|
کدخبر: 325474

راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی در کشور / از اپراتور جدید رباتی رونمایی شد

معاون علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست امروز خود با مطبوعات ، از راه اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی خبر داد.

اقتصاد

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهور روز شنبه در نخستین نشست خبری با خبرنگاران در سال ۱۴۰۳ با اعلام اینکه اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، گفت: این مرکز در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا به اصطلاح «اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی» را در کشور راه‌اندازی می‌کند.

آقای فیروز آبادی با بیان اینکه در ۱۴۰۳ با راه اندازی اپراتور هوش مصنوعی تحولات خوبی خواهیم داشت، گفت: مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند.

وی در نشست خبری سالیانه خود که امروز در محل معاونت علمی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به تأکیدات رهبری مبنی بر اینکه باید در حوزه هوش مصنوعی به ۱۰ کشور برتر دنیا برسیم، معاونت علمی چه برنامه‌ای برای عقب نماندن ایران از پیشرفت جهانی در این حوزه و همچنین توسعه زیرساخت‌ها مانند دیتاسنترها، مزارع پردازش گرافیکی و یا پردازشگر‌های ابری دارد؟ پاسخ داد : سال گذشته گفتگو‌هایی زیادی با رئیس جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشور‌های مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته راه اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند گفت: همچنین طی جلساتی که با سرمایه گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم راه اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه ریزی شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همانطور که اپراتور‌های تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌ها و نهاد‌ها قرار می‌دهد.

دهقانی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد گفت: در حوزه مقالات و ارجاعات ایران رتبه ١٧ یا ١٨ دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش بینی می‌کنیم در سال ١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زیرسیستم‌ها داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه‌ها دعوت می‌کنیم که این مرکز را تقویت کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها