|
کدخبر: 326387

لوپوس چیست؟ علائم، علت وتشخیص بیماری لوپوس

کسب و کار لوپوس چیست؟ علائم، علت وتشخیص بیماری لوپوس

عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن، میکروب‌ ها و سلول‌ هایی را که ممکن است به سرطان تبدیل شوند، از بین می‌ برد. در بیماری‌ های خود ایمنی، سیستم ایمنی به سلول‌ های سالم حمله می‌ کند. در مبتلایان به لوپوس این پاسخ خود ایمنی ممکن است در قسمت‌ های خاصی از بدن رخ دهد و باعث بروز علائم ‌شود در دامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

برای درمان بیماری لوپوس : ویزیت متخصص داخلی در منزل را از یک مرکز درمان در منزل دریافت کنید .

لوپوس چیست؟

لوپوس زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی به بافت ‌ها و اندام‌ های خودی حمله می ‌کند. التهاب ناشی از لوپوس می ‌تواند بر بسیاری از سیستم‌ های مختلف بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه ‌ها، سلول ‌های خونی، مغز، قلب و ریه ‌ها تأثیر بگذارد. تشخیص لوپوس اغلب دشوار است زیرا علائم و نشانه‌ های آن مشابه بیماری ‌های دیگر است. مشخص‌ ترین علامت لوپوس بثورات صورت است که حالتی شبیه بال‌ های پروانه دارد و روی هر دو گونه دیده می ‌شود. اگرچه درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد اما دارو ها قادرند علائم بیماری را کنترل کنند.

عارضه های قلبی تو درمان کن : ویزیت متخصص قلب در منزل

علائم و نشانه‌ های لوپوس چیست؟

افراد مبتلا به علائم متفاوت و مختلفی بروز می ‌دهند که بستگی به شدت و مرحله بیماری دارد. عدم دسترسی به مراقبت‌ های درمانی، تشخیص دیر هنگام، درمان‌ های نه چندان مؤثر، و پیروی نکردن از رژیم‌ های درمانی سبب تشدید علائم لوپوس می ‌شود. شایع ‌ترین علائم لوپوس به شرح زیر است:

علائم عمومی بدن: تب، خستگی، کاهش وزن، بی‌اشتهایی عصبی

علامت‌های اسکلتی- عضلانی: آرتریت گذرا، درد و تورم در مفاصل

علائم پوستی- مخاطی: بثورات پروانه‌ای بر روی صورت، حساسیت به نور، ریزش مو، زخم دهانی، لکه‌های قرمز

علائم کلیوی: دفع پروتئین و گلبول‌های قرمز در ادرار

نشانه‌ های عصبی- روانی: تشنج و سایکوز

علائم قلبی: التهاب بافت پوششی اطراف قلب

علت بیماری لوپوس چیست؟

بیماری لوپوس به یک علت ایجاد نمی‌ شود، بلکه دلایل مختلفی برای بروز آن وجود دارد. اگر بخواهیم عوامل ایجاد کننده لوپوس را به دو گروه تقسیم کنیم باید از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی صحبت کنیم.

ارث: لوپوس مانند بیماری‌ های دیگر، قابلیت انتقال از والدین به فرزندان را از طریق کروموزوم دارد و افرادی که والدینشان یا کسی در خاندانشان مبتلا به لوپوس باشد با احتمال بیشتری مبتلا می ‌شود.

اگرچه عوامل ایجاد کننده بیماری‌ های خود ایمن در دستگاه ایمنی بدن ناشناخته هستند. اما برخی شرایط محیطی، می ‌تواند زمینه‌ ای برای بروز این بیماری‌ ها و موثر بودن ارث باشد. عوامل محیطی که باعث می ‌شود لوپوس بروز کند شامل موارد زیر است.

استرس و اضطراب

اختلال در سطح هورمون‌ های هنگام بلوغ

مواجهه با نورخورشید

مواجهه با پرتوهای مضر

عفونت‌ های ویروسی

سیگار کشیدن و قرا گرفتن در معرض دود سیگار

مصرف بعضی داروها به‌ خصوص داروهایی مانند ایزونیازید، هیدرالازین، پروکایین آمید

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری لوپوس هستند؟

تمام افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند چون بیماری یک علت مشخص و واحد ندارد. اما زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌ شوند. بازه‌ سنی افرادی که به این بیماری مبتلا می‌ شوند ۱۵ تا ۴۵ سال است و در افراد کمتر از ۵ سال شیوع بسیار کمی دارد، مگر در مواردی که نوزاد در دوران بارداری از طریق مادر مبتلا شود.

لوپوس چگونه تشخیص داده می ‌شود؟

تشخیص لوپوس همیشه آسان نیست زیرا علائم آن می ‌تواند مشابه سایر بیماری‌ ها باشد. این علائم شامل التهاب قسمت‌ های مختلف بدن از جمله ریه‌ ها، قلب، کبد، مفاصل و کلیه‌ ها است.

به منظور تشخیص، معمولاً پزشک آزمایش خون درخواست می‌ کند. سطح بالای برخی از انواع آنتی ‌بادی ‌ها به همراه علائم شایع این بیماری، به معنای احتمال ابتلا به لوپوس است. در این صورت ممکن است جهت بررسی ارگان‌ هایی که احتمال دارد تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته باشند، مانند قلب و کلیه، انجام عکسبرداری با اشعه ایکس و اسکن لازم باشد.

در صورت تشخیص لوپوس، انجام معاینات و آزمایش های منظم دوره‌ ای مانند آزمایش خون ضرورت دارد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها