|
کدخبر: 326027

صدور حکم تخلیه مستاجر در سال ۱۴۰۳ / قانون جدید صادر شد

برای صادر کردن حکم تخلیه مستأجر در صورتی که مستأجر از تخلیه و تحویل ملک امتناع کند، مالک باید به مراجع قضایی مراجعه کند و با کمک بهترین وکیل در شیراز درخواست تخلیه ملک را ارائه دهد. با این حال، در حال حاضر دیگر نمی‌توان به راحتی و تنها با انقضای مدت اجاره و درخواست مالک، حکم تخلیه مستأجر را از مراجع قضایی دریافت کرد، ممکن است نیاز به تدارکات قانونی و مراحل قضایی بیشتری داشته باشد.

اقتصاد صدور حکم تخلیه مستاجر در سال ۱۴۰۳ / قانون جدید صادر شد

در بعضی از قراردادهای اجاره، عدم وجود تخلیه فوری (دستور تخلیه) مشاهده می‌شود و در این صورت، مالک باید در پایان مدت اجاره با ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف یا دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند تا تخلیه مستاجر انجام شود. درباره دستور تخلیه فوری، باید توجه داشت که طبق ماده ۲ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶، اگر قرارداد اجاره توسط دو نفر شاهد امضا نشده باشد یا قرارداد با قید مدت در دو نسخه تنظیم نشده باشد، تخلیه فوری تحت پوشش این ماده قرار نخواهد گرفت.

به طور کلی حکم تخلیه مستاجر از سه قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶ و قانون مدنی تابعیت می‌کند. موجر یا همان صاحب‌خانه در شرایطی می‌تواند از مستاجر خود شکایت کرده و درخواست حکم تخلیه مستاجر را از دادگاه یا شورای حل اختلاف نماید که وی اقدام به پرداخت اجاره بها نکرده باشد. یکی از مراحل مهم شکایت از مستاجر به‌منظور تخلیه ملک، تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات قضایی می‌باشد. پس از اینکه حکم تخلیه مستاجر دریافت شد، تخلیه ملک توسط نیروی اجرای احکام یا کلانتری محل انجام می‌گیرد.

حکم تخلیه مستاجر ۱۴۰۳

درباره حکم تخلیه مستاجر ۱۴۰۳ باید بگوییم طبق قرارداد اجاره، موجر و مستاجر باید به موضوعات مندرج در قرارداد عمل کند چراکه قانون مدنی طرفین قرارداد را ملزم به اجرای تعهدات خود می‌کند، اما گاهی اوقات ممکن است طرفین تعهداتشان را زیر پا بگذارند… برای دریافت حکم تخلیه مستاجر تهیه مدارک لازم مانند شناسایی و اجاره‌نامه الزامی است پس از تهیه مدارک باید به دفتر قضایی مراجعه و برای صادر شدن حکم تخلیه دادخواستی تنظیم نمود.

مهلت قانونی تخلیه مستاجر

پس از اینکه حکم تخلیه ابلاغ شد، مستاجر تنها سه روز فرصت تخلیه دارد. به بیان دیگر، چنانچه مستاجر پس از پایان مدت قرارداد مشخص شده، ملک مورد نظر را تخلیه نکرد، مالک به همراه مدارک لازم به منظور اخذ حکم تخلیه، به مراجع قانونی مراجعه می‌نماید. در این شرایط مالک می‌تواند مطابق با روال جاری به دو روش حکم تخلیه مستاجر و دستور تخلیه، به تخلیه و پس گرفتن ملک خود اقدام نماید.

در رابطه با مهلت قانونی تخلیه مستاجر، گاهی مشاهده می‌شود که سه روز از ابلاغ حکم تخلیه گذشته اما همچنان اقدامی به‌منظور تخلیه صورت نگرفته است. در چنین مواقعی مامورین اجرا به صورت جبری و با حکم قانونی ملک مورد نظر را تخلیه می‌کنند؛ اما در زمان اخذ حکم تخلیه، شرایط متفاوت می‌شود، یعنی در مرحله اول دادخواست موردبررسی قرار می‌گیرد. سپس مرجع قضایی به مدت ۲۰ روز به مستاجر مهلت می‌دهد تا ملک مورد نظر را تخلیه کند. چنانجه مستاجر در مدت ۱۰ روزه اعتراض، اقدام به اعتراض نکرد و حکم تائید شود، ملک به‌صورت جبری و با حضور مأموران انتظامی تخلیه می‌شود.

بهترین زمان برای کرایه خانه چه فصلی است؟

رای اینکه بهترین زمان برای اجاره خانه را بررسی کنیم باید موضوع اجاره را یک‌بار از نگاه مالک و یک‌بار از نگاه مستأجر ببینیم زیرا شرایط برای این دو کاملاً متفاوت است.

از نگاه مالک، بهترین فصل برای اجاره دادن خانه، فصل تابستان است که بیشترین جابه‌جایی در این فصل صورت می‌گیرد و بیشترین نرخ افزایش اجاره مربوط به این فصل است و به همین جهت می‌توان ملک مسکونی را با قیمت بهتری اجاره داد. طبیعتاً در فصول دیگر به اندازه تابستان متقاضی اجاره خانه وجود ندارد و این موضوع باعث شده که مالکان ترجیح دهند خانه خود را در تابستان اجاره دهند.

اما از نگاه مستأجر، شرایط کاملاً متفاوت است. گرچه مستأجرین  به دلایل مختلف مانند وجود گزینه‌های بهتر در تابستان یا تعطیلی مدارس در این فصل سعی می‌کنند قرارداد اجاره خود را طوری بنویسند که موعد جابه‌جایی آنها فصل تابستان باشد اما ممکن است در سایر فصل‌های سال فایل‌های مناسب‌تری برای اجاره پیدا کنند. 

بسیاری از مشاواران املاک بر این باور هستند که فصل‌ زمستان بهترین فصل برای اجاره کردن خانه است. در این فصل میزان افزایش نرخ اجاره به کمترین حد می‌رسد و از سویی رقابت برای اجاره کردن خانه‌ها نیز بسیار کمتر از سایر فصول است و از این رو صاحبخانه‌ها برای اجاره دادن خانه خود به قیمت‌ مناسب‌تری رضایت می‌دهند.

البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که در فصل زمستان گزینه‌های کمتری برای اجاره خانه وجود دارد ولی با این حال مستأجران ترجیح می‌دهند در همین فصل با قیمت مناسب‌تری خانه اجاره کنند و موعد جابه‌جایی خود را تا فصل گرما که ممکن است نرخ اجاره با افزایش قابل توجهی همراه شود و امکان چانه زدن با صاحبان خانه نیز کم و کمتر می‌شود، به تأخیر نیندازند.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها