|
کدخبر: 322627 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون فرش صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز؛

پیش بینی عجیب درباره قیمت فرش / گرانی نجومی در راه است!

عظیم زاده گفت: فرش دستباف تا خرداد ماه ۵۰ تا ۷۰ درصد گران خواهد شد. بنابراین توصیه ما این است که فرش دستباف را قبل از شروع سال جدید خریداری کنند تا به گرانی آن طرف سال برخورد نکنند.

اقتصاد پیش بینی عجیب درباره قیمت فرش / گرانی نجومی در راه است!

قیمت فرش دستباف ایرانی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. کیفیت، طراحی فرش، ابعاد آن، محل تولید و رونق بازار بر قیمت فرش دستباف اثر گذار است. ایران مهد صنعت فرش جهان است و از دیرباز به این هنر شهرت دارد و از همین رو علاقمندان فراوانی در زمینه خرید و فروش فرش های ایرانی و همچنین فعالان در صنعت فرش و همچنین بافندگان زبردست در زمینه بافت طرح های ایرانی دارد.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با احد عظیم زاده رئیس اتحادیه فرش فروشان تبریز و رئیس کمیسیون فرش صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران به بررسی عوامل موثر بر قیمت فرش دستباف ایرانی پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

احد-عظیم زاده

میزان تقاضای فرش دستباف در داخل کشور

احد عظیم زاده رئیس اتحادیه فرش فروشان تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش در زمینه میزان تقاضای فرش دستباف در داخل کشور گفت: بازار فرش دستباف را با روش های من درآوردی در زمینه فروش لطمه زده اند. به عنوان مثال می گویند در فلان فروشگاه فرش دستباف ۲۴ ماهه به فروش می رسد. بنده به عنوان یک فعال قدیمی در صنعت فرش با صراحت می گویم که در این روش حتما ایراداتی وجود دارد.

وی افزود:  فرض کنید بگویند گوشت گوسفند فیله را کیلویی ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند، این ادعا با عقل و منطق جور درنمی آید و مطمئن باشید که گوشت فروخته شده، گوسفندی نیست. در مورد فرش هم همین است، این مدل فروش ها جای شک و شبه دارد و با منطق جور در نمی آید.

رئیس کمیسیون فرش صنایع دستی خاطرنشان کرد: در برخی موارد دیده شده است که افراد فرش های معیوب بافت مشهد و کاشمر کاشان را به اسم نقشه های تبریز می فروشند. توصیه می کنیم در زمان خرید دستباف نهایت دقت را داشته باشید و به این افراد سود جود اعتماد نکنید. من به عنوان یک تاجر فرش و فعال در صنعت فرش در حال حاضر با پول هم نمی توانم فرش دستباف بخرم. تولید فرش دستباف به شدت کاهش پیدا کرده است و فروشگاهی که ادعای فروش فرش دستباف در بازه زمانی ۲۴ ماهه را می دهد، یقین کنید که حتما یک جای کار می لنگد و حتما جنس نامرغوب به فروش می رسانند.

فروش فرش های معیوب در برخی فروشگاه ها

عظیم زاده ادامه داد: افرادی به ما مراجعه کرده اند و در مورد خریدهای ایراد دار خودشان از برخی فروشگاه ها شکایت داشتند اما این فروشگاه ها جنس خود را پس نمی گیرند.امثال بنده که سالیان سال در این حوزه فعالیت داریم به فرش های فروخته شده توسط خودمان اطمینان داریم و اگر ایرادی هم مشاهده شود تا یک سال جنس خود را حتی اگر پا خورده و یا خیس شده هم باشد، پس می گیریم. اما فروشگاه های ناشناس و بعضا سودجو جنس ایراد دار خود را بعد از فروش پس هم نخواهند گرفت.

وی افزود: چیزی که در صنعت فرش بر ما روشن است این موضوع است که جنس سالم را به هیچ وجه نمی توان اقساطی به مردم فروخت. مثلا یک خودروی بنز ساخت آلمان را به هیچ وجه اقساطی حاضر به فروش آن نیستند اما به فرض یک خودروی داخلی مثل پراید را به سادگی با شرایط مختلف حاضر به فروش اقساطی آن هم هستند. بنابراین توصیه می کنم از فروشگاه های معتبر خرید فرش خود را انجام دهید و در فاکتور قید کنید تا یک سال اگر این فرش را به هر دلیلی نخواستید به فروشگاه مربوطه برگردانید.

رئیس اتحادیه فرش فروشان تبریز تاکید کرد: فرش دستباف دارای شناسنامه است و بنده در زمان وزیر بودن آقای شریعتمداری تمام فرش های عرضه شده توسط شرکتم را شناسنامه دار کردم. دلیل اینکه امثال شخص بنده تا یک سال هم فرش فروخته شده توسط خودم را پس می گیریم این است که تمام فرش ها شناسنامه دار هستند و هیچ وقت حاضر نیستیم جنس معیوب به مردم بفروشیم. امثال شخص بنده اعتبار و برندینگ خود را به پول نمی فروشیم و بنابراین با خیال راحت حاضر هستیم در صورت ایراد در کار، جنس فروخته شده را دوباره پس بگیریم.

نگاه سرمایه ای به فرش دستباف

عظیم زاده اظهار داشت: در سال گذشته افرادی با گذاشتن پول در بانک ۲۳ تا ۲۵ درصد سود دریافت کردند. ولی مثلا اگر فروشی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خریداری شده باشد، قیمت آن حدودا در حال حاضر ۲ برابر شده است. فرش دستباف از قدیم تا امروز یک سرمایه جاودان برای افراد است هم به ظاهر خانه زینت می دهد و هم قیمت آن از دلار و ملک هم بالاتر پیشرفت می کند. بنابراین فرش یک گزینه بسیارعالی برای سرمایه گذاری است.

وی یادآور شد: فرش دستباف از سال گذشته تا سال جاری چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اختلاف قیمت دارد و صعودی شده است. تمام فعالان در صنعت فرش در مورد دستمزد بافندگان، قبل از شروع سال جدید، میزان مزد را طی می کنند و تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش مزد برای این افراد است و لازم به ذکر است که تمام بافندگان به صورت روز مزد فعالیت می کنند.

رئیس کمیسیون فرش صنایع دستی درپایان به خبرنگار گسترش نیو گفت: در مورد مواد اولیه یعنی پشم و ابریشم قبل از این با دلار ۴۰ هزار تومان تامین می شد اما  برای سال آینده دلار بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان تخمین زده می شود. بنابراین با افزایش این هزینه ها فرش دستباف تا خرداد ماه ۵۰ تا ۷۰ درصد گران خواهد شد. بنابراین توصیه ما این است که فرش دستباف را قبل از شروع سال جدید خریداری کنند تا به گرانی آن طرف سال برخورد نکنند. برخی از فروشنده های فرش دستباف در اسفند ماه با تخفیف ۲۵ درصدی فروش دارند تا بتوانند دستمزد بافنده های خود را در روزهای پایانی سال پرداخت کنند. یعنی فروش آخر سال فرش فروشان در ماه پایانی سال بدون سود است اما در مقایسه با کل سال که سود خودشان را کرده اند، این اتفاق عادی و بدون ضرر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها