|

گفتگوی گسترش‌نیوز با کارشناس مسائل اقتصادی؛

کان‌مین درخواستی برای حل مسئله تحریم‌ها است

مولوی گفت: نکته حائز اهمیت این است که از طریق برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر کان‌مین شاید بتوان مانع خود تحریمی‌ها در حوزه معدن شد.

اقتصاد کان‌مین درخواستی برای حل مسئله تحریم‌ها است

کان‌مین مهمترین رویداد حوزه معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می‌شود که آغاز آن با شرکت آلمانی و گروه متخصص آلمانی کلید خورد. دوره‌های رویداد کان‌مین در سال‌های گذشته به صورت کنسرسیومی و با حضور کشورهای خارجی و ایرانی برگزار می‌شد.

کان‌مین در رده نمایشگاه‌هایی قرار دارد که قبل از تحریم‌ها، از طرف شرکت‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی مورد استقبال قرار می‌گرفت اما با شروع تحریم‌ها و آغاز پاندمی کرونا مدتی این نمایشگاه برگزار نشد.

با این وجود رویداد کان‌مین در ۵ پنل تخصصی سال جاری در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. از این‌رو گسترش‌نیوز در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه معدن نظیر نمایشگاه کان‌مین با پیمان مولوی، یکی از چهره‌های مطرح در تحلیل مسائل اقتصادی گفتگو کرد که متن گفتگوی مذکور به شرح زیر است.

معدن‌های ایران در حال از دست دادن رشد توسعه پایدار هستند

پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی حوزه معادن نظیر نمایشگاه بین‌المللی کان‌مین گفت: معدن قسمت بسیار مهم اقتصاد ایران است که در شرایط فعلی متاسفانه به دلیل مباحثی نظیر تحریم و عدم سرمایه‌گذاری در حال از دست دادن رشد توسعه پایدار و پتانسیل‌های خود است.

پیمان_مولوی

او افزود: بنابراین وقتی درباره نمایشگاه یا گردهمایی فعالان معدنی صحبت می‌کنیم، منظور این است که در چنین گردهمایی‌هایی راهکارهای جدیدی مطرح می‌شوند، علاوه بر این افراد شناخت بیشتری از اتفاقاتی که در این حوزه می‌افتد، بدست می‌آورند و در نهایت مزیت دیگر هم‌افزایی است که در نتیجه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی شکل می‌گیرد. بر همین اساس به نظر بنده شکل‌گیری شبکه‌هایی نظیر کان‌مین اهمیت دارد.

معادن ایران نیازمند جذب سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری هستند

مولوی در ادامه با تاکید بر نقش نمایشگاه بین‌المللی کان‌مین برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها بر حوزه معادن تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که از طریق برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر کان‌مین شاید بتوان مانع خود تحریمی‌ها در حوزه معدن شد اما متاسفانه حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران نیازمند جذب سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری است که این جذب سرمایه از محل عایدات داخلی امکان‌پذیر نیست از این‌رو کان‌مین می‌تواند مجدداً درخواستی باشد مبنی بر اینکه موضوع تحریم‌ها را حل کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر نتوانیم بحث تحریم‌ها را حل کنیم، از کشورهایی نظیر عربستان که با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه معدن طی ۵ سال آینده فعالیت خود را سرعت خواهند داد، عقب خواهیم ماند.  لذا در مجموع حوزه معدن و حوزه انرژی از جمله حوزه‌هایی هستند که نیازمند بخش سرمایه‌گذاری بین‌المللی هستند.

معدن سرشار از دخالت‌های دولت است

مولوی ضمن ارزیابی اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معدن خاطرنشان کرد: متاسفانه حوزه معدنی یکی از حوزه‌هایی است که سرشار از مداخلات بوده و هست، عوارضی که بر روی حوزه معادن اعمال می‌شود به جای کمک به سرمایه‌گذاری بیشتر متاسفانه در مسیر برعکس عمل می‌کند، به این معنی که اقدامات دولت در حوزه معدن منجر به فرار سرمایه از این حوزه می‌شود.

این چهره اقتصادی درباره راه‌حل‌ها برای جذب سرمایه به حوزه معدن‌ها یادآور شد: راه حل اساسی برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه معدن این است که سایه تحریم‌ها را از اقتصاد ایران بردارند و فضای کسب و کار را برای فعالیت‌های معدنی بهبود بدهند.

کدخبر: 306116 فرشته صائمی

ارسال نظر

 

آخرین اخبار