|
کدخبر: 59119

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

خام‌فروشی، در کمین کانی‌های اساسی / مخمصه در راه است

خوروش گفت: جذابیت صادراتی گندله و کنسانتره بسیار زیاد است، با تفاوت نرخ ریال و دلار این جذابیت دو چندان شده است. از طرفی نرخ این دو کانی نمی‌توانست افزایش چشم‌گیری داشته باشد چرا که با بالارفتن قیمت این دو کانی قدرت رقابت پذیری محصول نهایی با محصولات مشابه خارجی کاهش می‌یابد.

گسترش‌نیوز: برابری ارزش دلار و ریال فارغ از تاثیری که بر صنعت دارد، جذابیت صادراتی را از بین می‌برد این یعنی در حال حاضر و با افزایش قیمت دلار در برابر ریای صادرات هر محصولی که در خارج از مرز‌های ایران خوهان داشته باشد، سود آور است.

از طرفی تاجر نیز به دنبال سود بیشتر همواره به دنبال یافتن راهکار است. زمانی که این کالا بن مایه تولیدی ملی باشد که حیات زنجیره ای به آن بسته باشد موضوع امنیتی نیز می‌شود. گنداله و کنسانتره با دو درصد افزایش نسبت به سال پیش معامله شد این افزایش جذابیت صادراتی این دو کانی را افزایش می‌دهد و از طرفی با افزایش بیشتر آن فولادی‌ها اعتراض می‌کنند.

احمد خوروش مدیرعامل فولاد کویر و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌‌و‌‌گو با گسترش‌‌نیوز اظهار‌کرد: مواد اولیه و زنجیره فولاد درصد‌‌های متفاوتی دارد.

khorvash.jpg

وی افزود: نرخ تعیین گندله و کنسانتره پیش‌‌تر برای بخش های مختلف با نسبت‌‌های مختلفی محاسبه می‌‌شد. این نرخ بر اساس فولاد خوزستان بود. صاحبان معادن و به خصوص آن‌‌ها که تولید‌‌کننده گندله و کنسانتره بودند، اعتراضاتی نسبت به قیمت‌‌ها و تصمیمات اتخاذ شده داشتند، معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت برای این‌که در قیمت دو کانی اساسی تولیدات فولادی توافق جمعی حاصل شود، جلسه‌‌ای را در وزارت صنعت معدن و تجارت ترتیب داد و در آن جلسه ستاد تنظیم بازار حضور صاحبان و مدیران ارشد فولادی و معدنی به توافق ۲ درصد برای افزایش قیمت گندله و کنسانتره رسیدند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه گفت: به شکل‌ کلی افزایش بیشتر نرخ این دو کانی خوشایند معدنی‌ها و ثبات قیمت‌ها خوشایند فولادی‌ها است. اما نکته، تفاهمی است که بین این دو حوزه با همراهی سرقینی رخ داد.

خوروش در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ‌های اعلام شده جذابیت صادراتی گندله و کنسانتره را بیشتر می‌کند یا خیر، افزود: جذابیت صادراتی گندله و کنسانتره بسیار زیاد است، با تفاوت نرخ ریال و دلار این جذابیت دو چندان شده است و از طرفی این نرخ نمی‌توانست افزایش چشم‌گیری داشته باشد چرا که با بالارفتن قیمت این دو کانی هزینه تمام شده محصولات وابسته نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد و این افزایش، قدرت رقابت پذیری را در صادرات پایین می‌آورد.

وی با بیان این موضوع که زنجیره فولاد در تلاش برای صادرات محصولات خود هستند و ارزآوری بالایی دارد، گفت: در حال حاضر ۲۶ میلیون تن تولید ظاهری خام فولاد است و نزدیک به ۶ تا ۱۰ میلیون تن قابلیت صادرات دارد. در حال حاضر همه عوامل فولادی سعی دارند به ظرفیت حداکثری برسند تا هم برای کشور ارز آوری داشته باشند و هم حجم کنونی تولید فولاد را حفظ کنیم

وی با بیان این موضوع که در رتبه ۱۰ فولاد‌ سازی جهانی هستیم، گفت: باید تلاش کنیم این رتبه به زیر ۶ برسیم. همه زنجیره فولاد میل به صادرات دارند در زنجیره فولاد باید مشکلات مربوط به صادرات حل شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها