|
کدخبر: 90139

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل عامل یک مجتمع سرب و روی عنوان شد؛

اتفاقات مثبت در طرح جامع سرب و روی

مدیرعامل مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: نیاز سالانه کشور به روی حدود ۴۶۰ هزار تن است که در انتهای سال ۹۷ توانسته‌ایم به تولید ۲۰۶ هزار تن دست برسیم.

گسترش‌نیوز: طرح جامع سرب و روی یکی از طرح‌های مهم در توسعه صنایع معدنی به شمار می‌رود. با اجرای این طرح، تصمیم‌گیری‌ها با برنامه و هدف مشخص در قالب یک برنامه ۲۰ ساله صورت خواهد گرفت و زمینه‌ساز توسعه سرب و روی در آینده خواهد بود در همین ارتباط گفت‌وگویی با امین صفری، مدیرعامل مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

aminsafari1226.jpg

امین صفری در ارتباط با طرح جامع سرب و روی کشور گفت: این طرح تقریبا آماده است و بناست با اجرای جلساتی که در وزارت صمت تشکیل می‌شود و گذران مراحل اداری به سمت عملیاتی‌شدن حرکت کرده و به عنوان محور قرار گیرد.

وی درباره آغاز اجرای این طرح گفت: از ۱۸ ماه پیش کار مطالعاتی بر روی این طرح اجرا شده و امیدواریم بعد از برگزاری جلسات متعددی که با صاحبان صنایع و با مشارکت بخش خصوصی به نهایی شدن رسید در بخش حاکمیتی و دولت به خصوص سازمان صمت استان‌ها و نهادهایی که اعطای مجوز را انجام می‌دهند نیز به عنوان ملاک عمل قرار بگیرد چرا که این طرح مبنای تمامی مسائل مربوط به سرب و روی از جمله ظرفیت‌سازی‌ها، میزان پرداخت تسهیلات، صادرات، واردات خواهد بود و شاهد اتفاقات مثبتی در این صنعت خواهیم بود. این طرح در واقع زنجیره سرب و روی کشور است که نقاط ضعف و قوت را مشخص کرده و نقشه راهی برای ۲۰ سال آینده صنعت سرب و روی ترسیم می‌کند و جایگاه ما را از موقعیت فعلی به چشم‌انداز آینده هدایت می‌کند.

صفری میزان ذخایر روی موجود در مجتمع مهدی‌آباد براساس مطالعات زمین‌شناسی را ۶۶۶ میلیون تن روی عنوان کرد و گفت: ذخیره قابل برداشت برای یک برنامه ۲۰ ساله، با عیار ۵/۵ درصد حدود ۱۷۰ میلیون تن طراحی شده که تاکتون ۶۵ میلیون تن باطله‌برداری صورت گرفته است. فقط در سال ۹۷ این میزان ۲۵ میلیون تن بود. امیدواریم تا پایان سال ۹۹ به ماده معدنی اصلی که سولفور روی است دسترسی پیدا کرده و همزمان با آن فاز اول کارخانه فاز اول کنسانتره نیز به منظور فرآوری روی به بهره‌برداری برسد.

وی میزان مشارکت بخش خصوصی در اجرای این پروژه را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: پنج شرکت خصوصی با جذب سرمایه‌گذاری طرح سرب وروی مهدی‌آباد مشارکت کرده‌اند. هم‌اکنون در فاز اول کارخانه کنسانتره با پیشرفت ۲۱ درصدی و در بخش خط انتقال آب نیز به پیشرفت ۲۸ تا ۳۰ درصدی رسیده‌‌ایم و در پایان سال ۹۹ نیز این میزان به بالای ۹۰ درصد و بهره‌برداری کامل از آن خواهیم رسید.

مدیرعامل مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد با اشاره به میزان مصرف روی در کشور اظهارکرد: نیاز سالانه کشور به روی حدود ۴۶۰ هزار تن است که در انتهای سال ۹۷ توانسته‌ایم به تولید ۲۰۶ هزار تن دست برسیم و در واقع نصف نیاز در کشور تولید می‌شود که اغلب نیز به دلیل کمبود عیار خوراک است که می‌بایست مابقی آن با انجام اکتشافات جدید، با واردات خاک، بهره‌برداری از معادن جدید و افزایش استخراج جبران شود. راهکارهای آن در طرح جامع سرب و وری تمامی این مسائل با جزییات پیش‌بینی شده است.

وی در پایان و در پاسخ به این سوال که چرا در اکتشافات به بخش سنگ‌آهن توجه بیشتری شده و در سرب و روی این اتفاق نیفتاده است اظهار کرد: باید توجه داشت روند اکتشافات از سوی نهادهایی همچون ایمیدرو، تهیه و تولید و شرکت ملی مس تحول شگرفی داشته است و اغلب اکتشافات نیز در حوزه سنگ آهن صورت گرفته است چرا که همواره تقاضا در بازار به سمت سنگ‌آهن و فولاد بوده و همچنین از گذشته نیز طرح جامعی برای آن پایه‌ریزی کرده بودند. اما در حوزه فلزات غیرآهنی به ویژه سرب و روی به دلیل نداشتن برنامه و تدوین برنامه جامع توجه لازم به بحث اکتشافات صورت نگرفته است و امیدواریم در طرح جامع سرب و روی این امر اتفاق بیفتد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها