|
کدخبر: 129477 سهیل فرزین

مدیر عامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری در گفت و گو با گسترش نیوز خبر داد:

ورود صنعت نمایشگاهی ایران به بازار بزرگ اوراسیا

سعید دهقانی گفت: قرار است نمایشگاه اوراسیا در تهران برگزار شود و کشورهای عضو اوراسیا توانمندی‌های خود را در تهران به نمایش خواهند گذاشت.

نمایشگاه ورود صنعت نمایشگاهی ایران به بازار بزرگ اوراسیا

استفاده از ظرفیت موافقت نامه تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا موضوع بسیار مهمی برای افزایش صادرات ایران (آن هم در شرایط سختی که تحریم های ظالمانه بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است) و از طرفی بهبود وضعیت صنعت نمایشگاهی کشور در شرایط کنونی است.

 قرار است که نمایشگاه توانمندی های ایران، ارمنستان و روسیه در آینده ای نزدیک در کشور ارمنستان برگزار شود. به همین منظور خبرنگار گسترش نیوز گفت وگویی را با سعید دهقانی، مدیر عامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری ترتیب داده و کم و کیف برگزاری این رویداد را از وی پرس و جو کرده که مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

 سعید دهقانی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای حوزه اوراسیا در کانون توجه صادرکنندگان کشور ما قرار دارند و ارمنستان در میان کشورهای اوراسیا به خاطر مرز مشترکی که با ایران دارد در اولویت اصلی صادر کنندگان قرار می گیرد. چرا که این کشور برای ما به منزله ورود به کشورهای حوزه آسیا محسوب می‌شود.

سعید-دهقانی

وی با بیان اینکه این بازار یک بازار حدودا ۲۰۰ میلیونی برای شرکت های ایرانی است، گفت: در واقع هر شرکتی که بتواند به این بازار ورود کند صرفاً وارد بازار کشور ارمنستان نشده؛ بلکه این شرکت به تمام کشورهای حوزه اوراسیا ورود پیدا خواهد کرد. لذا از این جهت بسیار مورد تاکید شرکت های صادر کننده قرار می‌گیرد.

در حدی که قرار است نمایشگاه اوراسیا در تهران برگزار شود و کشورهای عضو اوراسیاتوانمندی‌های خود را در تهران به نمایش خواهند گذاشت.

تاریخ برگزاری نمایشگاه

این فعال نمایشگاهی با بیان اینکه تا کنون نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلفی برگزار شده است، گفت: امروزه به سبب انتشار ویروس کرونا برنامه برگزاری نمایشگاه‌ها به تعویق افتاده است که همین امر باعث رخ دادن اتفاق خوبی شد که این اتفاق خوب همزمانی برگزاری نمایشگاه توانمندی روسیه، نمایشگاه توانمندی ایران و نمایشگاه توانمندی کشور ارمنستان با یکدیگر شد. این سه نمایشگاه به صورت همزمان برگزار خواهد شد. در چند مرحله تاریخ هایی برای برگزاری نمایشگاه پیشنهاد شد اما با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا کنترل نشد برگزاری این نمایشگاه به زمان دیگری موکول شد که در آخرین تاریخ پیشنهادی ۳۰ مهرماه مورد تصویب قرار گرفت. در ادامه با توجه به درگیری ها و تنش هایی که در منطقه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد زمان برگزاری نمایشگاه مجدداً با چالش روبرو شد. به همین دلیل شرکت نمایشگاه های ایروان و اتاق بازرگانی این کشور تصمیم گرفتند که نمایشگاه در تاریخ دیگری برگزار شود. طرف های  روسی، ارمنی و برگزار کننده ایرانی که شرکت آرک است به این جمع‌بندی رسیدند که این نمایشگاه در تاریخ ۶ آذر ماه به مدت چهار روز برگزار شود.

ایجاد هم افزایی

دهقانی با بیان اینکه حضور شرکت‌های روسی در این نمایشگاه رنگ و لعاب خاصی به این نمایشگاه خواهد داد، افزود: شرکت های فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی، برق، سیم و کابل، فولاد، شیرینی، شکلات و مواد غذایی از جمله شرکت‌هایی هستند که تاکنون برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند. به همین وسیله از تمام شرکت‌هایی که موضوع صادرات را به طور جدی دنبال می‌کنند یا شرکت‌هایی که درصددند به بازارهای کشورهای همسایه ورود پیدا کنند دعوت می‌کنیم که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند چرا که این نمایشگاه به صورت نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. فضای رقابتی ایجاد شده در این دوره باعث هم افزایی خواهد شد و از طرفی نیز در کنار هم قرار گرفتن شرکت‌های ایرانی، روسی و ارمنی به خودی خود اتفاق مبارکی است که آن را به فال نیک می‌گیریم.

مدیر عامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در کنار این نمایشگاه، جلسات B2B در نظر گرفته شده است که برای مشارکت کنندگان و واردکنندگان شرکت‌های به نام و بزرگ ارمنستان ترتیب داده شده است تا شرکت‌ها بتوانند علاوه بر حضور در نمایشگاه و ارائه توانمندی‌های خود مذاکرات B2B نیز داشته باشند.

وی افزود: علیرغم ظرفیت‌های موجود و وجود مرز مشترک هنوز هم مبادلات جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان به طور باید و شاید برقرار نشده است و امیدواریم که این نمایشگاه بتوانند سهم هرچند کوچکی در افزایش و توسعه این مبادلات داشته باشد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها