|
کدخبر: 282267 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران؛

چالشی وحشتناک در انتظار سپرده‌های بانکی/ دولت از تورم مالیات می گیرد!

محمدرضا جعفریان؛ مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران گفت: مردم می‌دانند اگر پول‌های خود را تا پایان سال به صورت سپرده در بانک‌ها نگه دارند، حداقل ۵۰ درصد ارزش پولشان پایین می‌آید؛ بنابراین چرا باید از سپرده‌های بانکی افراد سود گرفته شود؟

اقتصاد چالشی وحشتناک در انتظار سپرده‌های بانکی/ دولت از تورم مالیات می گیرد!

چندی پیش پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی مطرح شد که از سوی مجلس رای نیاورد. مالیات بخش‌های مختلفی که از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌شود، بخش اعظمی از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد. در سالیان اخیر انواع و اقسام جدیدی از مالیات همچون مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس، مالیات بر عایدی سرمایه مطرح و اجرا شد. به نظر می‌آید کسری بودجه دولت فراتر از آنچه چیزی است که می‌شنویم؛ تا این حد که قصد داشته از سود سپرده‌های اشخاص حقیقی و حقوقی نیز کسب درآمد کند.

اندوختن نقدینگی به صورت سپرده در بانک‌ها به دلیل ارزش پایین پول ملی کشور به خودی خود اقدامی صحیحی نیست. اگر به سود این مبلغ مالیات نیز تعلق گیرد، صاحبان این حساب‌ها آسیب اقتصادی بزرگی متحمل می‌شوند. از سویی دیگر مالیات بر حساب‌های تجاری نیز تولید کشور را از رونق می‌اندازد؛ چرا که اخذ مالیات به هر بهانه‌ای تولید‌کننده را دلسرد می‌کند. برای بررسی این پیشنهاد دولت، گسترش‌نیوز گفتگویی با محمدرضا جعفریان؛ مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران داشت که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا+جعفریان

از تورم مالیات نگیرید

محمدرضا جعفریان؛ مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه مالیات بر سود سپرده‌های بانکی هنوز در حد پیشنهاد و در مجلس طرح نشده است، اظهار کرد: سال گذشته می‌خواستند از سپرده اشخاص حقوقی مالیات بگیرند که خوشبختانه در صحن علنی مجلس و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با آن مخالفت شد و رای نیاورد. در سال ۱۴۰۲ پیشنهاد کردند که از یک بخشی از سپرده‌های بانکی مالیات دریافت کنند تا بتوانند کسری بودجه را از این طریق جبران کنند. این در حالی است که اگر مالیات بر عایدی سرمایه به درستی تصویب و عملیاتی نشود، گرفتن هر نوع مالیات از سپرده‌های بانکی، اقتصاد کشور را دچار چالش می‌کند. با توجه به وضعیت تورمی موجود در کشور، سپرده‌ای که امروز مردم می‌گیرند ۵۰ درصد تورم نیز نیست بنابراین دولت نباید از حساب‌های بانکی آن‌ها مالیات مطالبه کند.

او ادامه داد: دولت‌ها نباید از تورم مالیات بگیرند و به طور کلی باید بابت عملکرد افراد بررسی شود. به دلیل عدم توان دولت در تامین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید، مردم سرمایه‌های خود  را سپرده کرده‌اند. در حالی که مردم می‌دانند اگر پول‌های خود را تا پایان سال به صورت سپرده در بانک‌ها نگه دارند، حداقل ۵۰ درصد ارزش پولشان پایین می‌آید؛ بنابراین چرا باید از سپرده‌های بانکی افراد سود گرفته شود؟

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران با اعلام مخالفت با هرنوع مالیات از سپرده‌های بانکی خاطرنشان کرد: اصولا چرا این حجم از نقدینگی باید در بانک‌ها فریز شود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که سیاست‌گذاری مناسبی در اقتصاد وجود ندارد. دولت در بخش تولید به تولیدکنندگان امکانات لازم را ارائه نکرده است. اکنون یک هفته می‌شود که به آن‌ها مواد اولیه فروخته نشده و کارخانجات با توجه به وضعیت ارزی به وجود آمده دچار چالش بزرگی هستند. با چنین شرایطی اگر مجلس بخواهد مالیات بر سود سپرده‌های بانکی را تصویب کند و دولت نیز آن را عملیاتی و اجرایی کند؛ وای به حال اقتصاد کشور! بنابراین بخش خصوصی و دولتی از این پیشنهاد استقبال نخواهند کرد؛ چراکه بدون ساماندهی و قانون درست مالیات بر عایدی این قضیه معنی و مفهومی ندارد.

دریافت مالیات نیز قانون دارد

جعفریان افزود: دولت‌ها همیشه علاقمندند که کشور را با مالیات اداره کنند اما این بحث همیشه وجود دارد که مالیات را باید از چه کسی، چگونه و به چه میزان بگیریم؟ این نکته مهم است که بدانیم افراد درآمد مشخصی دارند و در چارچوب آن نیز باید از آن‌ها مالیات گرفته شود. برای مثال قانون‌گذار مشخص کرده که دولت از اشخاص حقوقی ۲۰ درصد و از درآمد اشخاص حقیقی نیز پس از کسر هزینه‌های مربوطه ۱۵ الی ۲۵ درصد باید مالیات مطالبه کند. در این میان دولت‌ها در ایران علاقه‌مندند کسری بودجه خود را از طریق دریافت مالیات جبران کنند؛ در صورتی که از تورم نباید مالیات گرفته شود. تورم سرمایه مردم را به خودی خود پودر می‌کند در حالی که دولت باید از گرانی‌های موجود پیش‌رونده جلوگیری کند. ۴۴ سال کشور درگیر تورم‌های آنچنانی است که هر سال نیز در اقتصاد مردم اثرگذار بوده و سفره آن‌ها را کوچک‌تر کرده است.

معافیت‌های مالیاتی را دریابید

او در ادامه بیان کرد: مبلغ حاصل از فروش نفت نه تنها بر سر سفره مردم نیامده بلکه سفره آن‌ها را کوچکتر نیز کرده است. دولت فقط به دنبال این است که به هر عنوانی مالیات بگیرد. ما هم معتقدیم باید مالیات اخذ شود اما به درستی! راهکار این مساله نیز ساماندهی معافیت‌های مالیاتی توسط دولت است. هر صنف و گروهی که توانستند برای خود معافیت مالیاتی گرفتند و این موضوع فشار اقتصادی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند. معافیت‌های مالیاتی قانون را به هر سمت‌سویی که خواسته برده و قوانین مالیات‌ها را تغییر داده است. در کجای دنیا هرساله و در بودجه دولتی، نمایندگان مجلس به قانون مالیات‌ها تعرض می‌کنند. باید یکدفعه قانونی تصویب شود و در سال‌های ممتد دولت و مردم آن را اجرا کنند. چرا هر ساله در بودجه قوانین اخذ مالیات تغییر می‌کند؟ نمایندگان مجلس نیز هرسال در بودجه به قانون مالیات‌ها دست‌اندازی می‌کنند که در نتیجه این امر مردم را دچار چالش و سنگ‌اندازی می‌کنند و از این طریق فرار سرمایه از کشور برنامه‌ریزی می‌شود.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف تهران ضمن ارائه راهکار برای اصلاح معافیت‌های مالیاتی عنوان کرد: ماده ۲ و ۱۳۲ تا ۱۳۹ قانون اساسی به مالیات پرداخته است. اگر دولت و مجلس مالیات‌ها را طبق این مواد ساماندهی کنند، بسیاری از قانون مالیات‌ها خود تحقق پیدا می‌کنند. به نظر می‌آید افرادی هستند که نمی‌گذارند قانون به دقت و درستی انجام شود. معافیت‌های مالیاتی به جای آنکه تنها شامل حال تولید شود به همه گروه‌ها اصابت کرده که نباید چنین اتفاق می‌افتاد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها