|
کدخبر: 271363 نیما مجدی

معاون وزیر صمت در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سایه سنگین حرف و حدیث های اقتصادی بر سر شهرک های صنعتی

معاون وزیر صمت معتقد است: جانمایی رانتی شهرک های صنعتی حقیقت ندارد چرا که براساس شرایط جغرافیایی و نیازهای کشور است.

صنعت سایه سنگین حرف و حدیث های اقتصادی بر سر شهرک های صنعتی

چندی پیش، یک کارشناس اقتصادی از نحوه حمایت از صنایع کوچک و متوسط به شهرک سازی دولت انتقاد کرده و با بیان این که این شهرک سازی ها با رانت انجام می شود اعلام کرده بود که شهرک سازی ربطی به حمایت از صنایع کوچک ندارد و کشوره کره با ۵۰ شهرک صنعتی ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی کشور را از آن خود کرده اما ایران با ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی با ۴۸ هزار واحد کوچک و متوسط چندان در توسعه اقتصادی موفق عمل نکرده است.

در این راستا علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تکذیب آمار و ارقامی که از سوی یک کارشناس اقتصادی اعلام شده بود به گسترش نیوز گفت: قیاس کشورها در شرایطی که اقتصاد برابر و یا قابل قیاس ندارند صحیح نیست.

وی در پاسخ به این که چه نظری در مورد جانمای رانتی که برخی ادعا کرده اند دارد به گسترش نیوز گفت: «من نمی دانم جانمایی رانتی یعنی چه و بر چه اساسی عنوان شده است اما جانمایی شهرک ها براساس شرایط جغرافیایی و نیازهایی که وجود داد و طبق آمایش منطقه ایی انجام می شود. چرا که در همه جای کشور و شهرستان ها دارای شهرک و بیش از ۵۰۷ ناحیه صنعتی هستیم  این در  حالی است که از لحاظ ایجاد مکان های مناسب برای استقرار صنایع مشکلی نداریم چرا که در همه جای کشور، صنایع وجود دارد».

علی - رسولیان

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی در ادامه با اشاره به این که برخی شهرهای بزرگ همچون تهران ، تبریز و اطراف شهرهای بزرگ به علت محدودیت توسعه صنایع،  ممکن است دارای کمبود زمین برای واگذاری باشند که این امری طبیعی است یادآور شد: «حتی تدوین آمایش منطقه ای بر این اساس بوده که همه صنایع در یک منطقه متمرکز نشوند به این شکل که برخی از مناطقی که مستعد توسعه صنایع هستند به دانش بنیان ها واگذار می شوند تا منجر به افزایش تکنولوژی در شهرک‌های صنعتی شود».

۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که بیش از ۲۵ هزار هکتار زمین صنعتی در کشور داریم یادآور شد:‌ «بیش از ۱۸ هزار هکتار با زیرساخت آماده ، قابل واگذاری بوده اما برای تامین انرژی؛ سایر دستگاه های خدمات رسان باید ورود کرده و موانع  در این حوزه را رفع کنند. همچنین نباید از نظر دور داشت که عدم تامین انرژی  به علت کوتاهی این ارگان ها نبوده بلکه کمبود اعتبار و بودجه منجر به این مسائل شده است».

رسولیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که طی یک سال گذشته اقدامات بسیار موثری در حوزه تامین برق داشته ایم گفت: « به زودی ۹۱ پست برق معادل تولید ۳۷۰۰ مگاوات برای شهرک‌های صنعتی تامین می شود این در حالی است که سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب پساب شهری برای شهرک های صنعتی خریداری کرده ایم  به شکلی که شاخص های تامین آب دو برابر شده اگرچه هزینه های بسیار سنگینی در راستای تامین آب  به ما تحمیل شده است  لذا باید حتما منابع لازم اختصاص یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند سازمان صنایع کوچک، واحدهای راکد را رها کرده و در تلاش است واحد های تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند افزود: آماری که ما همیشه اعلام کردیم واحد‌های  راکد و واحدهای تعطیل را تفکیک نکرده ایم. به عبارتی  منظور ما از واحدهای راکد همان واحدهای تعطیل است و  در میان واحد‌های راکد ،چیزی به اسم واحد تعطیل یا راکد نداریم این در حالی است که البته خود من بارها گفتم صنایع کوچک و متوسط معمولا با مشکل تامین مالی مواجه اند و تاکیدم بر این بود که نگاه بانک ها باید کاملا متفاوت بوده و در راستای حمایت از تولید گام بردارند. هرچند که طی یکسال گذشته تعاملات تولیدکنندگان و بانک‌ها از رشد نسبتا مناسبی برخوردار بوده است .

به گفته وی ،‌ طی مدت زمان عنوان شده،‌ صنایع کوچک و متوسط بیش از دو هزار واحد های تولیدی و واحدهای صنعتی ایجاد شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها