|
کدخبر: 313083

ویژگی های یک تخت خواب استاندارد چیست؟

سبک زندگی ویژگی های یک تخت خواب استاندارد چیست؟

بسیاری از ما علاقه داریم وسیله هایی را که می خریم، شخصی سازی و متناسب با سلیقه خودمان کنیم. این البته که می تواند جالب و حتی مفید باشد اما لازمه اش این است که با اصول استاندارد آن وسیله آشنا باشیم؛ چون طبیعتا نمی توان هر تغییر و ایده ای به ذهنمان می رسد روی آن امتحان کنیم. این موضوع درباره تختخواب و تغییر اندازه های آن صدق می کند. برای مثال اگر کسی بخواهد یک تخت دو طبقه دقیقا مطابق نظر خودش ساخته شود، ابتدا باید بداند شکل کار این مدل تخت چیست و در چه بخش هایی دستش برای تغییر باز است و کدام قسمت را نباید از حالت اولیه اش خارج کند. اطلاع داشتن از ویژگی های استاندارد برای کسانی که قصد خرید دارند هم بسیار مفید است و کمک می کند انتخاب درستی داشته باشند. پس برویم سراغ ابعاد و سایر ویژگی های استاندارد یک تختخواب.

ارتفاع استاندارد

یکی از چالش هایی که با تختخواب وجود دارد تمیز کردن بخش زیرین آن است. شاید حتی این ایده به ذهن رسیده باشد که تخت بدون هیچ فاصله ای روی زمین قرار بگیرد تا نگرانی نظافت آن بخش هم برطرف شود. اما واقعیت این است که تختخواب مناسب باید بین کف زمین و سطح پایینی اش فاصله ای داشته باشد تا به گردش هوا کمک کند. میزان ارتفاع استاندارد تختخواب هم بهتر است حدود 35 تا 40 سانتیمتر باشد. این مقدار برای تخت خواب نوجوان و بزرگسال یکسان است اما تخت کودک بهتر است ارتفاعی 20 تا 30 سانتیمتری داشته باشد.

اگر چیزی غیر از این در نظر دارید، باید به این موضوع توجه کنید که اندازه ها بر اساس نظرهای کارشناسی شده و تجربه به دست آمده است. در نتیجه چنانچه تغییری در آن بدهید ممکن است با چالش هایی مواجه شوید که هیچ فکرش را نکرده بودید؛ برای مثال، اگر این اندازه را 10سانتیمتر کاهش دهید، موقعی که در حاشیه تختخواب می نشینید پاهای شما در حالتی راحت خم نمی شوند. چون همانطور که احتمالا می دانید هنگام نشستن باید زانوهای شما زاویه ای 90 درجه داشته باشد و کف پا درست روی زمین قرار بگیرد.

تختخواب۱

مقاومت پایه ها

این تخت قرار است هر روز حدود 8 ساعت وزن ما را تحمل کند و انتظار می رود تا 8 سال بدون مشکل و آسیب میزبان ما باشد. پس استحکام پایه یکی از معیارهای مهم تخت استاندارد محسوب می شود. پایه ها هرچند کوچک اند و کمتر به چشم می آیند اما بسیار مهم هستند؛ مخصوصا هنگام خرید تخت خواب دو نفره باید به این بخش توجه کرد. کالاهای باکیفیتی که دارای پایه های بادوام هستند به طور معمول از پایه هایی از جنس خود چوب استفاده می کنند و سراغ متریالی نظیر پلاستیک نمی روند. تختخواب های چوبی عرضه شده در سایت سه گامه دارای پایه های چوبی مقاومی هستند که خیال شما را از بابت پایداری شان راحت می کنند.

* نکته: تختخواب های جکدار به خاطر شکل ساخت و طراحی متفاوتشان، نیازی به پایه ندارند. در هنگام خرید این نوع تخت ها باید به جنس جک دقت کنید.

تختخواب۲

اندازه های استاندارد

تختخواب ها اندازه های مشخصی و ثابتی دارند؛ تخت های یک نفره طولی 2 متری دارند و عرض های 90، 100 و 120 سانتیمتری. دو نفره ها ابعاد متنوعی دارند اما بیشتر از همه، اندازه 160 در 200 و 180 در 200 و 200 در 200 سانتیمتری استفاده می شود. خاطرتان است که گفتیم برای شخصی سازی باید به اصول آن توجه داشت؟ شما قطعا می توانید اندازه دلخواهتان را سفارش دهید اما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که تشک ها در اندازه هایی متناسب با اندازه استاندارد تختخواب ها ساخته و عرضه می شوند. تخت خواب نوجوان هم در اندازه 180 در 80 سانتیمتر به فروش می رسد.

وزن مناسب

در این خصوص شاید عدد و رقمی ثابت و مشخص وجود نداشته باشد اما خودتان می توانید روی آن نظارت داشته باشید. این موضوع به ویژه برای کسانی که اجاره نشین هستند و افرادی که نیاز به جابجایی تخت دارند مهم است. اگر تخت باکس ها را کنار بگذاریم، سایر تختخواب ها اجزایی جدا از هم دارند که در خانه سرهم بندی می شوند. نکته اول اینکه یا از یک نصاب کمک بگیرید یا اینکه شیوه کار را به طور دقیق بپرسید. نکته دیگر اینکه میزان وزن تخت را هم در نظر بگیرید؛ هرچند برای عده ای ممکن است این موضوع چندان مهم نباشد اما طبیعتا وزنی متعادل و نه زیاد سنگین می تواند یکی از معیارهای خرید تلقی شود؛ به ویژه وقتی بین دو یا سه گزینه تردید داشته باشید. اگر به صورت اینترنتی خرید کنید که کارتان ساده است و می توانید از بخش مشخصات، وزن ده ها مدل مختلف را با هم مقایسه کنید.

چوبی یا فلزی

انتخاب جنس مناسب برای تختخواب به میزان بودجه، منطقه زندگی، سبک خانه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر در منطقه ای با آب و هوای شرجی زندگی می کنید، تخت های فلزی برای شما گزینه خوبی نیستند و بهتر است سراغ مدل های چوبی بروید. یا اینکه اگر جمع و جور بودن و قیمت تخت برایتان در اولویت است، تختخواب های فلزی انتخاب بهتری هستند. اگر زیبایی، بدون سر و صدا بودن و دوام بیشتر ملاک شماست، تخت های چوبی را انتخاب کنید. چنانچه بودجه کمی دارید و می خواهید تخت چوبی تهیه کنید، مدل های MDF را نگاه کنید چون در مقایسه با انواع چوب طبیعی مثل چوب گردو، افرا، بلوط و ... مقرون به صرفه ترند.

حرف آخر

ما قرار است چند سال از تختخواب استفاده کنیم، آن هم در وقت استراحت و برای بازیابی انرژی و توان برای آغاز روز بعد. در نتیجه کیفیت ساخت و دوام بالای آن در کنار قیمتش ملاک های اصلی انتخاب ما هستند. حالا که با ابعاد استاندارد و ویژگی های یک تختخواب خوب آشنا شدید، بهتر می توانید تختی را برای خودتان شخصی سازی کنید. برای این کار کافی است اندازه و طرح دلخواهتان را با مشاوران سایت سه گامه www.segameh.com مطرح کنید تا محصول نهایی دقیقا به همان شکلی که در ذهن دارید باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها