|
کدخبر: 327069

فاز بعدی بیت کوین و 5 تغییر کلیدی پس ازهاوینگ 2024

فناوری فاز بعدی بیت کوین و 5 تغییر کلیدی پس ازهاوینگ 2024

هاوینگ ها تقریباً هر چهار سال یا بعد از هر ۲۱۰۰۰۰ بلوک اتفاق می افتند. آنها را می توان به عنوان نقاط عطفی که منجر به هدف نهایی می شود در نظر گرفت. هدف نهایی هم  زمانی ست که تمام ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شده باشد، لحظه ای که در حدود سال ۲۱۴۰ انتظار می رود. تا کنون، شبکه بیت کوین حدود ۱۹ میلیون توکن تولید کرده است. نصف شدن سرعت استخراج بیت کوین در آینده به طور قابل توجهی به عنوان یکی از مثبت ترین شاخص ها در ماهیت چرخه ای بازار در نظر گرفته می شود.

 

برایان دیکسون، مدیر عامل شرکت Off the Chain Capital، تمایز کلیدی بین نصف شدن گذشته و حال را برجسته کرد. از نظر تاریخی، سرمایه گذاران خرد در درجه اول تقاضا برای دارایی را افزایش می دادند. با این حال، چشم انداز فعلی طیف وسیع تری از شرکت کنندگان را در بر می گیرد. او اشاره کرد که اینها شامل سرمایه گذاران نهادی، شرکت های دولتی و حتی دولت های مستقل می شود.

دیکسون به کریپتونیوز گفت: «این افزایش چشمگیر در انواع جامعه ی علاقه‌مند به سرمایه گذاری ممکن است فشار خرید زیادی را در مقایسه با هاوینگ های گذشته ایجاد کند. 

بر اساس تحلیل دیکسون، پنجره تخصیص بهینه بیت کوین در شش ماه قبل از نصف شدن قرار می گیرد. همچنین معمولاً برای ۱۲-۱۸ ماه پس از رویداد تمدید می شود. در طول دوره ی پس ازهاوینگ، بیت کوین به وضوح به بالاترین حد خود در چرخه های گذشته دست یافته است. دیکسون پیش بینی می کند که این روند به طور بالقوه در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده پس از هاوینگ آینده ادامه یابد و میتوان برای فروش و خرید ارز دیجیتال روی این روند حساب کرد. 

با این حال، آنتونی جورجیادس، شریک عمومی در Innovating Capital، دیدگاه محتاطانه تری داشت. او یک الگوی تاریخی را مشاهده کرد که در آن هر هاوینگ با افزایش قیمت همراه بوده است. پس از هاوینگ یا نصف شدن، یک دوره تقریباً 90 تا 180 روزه افزایش قیمت پایدار به دنبال خواهیم داشت. با این حال، این روند صعودی همواره با یک اصلاح قیمت قابل توجه همراه است.

او اضافه می‌کند که این الگو به یک پیش‌گویی خودشکوفایی تبدیل می‌شود. فرض کنید فعالان بازار به طور قاطع یک افزایش قیمت قبل از نصف شدن و به دنبال آن یک سقوط را پیش بینی می کنند. در آن صورت، رفتار معاملات آن‌ها با انتظارات یک پامپ هدایت می‌شود و پوزیشن های فروش آنها نیز به همین ترتیب با پیش بینی رکود بعدی همراه خواهد بود.

با این حال آکی بالوگ، مدیر عامل DLC.Link، تاثیر مستقیم نصف شدن بر تقاضای بیت کوین را کم اهمیت دانست.

 او اذعان داشت که تلاش‌های بازاریابی توسط شرکت‌های بزرگی مانند MicroStrategy و BlackRock احتمالاً باعث افزایش آگاهی عمومی در بین سرمایه‌گذاران نهادی و خرده‌فروشی خواهد شد.

بالوگ همچنین اضافه کرد که نقش MicroStrategy به عنوان نماینده ای برای سرمایه گذاری بیت کوین ممکن است تا حدودی در حرکت رو به جلو کمرنگ شود. او استدلال کرد که برای برخی از سرمایه گذاران، خرید مستقیم بیت کوین از طریق ETF گزینه شفاف تری است. سرمایه گذاران این روش را در مقایسه با به دست آوردن سهام در شرکتی مانند MicroStrategy که هیئت مدیره آن ممکن است اهداف نامعلومی داشته باشند را ترجیح می دهند.

تمرکز ماینر

هر چهار سال، تعداد بیت کوینی که به ماینرها تعلق می گیرد به نصف کاهش می یابد. از آنجایی که ماینرها منبع اصلی ورود بیت کوین های جدید به چرخه ی بازار هستند، این امر به طور موثری عرضه آینده را تا 50 درصد در دوره چهار ساله بعدی کاهش می دهد.

به گفته جسپر یوهانسن، مدیر عامل Northstake، هاوینگ باعث ایجاد نوسان در نرخ هش شبکه می شود. این به این دلیل است که استخراج‌کنندگانی که از تجهیزات قدیمی‌تر استفاده می‌کنند یا با هزینه‌های عملیاتی بالاتری روبرو هستند، ممکن است به دلیل کاهش سودآوری، مجبور به کنار گذاشتن ماینینگ شوند.

همچنین بخوانید: آموزش خرید دای از نیپوتو

او ابراز نگرانی کرد که این امر می‌تواند روند متمرکز شدن ماینر های اصلی را تشدید کند، زیرا استخرهای استخراج در مقیاس بزرگ از صرفه‌جویی در مقیاس سود می‌برند و قدرت هش را بیشتر متمرکز می‌کنند.

او گفت که پتانسیل تمرکز ماینینگ دو نگرانی کلیدی را ایجاد می کند. اولاً، نهادهایی که کنترل قابل‌توجهی بر فرآیند استخراج دارند، می‌توانند با امتناع انتخابی از تأیید تراکنش‌ها، توانایی سانسور معاملات را داشته باشند. این به طور مستقیم با اصول اصلی بیت کوین مبنی بر عدم تمرکز و مقاومت در برابر سانسور در تضاد است. ثانیاً، استخرهای ماینینگ متمرکز ممکن است بر تصمیمات مربوط به به‌روزرسانی یا اصلاحات پروتکل تأثیر نامناسبی داشته باشند.

بلوغ بیشتر به عنوان یک طبقه دارایی

نصف شدن یا هاوینگ بیت کوین در سال 2024 باعث کاهش 50 درصدی پاداش های استخراج قبلی می شود. با این حال، در یک زمینه کاملاً متفاوت در مقایسه با رویدادهای قبلی ظاهر می‌شود.

برخلاف هاوینگ های  قبلی در سال‌های 2012 و 2016، که مصادف با مفهوم مبهم بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال بود، یا هاوینگ سال 2020 که در بحبوحه اختلالات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا رخ داد، رویداد فعلی در چشم‌اندازی رخ می‌دهد که مشخصه بسیار پررنگ آن پذیرش جریان اصلی رو به رشد و چارچوب‌های نظارتی در حال تکامل است.

لئو اسمیگل، کارشناس امور مالی شخصی در آنالیز آلفا، به وضوح پیش‌بینی مربوط به هاوینگ بیت‌کوین در سال 2012 را یادآوری می‌کند.

او گفت: "وقتی هاوینگ اتفاق افتاد و پاداش بلاک از 50 به 25 بیت کوین کاهش یافت، من نمی دانستم چه چیزی در راه است."قیمت ارز بیت کوین آن زمان حدود 12 دلار بود. اما در طول سال بعد، ما شاهد اولین صعود واقعی بیت کوین بودیم. تا دسامبر 2013، 1 بیت کوین به بیش از 1100 دلار رسید!

با ورود سرمایه گذاران نهادی به بازار کریپتو، به نظر می رسد که تقاضا برای افزایش قیمت آماده است.

بنابراین، در حالی که نوسانات کوتاه‌مدت قیمت ذاتاً غیرقابل پیش‌بینی هستند، اسمیگل گفت که هاوینگ، اعتماد او را به ماندگاری بلندمدت بیت‌کوین به عنوان معادل دیجیتالی طلا تقویت می‌کند.

بیت کوین برای جذب توسعه دهندگان از سراسر اکوسیستم ها

بیل لابون، مدیر آموزش و ابتکارات حاکمیتی در بنیاد Web3، یک دوره تثبیت را در چشم انداز استخراج بیت کوین پیش بینی می کند. این به این دلیل است که هاوینگ، ماینینگ را برای ماینرهای کم کارآمد بی‌سود می‌کند.

در حالی که کاهش ناگهانی 50 درصدی تولید برای کسب‌وکارها در بسیاری از صنایع مضر است، Laboon اذعان می‌کند که نصف شدن یک رویداد برنامه‌ ریزی‌شده است و ماینرها احتمالاً زمان کافی برای آماده شدن در مقابل تأثیرات آن را داشته اند.

او هاوینگ را به عنوان یک رویداد اجتماعی نیز توصیف کرد. او پیشنهاد می‌کند که هاوینگ با متحد کردن نه تنها توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، بلکه همچنین توسعه‌دهندگان دیگر اکوسیستم‌های بلاک چین، قدرت جامعه بلاک چین را تقویت می‌کند. این نه تنها هیجان را تقویت می کند و روحیه توسعه دهندگان فعلی را تقویت می کند، بلکه توجه بیشتر توسعه دهندگان جدید را نیز به اکوسیستم بیت کوین جذب می کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها