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

اقتصاد یارانه ۱۳۵ هزار تومانی در راه است؟

شاید دولت سهم بسیار اندکی از جامعه ۲۳ میلیون نفری شاغلان کشور را دارا باشد، اما سهم زیادی در حوزه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری برای ۸۵ میلیون ایرانی را بر عهده دارد که بودجه‌ ریزی یکی از مواردی است که توسط دولت انجام می‌گیرد و در حقیقت در سرنوشت اقتصادی مردم جامعه اثر قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

۱۰ سال از هدفمندسازی یارانه‌ها گذشت

به دلیل توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات اواخر دهه ۸۰ سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها دنبال شد بنای طرح بر این پایه تنظیم شده‌بود که با واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی بخشی از درآمد حاصله را به خانوارها پرداخت کنیم.

هر چند از آن تاریخ تاکنون حدود ۱۰ سال می‌گذرد، اما یارانه نقدی پرداختی به خانوار تقریباً همان رقم ۴۵ هزار تومان ثابت باقی مانده‌است، اما در این مدت نرخ حامل‌های انرژی افزایش یافته‌است. نکته جالب آنکه نخستین یارانه پرداختی به خانوار در سال ۸۹ با ۴۵ دلار برابری می‌کرد، اما هم اکنون یارانه نقدی با ۲ دلار هم برابری نمی‌کند.

در چنین شرایطی و با گذشت ۱۰ سال از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، اخیراً مجلس شورای اسلامی ۶۰ میلیون نفر ایرانی را مشمول دریافت کمک معیشتی دانسته‌است، این در حالی است که رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها سال ۹۸ تعداد یارانه‌بگیران را ۷۸ میلیون نفر عنوان کرد. وی درآمدهای قانونی سازمان هدفمندی را ۸۷ هزار میلیارد تومان ذکر کرد که ۴۲ هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت یارانه نقدی می‌شود.

هر چند به گفته عدل آذر، رئیس پیشین دیوان محاسبات و حمیدرضا حاجی بابایی یکی از نمایندگان مجلس حساس به درآمد و هزینه‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها اثبات شد که درآمدهای دولت از هدفمندی یارانه‌ها بیش از ارقامی است که دولت عنوان می‌کند، اما در این سال‌ها یارانه نقدی افزایش نیافته‌است و به نظر می‌رسد ثروتمندان به دلیل مصرف بیشترشان از کالاهای سوبسیدی و یارانه‌ ای یارانه پنهان کلانی را استفاده می‌کنند و نکته جالب این است که سیستم سنتی مالیاتی کشور نیز بی‌تفاوت به قله‌های ثروت به اخذ مالیات از درآمدهای سهل‌الوصول مشغول است.

نقل قول سوبسیدی رئیس مجلس از نوبخت

در همین رابطه اخیراً محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به نقل از رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان سوبسید پنهان پرداختی در رهگذر لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در حدود ۱۴۰۰‌هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند، این در حالی است که پرداخت چنین یارانه پنهانی در شرایطی انجام می‌گیرد که کسری تراز عملیاتی بودجه از محدوده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان امسال به محدوده ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته‌است.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اغلب یارانه‌ها و سوبسید پنهان کشور را در واقع سهامداران شرکت‌ها و بنگاه‌های انرژی خوار مصرف می‌کنند و نکته جالب اینجاست که صاحبان صنایع در این سال‌ها آنقدری به خود زحمت نداده‌اند که خطوط تولید خود را اصلاح کنند، زیرا انرژی و نیروی کار را آنقدر ارزان یافته‌اند که در این حوزه هزینه و سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

از آنجایی که امکانات مردم برای استفاده از یارانه‌های غیرنقدی در اقتصاد ایران بسیار متفاوت است، از این‌رو این اعتقاد در بین کارشناسان و اساتید اقتصادی شکل گرفته‌است که نحوه توزیع یارانه‌های غیر نقدی در اقتصاد ایران باید تغییر کند تا بدین واسطه اشخاصی که به دلیل بهره‌مندی از امکانات از یارانه بیشتری بهره‌مند هستند، مالیات بیشتری پرداخت کنند و این یارانه‌ها بین دهک‌های فقیر در جامعه توزیع شود و در حقیقت هزینه‌های کشور نیز از محل مالیات‌ها تأمین شود.

اگر قرار باشد هزینه‌های جاری بودجه سال ۱۴۰۰ بدون سرمایه‌فروشی، چون نفت و گاز و استقراض و آینده‌فروشی، چون انتشار اوراق بدهی تأمین شود، کشور با کسری تراز عملیاتی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو می‌شود.

در بودجه‌ای که گفته می‌شود کسری پنهانش بیش از ۳۰۰‌هزار میلیارد تومان است و صدها هزار میلیارد تومان از هزینه‌ها از محل فروش سرمایه و دارایی‌های مالی تأمین می‌شود، به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می‌شود، به نظر می‌رسد برای اینکه فضای عمومی اقتصاد ایران تغییر کند با بودجه و بانکداری ۱۴۰۰ تغییر کند، در غیر این‌صورت کمافی‌السابق با مشکلات متعدد و متنوع تا اجرای بودجه سنواتی روبه‌رو خواهیم بود.

افزایش ۳ برابری یارانه‌ها در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۶ هزار میلیارد برای رفع فقر در نظر گرفته شده‌است.محمدباقر نوبخت در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه افزایش یارانه معیشتی در بودجه در نظر گرفته شده‌است، گفت: یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت می‌شود، دلار ۴هزارو۲۰۰ تومانی برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده‌است، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها دو تا سه برابر می‌شود.

در واقع با وجودی که طرح هدفمندی یارانه‌ها افزایش یارانه نقدی را همزمان با واقعی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی پیش‌بینی کرده‌بود، امروز افزایش یارانه نقدی به حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو گره زده شده‌است.

بازپرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق در سال ۱۴۰۰

از سوی دیگر، معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: سال آینده باید ۱۵۰ هـزار میلیـارد تومـان اصل و سود اوراق فـروختـه شده را بازپرداخـت کنیم.سیدحمید پورمحمدی در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه امسال دولت اجازه داشت ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند، اظهارکرد: سال آینده باید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان شامل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق و ۵۰ هزار میلیارد تومان سود آن باز پرداخت شود. کار با این دولت و آن دولت ندارد، سال آینده علاوه بر اینکه باید کشور را اداره کنیم، هزینه‌هایی را که ایجاد می‌شود، باید پرداخت کنیم.

معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه افزود: برای سال آینده ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق جدید پیش‌بینی نشد، بلکه ۵۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌است.

وی به موضوع نفت اشاره کرد و گفت: درآمد نفت واقع‌بینانه است، وزیر نفت ارقامی را که گفت می‌تواند تأمین کند حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. پورمحمدی ادامه داد: در بودجه هیچ‌گاه تعداد بشکه نفت نمی‌آوریم، رقم ۱۹۹‌هزار میلیارد تومان برای فروش نفت پیش‌بینی شده که باور داریم به آن می‌رسیم، نظر رئیس‌جمهور همین بود، بانک مرکزی باید سیاست را طوری جلو ببرد که ارز را به ۱۱هزارو۵۰۰ تومان برساند و وزارت نفت برنامه‌ها را طوری تنظیم کند که به هر طریقی به صادرات ۳/ ۲ میلیون بشکه برسیم، نه ارز ۱۱هزارو۵۰۰ تومانی در بودجه می‌آید و دلار آن، مبنای محاسبه است.

منبع: جوان آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    کسی اینجا احمق می بیند؟

    • حمید ارسالی در

      بله ما احمقیم .. دلیل : وقتی به عامه مردم می گیم وقتی یه جنسی بالا میره راهش اینه که دست از خرید بردارید و اگه خریدار نباشه اون کالا با کله سقوط می کنه ... مردم بیشتر کشور ها از این ترفند برای پایین آوردن اجناس شون استفاده می کنن مثل ترکیه چین اروپا و ... ولی ایران چی ... وقتی یک کالا بالا میره ... مردم مثل احمقا میرن صف خرید تشکیل میدن و اون کالا کم میاد !!!

  • ناشناس ارسالی در

    میشه یک مشت حرف مفت بابت یارانه ننویسید مردم مترسک شما نیستند

    • زهرا عطایی ارسالی در

      سلام من تازه متاهل شدم

    • رضا ارسالی در

      مردم ٤٠ سال مترسك هستند. اينها مردم را فقط و فقط براي راهپيمايي ها و انتخابات ميخواهند.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام پس کی پرداخت میشه این بسته معیشتی ما درآ مدی جز حقوق امداد و یارانه نداریم

  • اقایان مسعول یارانه ازکلمات دهان پرکن کمتر بگوویدم ارسالی در

    کسانی ک یارانه توضیع مکنند شندر قاض ک می خواهند بدهند بیست تومارمینویسند
    بابا ساده بگو فلان روز مبلقی بهکیا میدهی م سه صفحه راشرح میدهید

  • اسحاق ارسالی در

    از یطرف گرونی و تورم از یطرف کرونا از یط رف ناامنی از یطرفم از همه بدتر این چندور غاز یارانه .باورتون میشه دها بار با قیم ت های مختلف گفتندو اجرا نکردن و دل یعده گرسنه را آب کردن .نمیدونم خدا جون خودش بهتر میدونه...

  • ناشناس ارسالی در

    لطفا به این دولت قیمت گذار که روز به روز قیمت ها داره سر به فلک می کشه بگید اینق در وعده وعید به ملت ندید همه می دونن شما چقدر به ملت دروغ گفتید انگار دارن صدقه میدن به ملت. پول توجیبی بچه تون روزی ۲ م یلیون تومان هستش حالا با این مبلغ می خوا ید جبران کنید گند کاری هاتونو.خدا ازتون نگذره.

  • ناشناس ارسالی در

    اخه این یارانه ای که میریزن چه دردیو دوامیکنه مردم بدبخت حتی نمیتونن پول اب وبرق گازشونوبدن چه برسه کمک خرج خاواده سه چهارنفره بشه اخه

    • رضا ارسالی در

      هر جاي دنيا بري و بگي من ماهانه يك دلار و خورده أي يارانه ميگيرم، اقامت كه هيچ ، بهت پاسپورت اون كشور رو ميدهند.

  • ایراتی ارسالی در

    چرا انقدر دورغ مگر ما مسخره هستیم

  • بینام ارسالی در

    مردم به جان خودتان و خانواده تان رحم نمی کنند

  • علی ارسالی در

    آقا نخواستیم شما با این ۱۲۰ تومن مادر و پدر رو نهادین چقدر مننت

  • جلالی ارسالی در

    آقا مجلس فقط هدفش انتقام هس ۱۲۰ یه دونه مرغ میشه حداقل ۲۹۵ دستگاه ماشین دنا رو ب ه نفع مردم واگذار کند اگه راست میگن

  • الکیه ارسالی در

    جلو جلو حرفش میزنین تا کی صابون بزنیم تازه معلوم نیست ب کیها میدین مانند یک م یا معیشتی سرپرست خانواده درنظرمیگیرن کو ماکه چیزی ندیدیم

  • حسین مقصودی ارسالی در

    اگه واقعا راست میگین از همین برج یارانه ۳برابر رو واریز کنید..ببینم واقعاً صحت د اره یانه...
    حسین مقصودی شاهرود_روس تای خیج

  • ناشناس ارسالی در

    گرانی کمر قشر ضعیف بریده سه برابر هم کم هست

  • ناشناس ارسالی در

    په چرا وام یک میلیونی به عده ای که تا می ن اجتماعین دادن به بقیه ندادن

  • مهدی 23 ارسالی در

    خدا ازتون نگذره
    چقدر ظلم به این م ردم دارید میکنید
    آه مظلوم به همین زودیا میگرتون

  • ناشناس ارسالی در

    خودتون برید بیرون از پستتون
    یارانه نمیخواهیم

  • چ.ب ارسالی در

    چه موقع دیگه این یارانه را پرداخت میکنند. آخر با حقوق یک و دویست کی میشود زندگی کرد. بخدا پول برای خرید نون هم نداریم باور کنید به چه کسی بگیم

  • ناشناس ارسالی در

    برن گمشوبی وجدانا یارانه یارانه ملت بدبخ ت شدن

  • علی ارسالی در

    مردم آنقدر بیچاره هستن که قالیباف باور د اره تنها با وعده بیشتر کردن یارانه خود ا ز همین حالا برنده انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰میداند.ما چقدر بدبخت و بیچاره فر ض میکنند.البته که حق دارند.قالیباف اگه ر است میگه چرا توی مجلس وزیر اقتصاد را به مجلس احضار نمیکنه تا بورسه نزدیک به بیست میلیون نفر چرا پنج ماه فقط دروغ می‌شنون د.ومسولین بورس برای حفظ منافع سهامداران بزرگ وحقوقیها برای مفت خری کردن سهام عدا لت ملت هرجور دلشون میخواد رفتار می‌کنه . کاری حالا لازم هست انجام نمیده داره وعده آینده به مردم میده.دیکه بسه وعده دادن . باید عمل کنید تا مردم ببینند.اگر قالیباف رای بیاره هرچی روحانی نابود کرده جای خو د .اینهمه سختی که درزندگی داریم جای خود. قالیباف هم زندگی راسختر میکند وهرچه از ر وحانی مانده را نابود می‌کند.

    • ناشناس ارسالی در

      آقای قالیباف شما شخص بسیار محترمی هستید ولی ایران درست نمی‌شود.چون فساد بسیار است .فساد همان افراد دولتی بوجود آورده آمد.که همچنان ادامه دارد .هرکی میرسه یه پولی میزنم به جیب در می‌ره

  • ناشناس ارسالی در

    ارزش سهام عدالت بشه صد میلیون تا کمر مرد م خرد نشه چیزی دست مردم نمی‌رسه.بعدا هم جوری پول دست ما نمی‌رسه که بتونیم کاری ب اپولش بکنیم.بعداز پنج ماه سرکار گذاشتن م ردم .حالا تازه فروش متوقف کردن.باکمال پر رویی میخوان بگن چون فرش سهام متوقف کردیم بورس سبز شده درحالی که پنج روز قبل از م توقف شدن فروش سهام عدالت سبز شده بود و ق یمت سهام داشت بالا می‌رفت .مردم خرفرض کر دن.

  • مجهول ارسالی در

    اینقدر اسمون وریسمون نبافین راست ودرست ب گین

  • ناشناس ارسالی در

    رزمتدگان معسرحمایت کنیدفاقدبیمه درمانی ه ستندمعیشت حمایت کنیدتشکر

  • محمد واشقانی فراهانی ارسالی در

    ای بابا یه جوری میگویند یارانه سه برابر شد که انگار همین الان به حساب مردم واریز کردند...!!!
    آقای نوبخت اگر نمی توانید دردی از دردهای این مردم بکاهید لطف کنید دردی جدید به دردهایشان اضافه نکنید
    چون به محض اینکه میگوید یارانه سه برابر شد فردای آن روز همه اجناس مورد نیاز مردم حداقل ده تا پانزده درصد گران میشود و هیچ سازمانی یا مسئولی هم نیست که با متخلفین برخورد کند و آنها هم با آسودگی بسیار آرام به کار خود ادامه میدهند و این وسط مردم هستند که روز به روز فقیرتر میشوند دقیقا در جنگل هم چنین اوضایی هم نیست چرا ...؟؟؟چون جنگل قانون محکم خود را دارد و رانتخور ندارد دزد و دروغگو ندارد اختلاسگر و فریبکار ندارد رابطه بازی هم نیست...!!!
    آقای نوبخت و آقای قالبباف و نمایندگان مجلس و دولتمردان اگر واقعا میتوانید برای مردم کاری کنید واقعا انجام دهید و بعد از انجام کار حرفش را بزنید نه اینکه تند و تند تبلیغ کنید و بعد این همه تبلیغ و گذشت زمان هنوز هم به وعدهایتان عمل نکرده اید...!!!

  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنتتون کنه همتون گیرتون این یارانه چ ندرغازه همش توفکرچاپوندن مردم هستن

  • بیکار ارسالی در

    ۱۳۵ هزار تومان چند دلار میشود

  • مظلوم ارسالی در

    تو را به مقدساتتون کم ملت بیگناهو مسخره کنید ایشالا اه مردم مطلوم به زمینتون بزن ه

  • ناشناس ارسالی در

    بی خیال یارانه بشین به فکر سامان اقتصاد باشین

  • ناشناس ارسالی در

    احد تبریزی
    لطفا جابجا کنید

  • ناشناس ارسالی در

    کمی به دادزن های که تحت پوشش کمیته امدادهستندودرماه دویست حقوق می کیرندبرسن

  • بنده خدا ارسالی در

    خدا جای حق نشسته یه روز جواب این همه بی عدالتی رو میده

    • ناشناس ارسالی در

      کی اخه

  • ناشناس ارسالی در

    خدا ازشون نگذره کسانی که این بلا رو سر م ردم بیچاره آوردن که هم با فقر و بیکاری و هم بیماری وهم گرونی دست و پنجه نرم میکنن

  • ناشناس ارسالی در

    خدا ازتون نگذره انقدر بی رحم و بی انصاف هستید مردم از دست شما ها چیکار کنند خودتون می‌خورید و می‌گردید اونوقت مردم هیچی دیگه اون دنیا هم هست الهی که همین دنیا چوب بخورید

  • فاطمه ارسالی در

    به نظرمن بایدروحانی برکناربشه چون اون مر دم بیچاره کرد

  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنتتون کنه چرااین همه دروع میکید

  • ش. مرجانی ارسالی در

    دروغه... چند ساله هی میگین اینقد اضافه م یشه ماکه از این دولت چیزی ندیدیم. بااین خبرهای دروغ فقط اجناس را گرانتر میکنین

  • ناشناس ارسالی در

    فکر کنم خیلی فشار سنگینی داره میاد به دولت اینهمه یارانه یارانه میکنه، آخرش همینو حذف میکنه

  • ازاد ارسالی در

    خدا نیست نابودشدن کنه دل مردم خون می کنن د

  • ناشناس ارسالی در

    خواهشمندم خواهران درحضور مردنامحرم از جوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما دررنگ های مختلف استفاده نمایند.

  • عظیم قلیچ کوچکی ارسالی در

    سلام ازآنجاییکه مقدار یک بطری آب معدنی ۱ ۵۰۰تومان وبنزین اگر باتصفیه حساب وهزینه حمل وتوزیع باید مبلغی بالاتر باشد چه قشر ی سوبسید بنزین را استفاده میکنن پس بهتره کسانیکه خودرو دارن همان ۴۵۰۰۰تومان وبقی ه معادل ۱۳۵۰۰۰تومان بازای سوبسید بنزین د ریافت کنن وآب وبرق وگاز که گران شده مگر قرارنبود افزایش سوبسید توی سفره مردم باش د پس بهترین شیوه تعادل یارانه ماهیانه هر نفر فاقد خودرو همان ۱۳۵۰۰۰تومان تا حق کس ی تضییع نشود

  • عظیم قلیچ کوچکی ارسالی در

    ارز ۴۲۰۰تومانی را چه کسانی استفاده میکنن بلحاظ برچیده شدن بازار دلالی بهتره ۱۱۰۰ ۰تومان بشه چون افراد طبقه پایئن ومتوسط ق ادر به استفاده ارز ۴۲۰۰تومانی نیستند فقط عده ای وارد کننده معلوم نیست باگرفتن ار ز بانرخ آزاد میفروشند بنابراین اگر تفاوت ارز را درکارهای عمرانی استفاده ویا جبرا ن کسری بودجه تااینقدر مردم درتنگنای اقتص ادی باوضع کرونا که بسختی گذران دارند کمی هم ازدرد مردم بی بضاعت کاسته شود

  • ناشناس ارسالی در

    کلا اسم یارانه ک میاد فک کنید بجای کلمه جوک اشتباهآ نوشته شده یارانه🤣
    پایینو اگه بخونین شما هم متوجه این اشتباه تایپی میشین
    قرار بر این بود بدون درنظر گرفتن قیمت نوسانات احتمالی دلار ملت ماهانه ۴۵ دلار ب حسابشون واریز بشه ک اوایل پرداخت میشد ولی حالا بجای ۴۵ دلار دارن ۲ دلار پرداخت میکنن و ۴۳ دلار باقیموندشو صرف اجلاس،کنفرانس،میزگرد، چاپ و نشر اخبار یارانه ای میکنن ک مردم بدونن دولت بشدت و جدیت و صدالبته پشتکار پیگیر یارانشونن
    شاید دراینده نزدیک همون ۲ دلار یا ۴۵۰۰۰هزار خودمون هم صرف تبلیغات و ایجاد پایگاههای دولت نهاد بشه ک یارانه رو بیشتر و بهتر ب مردم نشون بدن تا همگی این تلاش چشمگیر رو بهتر ببینیم و از زحمات اونا قدردانی کنیم
    خب این یعنی جوک دیگه😂

  • یک ایثارگر ارسالی در

    سه قوه باید قانونی را تدوین و تصویب واجر ا کنن که بر اساس آن سرپرستهای خانوار بدو ن کار و درآمد در کشور و فقرا و محرومین و مستمندان شناسایی شوند و ماهیانه از درآم دهای کشور مبلغی به حسابشان واریز شود که مثلا یک خانواده ۴نفری بتوانند یک ماه از پس هزینه های زندگی برایند و یک ماه را بگ ذرانند تا شاهد فقر در کشور نباشیم انشاال له

  • مردم ارسالی در

    اگر سایست این یارانه درست و اصولی بود ال ان باید هر ایرانی حدود 4 میلیون تومان در یافت کنه که البته این پایین دست ترین نرخ پرداختی که میشه گفت شما توجه کنید با یک محاسبه ی بسیار ساده از قیمت شاخص سوخت و موارد وارداتی با سوبسید اونوقت با توجه به تاریخ ده سال پیش اینو سال به سال با ت ورمی که بوجود آوردن بابت یارانه حساب کنی د دقیقا چیزی در حدود 45 برابر شده و در ب عضی منابع حتی بیشتر جماعت ساده ای هستیم که بمرگ مارو گرفتن هر سال و به تب راضی ش دیم واقعا متاسفم که 17 درصد ثروت دنیا رو تو کشورمون داریم ولی شاخص زندگیمون در ث روت صدرصد زیر خط فقره ناز شصت آقایان و ا قازادهاشون

  • مهران ارسالی در

    بابا دست بردارید.مردم ابله نیستند.یارانه ‌یارانه..یارانه‌..اینارو به خورت مردم ند ین یهو قطعش کنید و این همه وعده وعید ندی ن به مردم.یارانه برمبنای دلار که اون زما ن هزارو صد تومان بود تصویب شد.الان دلار چند شده یارانه هم به همین میزان باید باش ه..اینقدر این دست اون دست دارین میکنید ک ه مردم دزدی ها و کلاه برداری هاتونو نبین ن..مثل بنزین شب عید که خوردین به بهوته ک رونا..گفتین مرداد میریزین اما نریختین و خوردین با یه آب سرد.روش...از خدا بترسین. .

  • پیمان آسبب پذیر ارسالی در

    اگر قرار باشه یارانه سه برابر بشه طبق گفته خودتون با 6 دلار برابری میکنه این چه باری از مشکلات مردم رو حل میکنه ؟
    این دور باطل تا کجا میخاد پیش بره ؟
    اقتصاد کار شما نیست کار رو به کاردان
    بسپارید اقتصاد مردم درست میشه.

  • ناشناس ارسالی در

    شما اگه اقتصاد بلد بودید اکنون 60 میلیون ایرانی محتاج کمک دولتی نبود. در حالیکه همه چی مهیاست ک ایرانی جز 10 ملت اول جها ن باشه ازنظر درآمد سرانه کاری کردید که ا ز آخر جز 10کشور اولیم. بهنظر من جملگی ا ستعفا بدیدتا گشایشی پیش بیاد.

  • حسن ارسالی در

    سلام دوستان اینا اگه بخواین یارانه حقیقی بدن باید نفری یک میایوم دویست بدن.چون د لار اون زمان که یارانه دادن هزارتومن بود الان چی.ملت رواسکول حساب کردن چون میدون م میتونن بدن.ولی دوس ندارن چون ازخداشونه ملت ازفقروگرسنگی بمیرن ‌.اون همه پول قا چاق که تومرزها میگیرن کجا نیره.یاپول های بلوکه شده ایران که توسازمان ملل آزاد شد چی‌.

  • ناشناس ارسالی در

    خدانگهدار ازتون ...همییین

  • ناشناس ارسالی در

    امیدوارم تقاص بیرحمیاتون تو این دنیا بدی ن و بمیرین

  • حامد ارسالی در

    فقط میتونم بگم خییلی بی وجدان هستید. خدا لعنتتون کنه که حق مردم میخورید. آخه تا کی دروغ دروغ

  • ناشناس ارسالی در

    سلام واقعا که در عرض یکماه صدبار خبراضاف ه شدن یارانه میدینولی باز همون چوس تومن واریز میشه به نظر اکثریت باید درب دولت و خبرگزاری ومجلس رو گل گرفت

  • ناشناس ارسالی در

    چرا خدا خودش کاری نمیکنه برامون نفسمون ب رید

  • شاهرخ ارسالی در

    وعده سر خرمن....امروز نشد فردا....این ما ه نه ماه بعدی...

  • ناشناس ارسالی در

    اگه قرار بر مذاکره و حذف تحریم باشه
    دولت مجلس حق ندارن دلار بالای ۴۲۰۰ افزایش دهند دلار بازار آزاد باید به ۴۲۰۰ تومن برسونن شرایط را به قبل از سال ۹۵ وقبل ازخروج ترامپ از برجام برگردانده شود
    دولت حق تصمیم گیری در مورد منافع احیای مجدد برجام به مردم را ندارد
    واردات همه کالاها خودرو لوازم باید آزاد شودتا رقابت سالم برای بالا رفتن کیفیتها و کاهش قیمتها صورت پذیرد
    در صورت احیای برجام پولهای بلوکه شده آزاد خواهند شد
    دولت مجدد باید در مورد تامین بودجه سال ۱۴۰۰ تجدید نظر کند وفشارهای مالیاتی را کم وقوانین دست وپاگیر گردش مالی را حذف کند
    همه مردم منتظرن تا درصورت احیای برجام شاهد قیمت ارز ۳۵۰۰ تومانی باشند چون این حق مردم است
    احیای برجام یعنی آزادی تجارت وعادی شدن وظعیت
    اینکه برجام احیا دلارها برگرده و گردش مالی جهانی باز بشه یعنی دلار باید به ۳۵۰۰ تومن برگردانده بشه این
    حق همه ملت ایران است که پول ملیشان مجدد قویتر شود
    مردم تا به امروز بابت تحریم ظالمانه ترامپ حاضربه پذیرش اینهمه سختی وکاهش ارزش پول ملیشان شدن در صورت احیای برجام قوانین صفت وسخت مالی ومالیاتی و دلار ده هزارتومانی جایی در کشور ندارن
    همه چیز باید ارزان شود
    منابع کشور متعلق به همه ملت است
    دیگر بهانه ای برای گرانی نخواهد بود حتی نرخ خدمات باید به قیمتهای قبل از سال ۹۵ باید کاهش یابد
    کارخانه های تولید مواد غذایی ولبنی باید قیمتهایشان را به قبل از سال ۹۵ کاهش دهند سواستفاده ممنوع
    همه سفره ها دراین صورت رنگین وعدالت سرمایه برقرار مردم هیچ نیازی به یارانه ندارن
    حق به حقدار باید برسه

    • ناشناس ارسالی در

      کو،،گوش شنوا،خودتوخسته نکن،

  • ناشناس ارسالی در

    یارانه مام کسانی که حقوق بگیر دولت هستند اعم از شاغل وبازنشسته قطع شود وفقط به ا فرادی وه هیچ شغلی خودشان وخانوادهشان ندا رند و اتومبیل ومسکن خودشان وخانوادهشان ن دارندونیازمند واقعی هستند وناتوان واز کا ر افتاده ومحتاجندیارانه بدهید اگر کسی وی ا یکی از اعضا خانواده اش مسکن دارد یاخود ش یا یکی ازاعضا خانواده اش اتومبیل دارد یاخودش یا یکی از اعضا خانواده اش حقوق ب گیر دولت هستند اعمم از شاغل یا بازنشسته یا کسب واردارد چه خودش چه یکی از اعضا خا نواده اش یا توانی کار کردن داردچه خودش چ ه یکی از اعضا خانواده اش نباید یارانه در یافت کند در اینصورت عدالت اجتماعی برقرار خواهد شد.یارانه حق نیازمندان واقعی است امیدواریم در سال ۱۴۰۰فقط وفقط به نیازمند ان واقعی یارانه پرداخت شود.

  • ناشناس ارسالی در

    جون عزیزتون دولت ناامید بیشتر از این تس ندید

  • هیچکس ارسالی در

    خدا نگذره از اونایی که با این وعده های ک شکی که تازه اونم درست انجام نمیشه مثل هم ین یک میلیون که نفهمیدن کی گرفت کی نگرفت دارین پول خود ملت رو بهشون وام میدین .. .شما دیگه چه آدمهایی هستین...

  • ناشناس ارسالی در

    سلام

  • ناشناس ارسالی در

    خیر دروغ مجلس درمورد یارانه چیزی تصمیم ن گرفته.
    و خواهشن انقدر الکی درمورد یارانه ننویسید نمک به زخم مردم نپاشید

  • ناشناس ارسالی در

    الان نویسنده این خبر تکراری بیفایده از ن وشته اش چیزی هم فهمید؟ همش خبرهای دروغ ت کراری تازه اگرم اجرا بشه بجای عمل کردن و عده سر خرمن میدهند یا بعد چند ماه فقط به عده ای پرداخت ... بعدم 135 کجا بود عده ای 60 ت میشه عده ای 120 تومان چرند ننویس ید

  • منو تو ارسالی در

    خدایا کمکمون کن.نزار شرمنده زن و بچه بشی م

  • ناشناس ارسالی در

    دولت ومسئولین هیج کاردیگری ندارد فقط ازسال ۸۹که هدفمندی یارانه ایجادشده ۸۰درصدکارشناسان ومسئولین اانرژی خودرراصرف بحث هدفمندی یارانه کرده هی زور میزنند اینگار یک غول سنگینی میخواهدجابجاکندمسلمان وقت وانرژیتان راجهت پیش بردکشور بگذاریدودرآبادی کشورخود فکرکنید تاخدانکرده موقع مرگتان ملت اندوهگین شودنه که تازنده اید برای هرچه نزدیک شدن مرگتان دعاکنند چهت بناکردن قصربرای خودتان ویااقامت درخارج ازکشور برافرزندانتان فکرنکنید بامردم رئوف ومهربان باشید کسی حرفی میزند وانتقاد میکند گوش دهید باملت ایران صاف وصادق باشید یقین داشته باشید ملت غیورهمیشه پشت دولت خواهدایستاد دولت تعین شده ی ملت است باید به فکرمنافع ملت باشد خداناکرده به منافع شخصی خود وخانواده واطرافیانش نباشدچهت پیشرفت کشورازنخبه گان برجسته ی کشور استفاده کند آنهم ازهرنخبه مربوط به تخصص آن نخبه استفاده شود الان بیشترین علت نابسامانی کشور بدلیل این است هرکاری وهرمسئولیتی رابه اهلش نداده اند دراین باره باید دولت اندیشه ی درست به کارببرد
    عدم تخصص مسئول درکارخود باعث مشگلات ونابسامانی کشور میشود اگر برای هرکاری ازتخصص وتجربه دار همان کار استفاده شود وازدستورات رهبر فرزانه وعظیم والشان بنحو احسن پیروی شود صدرصد به نتیجه ی خوبی کشور میرسد
    باشایسته ترین احترامات
    به رهبر عزیزمان وملت شریف کشور علوی ایران
    قاسم الیاسی (خلخالی)
    ساکن کرج

  • مردم ارسالی در

    اینقدر درو،،،،،،،،،،غ بسه روغگو دشمن خدا ست

  • حسین128 ارسالی در

    خداازتان نگذردکه اینقدردروغ وکلک بازی در میاوریدثروت مملکت راچپاول کردیدحالامردم رابه عنوانهای گوناگون فریب میدهد

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه دورغ گو رو پدر مردمو درآورد ند صد زمان شاه مردم دارن از گرنستگی می م یارن خسته شدیم از دستان کی بشه این دولت ویران بشه

  • ناشناس ارسالی در

    چیه مردم و مسخره خودتون کردین اونایی فقی ر تنگدست ونیازمندن هرروز اینترنت و نگا م یکنن که این بی مسئولیتا پولی که قول دادن چن ماه واریز نمیکنن بالاخره واریز میکنن خدا از شما مسئولان نمیگذره بااین اوضاع مردمو اذیت میکنین

  • ناشناس ارسالی در

    شاید این جمعه بیاید شاید اون یارانه خیلی برکتی

  • راحله سلطانی ارسالی در

    چرا به ما که بیمه تامین اجتماعی میدادین ندادن فکر کردین اونا خیلی وضع مالیشون خوب بااین گرونی سرسام اور خوتون که براتون خیالی نیست

    • ناشناس ارسالی در

      عزیزم من ک شغلم آزاده ب منم ندادن همش دروغه دزدن همشون

  • ناشناس ارسالی در

    خدا از سرتون نگذره که همه چی گرون کردین مردم بیچاره کردین

  • داریوش ارسالی در

    بخدا موندم روز قیامت اینها انقده دروغ می گن چه جوری میخان جواب بدن...کمک نمیکن هی چمردم رو از اعتقاد انداختن

  • قرمز ارسالی در

    کدوم راه همان راه که دلبر خانه دارد بابا

  • س ارسالی در

    خدا رحمت کنه آقای رجایی را که گفت بنزین را گران کنیم و اضافه آن را به روستاییان بدهیم و نتیجه اینکه هنوز بنزین عامل افزایش گرانی هست و حالا فقط کمتر از ۴ درصد از مردم دو تا سه ماشین دارند برای دور دور کردن و شمال و جنوب رفتنشان .آقا گران کردن بنزین مساوی با گرانی چندین برابری مایحتاج مردم است . لطفا دقیق تر تصمیم باید گرفت. زندگی شده از این جیب به آن جیب گذاشتن با پرداخت مالیات و کم شدن درآمد

  • ناشناس ارسالی در

    تاآخوند هست کشور همین هست

  • حسین ارسالی در

    نمیدونم این یارانه ها که میگن کجاست من ن ه معیشیتی میگیرم نه وام ۱میلیونی بهم داد ن بیکارم هیچی به اسمم نیست حتی دوچرخه یا رانه بچه مم نمیدن ۷ماهشه این یارانه ها م یدن به کسایی که وضعشون خوبه پسرعمو خودم خونه داره ماشینم داره هم معیشیتی هم ۲تا وام ۱میلیونی گرفته منی که هیچی ندارم نمی دن بهم دردمو به کی بگم خدایا

  • عبدالرحمن رامشگریان ارسالی در

    سلام بس کی واریز میکنن. باتشکر رامشگریان

  • ناشناس ارسالی در

    خجالت بکشید،خجالت بابت اینکه چندماه ملت گذاشتین سره کار ،یارانه ،پول،زهره مار،کوفت،اخه این چجور مملکت گردوندنه،لعنت به خودم که خودکرده راتدبیرنیست

  • ناشناس ارسالی در

    بسه دیگه این همه دروغ خدا ازتون نگذره مردم بریدن ازتون

  • ناشناس ارسالی در

    اینها فقط و فقط به فکر منافع خودشون و دا رودسته های خودشون هستن اینها مردم رو رها کردن دیگه مردم باید برن بمیرن آخه چرا ت و کشوری که غنی از این همه ثروت و منابعی که داره باید مردم اینقدر فقیر و بیچاره ز ندگی کنن لامصبا لامذهبا آخه لادینها شماه ا کی سیر میشید خون مردم رو مکیدید بسه دی گه کمی هم وجدان داشته باشید بخدا قسم قوم یهود هم از اینها بهتره مردم دارن شب رو گرسنه سر روی بالشت میزارند همه رو بدبخت کردید لعنت به شرفتون که نه دین دارید نه مذهب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها