|
کدخبر: 326924

۹ توصیه به فعالین بازار بورس / این کار سهامداران را بدبخت می کند

تعدادی از تحلیلگران بورس اظهار کردند که بازار سرمایه نیاز به توجه به مدت زمان طولانی سهامداران دارد و به همین دلیل توصیه‌هایی برای کاهش خسارت و ضررهای احتمالی در بازار سهام ارائه کردند.

اقتصاد ۹ توصیه به فعالین بازار بورس / این کار سهامداران را بدبخت می کند
برخی از متخصصان بورس، در حالی که بازار سرمایه را با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری مقایسه می‌کردند، توصیه‌هایی را به سهامداران برای کاهش ضرر و زیان احتمالی در بازار سهام ارائه دادند.

بورس، بازار مغفول مانده از رشد

عظیم ثابت، دبیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

همیشه در بازار شاهد وجود اخبار و شایعات متعدد هستیم اما مساله حائز اهمیت این است که سرمایه‌گذاران قبل از تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت موجود، باید به عنوان یک سرمایه‌گذار اقدام به اتخاذ تصمیمات هوشمندانه در بازار کنند.

سرمایه‌گذار باید منابع در اختیار خود را به منظور کاهش ریسک احتمالی تقسیم و سرمایه‌های خود را وارد سهامی کند که دارای بنیاد قوی برای سرمایه‌گذاری هستند.

همچنین سهامداران می‌توانند با ورود سرمایه‌های خود به صندوق سرمایه‌گذاری که دارای مدیران حرفه‌ای هستند از نوسانات حاکم در بازار در امان بمانند و در شرایط بحرانی به صورت هیجانی اقدام به تصمیم گیری در بازار نکنند.

سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بازار با تلاش برای در پیش گرفتن معیار درست سرمایه‌گذاری و وجود نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری در بازار ایجاد می‌شود.

بورس از پتانسیل بسیار خوبی برای رشد برخوردار است که در چند سال گذشته از این رشد مغفول مانده است.

بررسی تورم در اقتصاد برای سرمایه‌گذاری مازاد منابع

محسن خدابخش، عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

سرمایه‌گذاران باید به طور حتم مسائل مهم اقتصادی چون تورم را در دوره‌های مختلف و در خرید و فروش دارایی‌های خود مورد توجه قرار دهند.

سرمایه‌گذاران نباید در برهه‌های مختلف و تحت تاثیر اتفاقات پیش آمده به مشکلات اقتصادی دامن بزنند.

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف جزو مسایل حائز اهمیت در اقتصاد کشور تلقی می‌شود، پرداخت سود شرکت‌ها به سهامداران، نشان‌دهنده تولید آن شرکت و نیز فعالیت در محیط واقعی اقتصاد است که سرمایه‌گذاران باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

انجام بررسی‌های مختلف مانند مساله مربوط به تورم در اقتصاد از جمله اقداماتی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی آن، نسبت به سرمایه‌گذاری مازاد منابع خود تصمیم‌گیری کنند.

بی‌توجه به اخبار مثبت و منفی منتشر شده در فضای مجازی

 
مهدی حاجی غلام سریزدی، عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس
 

نوسان و فراز و نشیب‌ها جزئی از ماهیت و ذات بازارهای مالی است، در نتیجه این نوسان‌ها سبد سرمایه‌گذاری افراد را وارد سود و زیان می‌کند.

استراتژی سهامداران در مواجهه با بازار و روندهای منفی می‌تواند متفاوت باشد اما شرایط فعلی بازار ناشی از برخی مصوبات بوده که همین امر باعث ایجاد فاصله بازار با فضای تحلیلی شده است.

در وضعیت فعلی پیشنهاد می‌شود تا سهامداران از پیگیری افراطی اخبار و خرید و فروش هیجانی پرهیز کنند، زیرا هر خرید و فروشی نیازمند داشتن اطلاعات لازم و کافی از مسائل بنیادی و مولفه‌های اقتصادی شرکت‌ها و صنعت مربوطه است.

بسیاری از افراد در بازار منفی دچار نگرانی می‌شوند و آسیب بیشتری را به سبد سرمایه‌گذاری خود وارد می‌کنند که به طور معمول برای این افراد صبوری در روندهای منفی و اصلاح بازار نتیجه بهتری خواهد داشت، زیرا ممکن است براساس هیجانات در انتهای اصلاح دست به فروش بزنند.

همچنین بازارهای منفی در برخی صنعت‌ها و نمادها فرصت ورود در قیمت‌های مناسب را به سهامداران می‌دهد و به عبارتی دیگر زمینه‌ساز فرصت اصلاح سبد برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

به سهامداران، توصیه می‌شود به اخبار مثبت و منفی منتشر شده در فضای مجازی بی‌توجه باشند و از اخذ تصمیمات هیجانی، مدیریت سرمایه و حفظ نقدینگی در جهت متنوع‌سازی پرتفوی در صورت بروز علائم برگشت بازار، پایبندی به استراتژی‌های معاملاتی شخصی و بررسی تکنیکال و بنیادی بازار و نمادها پرهیز کنند.

نگاه بلندمدت سهامداران

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار
 

اگر سهامداران قبل از وارد شدن به بازار سهام پرتفوی سهامداری خود را با نگاه بلندمدت به این بازار انتخاب کرده باشند، نباید دیگر نگران نوسانات ایجاد شده در بازار باشند.

ایجاد نوسانات در بازار برای افرادی نگران‌کننده‌ خواهد بود که نگاه کوتاه‌مدت به این بازار دارند و به محض انتشار هرگونه اخباری اقدام به خروج به هیجانی در بازار می‌کنند که همین امر به شدت تاثیرگذار بر پرتفوی سهام افراد خواهد بود.

نگاه کوتاه‌مدت و بلندمدت به بازار سهام به عنوان ۲ استراتژی متفاوت برای سرمایه‌گذاری در این بازار تلقی می‌شود که براین اساس در صورت انتشار اخبار، طبق سیاست‌های مدنظر خود اقدام به تصمیم‌گیری در بازار می‌کنند.

به دلیل نبود ثبات در اقتصاد و وجود نوسانات در بازار تحت تاثیر اتفاقات رخ داده بهتر است سهامداران نگاه بلندمدت به بازار داشته باشند و ۶۰ درصد پرتفوی خود را با نگاه بلندمدت و ۴۰ درصد را با نگاه کوتاه‌مدت انتخاب کنند تا دیگر تحت تاثیر نوسانات متحمل ضرر و زیان‌های سنگین نشوند.

خودداری سهامداران از انجام معاملات پیاپی

محسن انصاری، مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار

در سال‌های اخیر، بازار سرمایه در حال دست و پنجه نرم کردن با ارزش معاملات پایین، خروج پول اشخاص حقیقی و روند فرسایشی بوده است.

با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار، توصیه به سهامداران عدم استفاده از اهرم مالی و استقراض، تشکیل سبدی از ابزارهای متنوع شامل سهام، اوراق با درآمد ثابت و صندوق های کالایی است.

همچنین بهتر است سهامداران از انجام معاملات پیاپی خودداری کرده و نسبت به حد سود و زیان در بازار پایبند باشند.

با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت ارز و طرح‌های افزایش تولید در شرکت‌ها احتمال افزایش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی فعال در بازار سرمایه زیاد است، بنابراین با توجه به چنین مساله‌ای به نظر می‌رسد بازده بازار سرمایه در بلند مدت صعودی باشد. از این رو، به سهامداران، توصیه می‌شود آرامش خود را برای سرمایه‌گذاری در بازار حفظ کنند.

ورود دارایی‌های مازاد به بورس

سید مهدی پارچینی، مدیر سابق نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار

حضور سهامداران حاضر در بازار سرمایه را به ۲ دیدگاه می‌توان تقسیم کرد؛ نخستین دیدگاه مربوط به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای است که توصیه ما به این سهامداران، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها بوده و بهتر است از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس پرهیز کنند.

با چنین اقدامی، در صورت ایجاد نوسان در بازار به دلیل قرار گرفتن سرمایه‌ها در اختیار افراد حرفه‌ای می‌توانند از سرمایه‌های خود در این بازار محافظت کنند.

با توجه به این که افراد غیرحرفه‌ای با دید کوتاه‌مدت به این بازار ورود می‌کنند، انتظار می‌رود برای مدیریت دارایی‌های خود افق بلندمدت داشته باشند تا متاثر از نوسانات مقطعی نشوند.

تنوع‌بخشی به عنوان موضوعی قابل اهمیت برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تلقی می‌شود که در صورت رعایت این موضوع بهتر می‌توانند از نوسانات عبور و با دید بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار اقدام کنند.

توصیه همیشگی فعالان بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران برای حضور در بورس، ورود دارایی‌های مازاد است؛ بنابراین در صورت توجه سهامداران به این اصل نباید به سود بانکی مقطعی و جریان نقدی کوتاه مدت توجه داشته باشند، چراکه افق بلندمدت بازدهی بیشتری را می تواند نسبت به سپرده های بانکی در اختیارسهامداران قرار دهد.

متولیان امر هم باید در این زمینه دقت نظر داشته باشند که متغیر نرخ بهره و ارز اثرگذار بر روند معاملات بازار سهام است، به همین دلیل بهتر است تصمیماتی اتخاذ شود که سرمایه‌گذاران چندان دچار ضرر و زیان نشوند و به دلیل دید کوتاه مدت به بازارهای سفته‌بازانه ورود نکنند.

تصمیم‌گیری سهامداران در شرایط بحرانی بازار، ممنوع

مصطفی امیدقائمی، مدیر عامل اسبق فرابورس

گاه بانک مرکزی آپشن‌هایی را معرفی یا تغییراتی را در اعتبارات حاضر در بازار سرمایه ایجاد می‌کند که همین امر باعث ایجاد محدودیت منابع شرکت‌ها یا صندوق‌ها به صورت کوتاه‌مدت و افزایش حجم عرضه در بازار و خروج منابع از بازار خواهد شد.

خروج از بازار سرمایه تلاطماتی را ایجاد می‌کند که سهامداران در این مواقع باید با احتیاط عمل کنند و این موضوع را مدنظر قرار دهند که این تلاطمات در بازار مقطعی بوده و تاثیری را در روند کلی بازار و سودآوری بنگاه‌های حاضر در بازار ایجاد نخواهد کرد.

سهامداران در زمان وجود نوسانات نباید با عجله برای حضور یا عدم حضور خود در این بازار تصمیم‌گیری کنند و بهتر است در انتظار فرصت‌های آتی بمانند.

رفتار هیجانی برای سرمایه‌گذاری در بازار منجر به ضرر و زیان سهامداران خواهد شد و ممکن است سهامداران با صبوری در این بازار موقعیت ورود و خروج بهتری را در بازار پیدا کنند.

تلاش سازمان بورس برای صیانت از سرمایه‌ سهامداران

 
شاهین چراغی، عضو سابق شورای عالی بورس

سازمان بورس همه تلاش خود را برای صیانت از سرمایه‌ سهامداران به کار گرفته، اکنون بازار سهام به عنوان تنها دارایی تلقی می‌شود که قیمت سهام در آن در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بسیار پایین است.

ترس ناشی از ابلاغیه و مصوبات باعث شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به ورود سرمایه‌گذاری در این بازار ترس داشته باشند و مانع از ورود سرمایه‌هایشان در این بازار شوند.

بارها این موضوع را تجربه کرده‌ایم که سهامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، سرمایه‌های خود را از بازار خارج کرده‌اند بنابراین، بهتر است در این مواقع رفتار هیجانی از خود نشان ندهند زیرا وقتی نرخ سود سپرده تا ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند که این افزایش در بازار سرمایه بیشتر خواهد بود.

سازمان بورس در حال طی کردن مسیری درست است، زیرا از طریق تکمیل ابزارهای سرمایه‌گذاری و افزایش نظارت‌ها به دنبال هماهنگی با شرایط موجود و حمایت از سهامداران است.

سهامداران خرد نگران وضعیت موجود نباشند و از بازار خارج نشوند، زیرا اکنون نرخ سهام شرکت‌ها بسیار پایین‌تر از قیمت ذاتی است که این امر نشان‌دهنده ارزشمند بودن سهام شرکت‌های بورسی است.

لزوم حفظ آرامش سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس

علیرضا توکلی کاشی، معاون سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری

نوسانات ذات بازار سرمایه است و بعید است افرادی که در این بازار حضور دارند از نوسانات حاکم در بازار بی اطلاع باشند.

سهامداران باید به صورت دائم اقدام به تحلیل بازار کنند و تحت تاثیر اخبار و تداوم چند روزه روند منفی بازار اقدام به خروج هیجانی از بازار خارج نکنند.

تجربه نشان داده افرادی که در زمان خرید از دقت کافی برای انتخاب سهام برخوردار بودند و سهامی با پتانسیل کافی را برای رشد انتخاب کردند نباید از نوسانات ترس داشته باشند و باید با صبوری در این بازار از رفتارهای هیجانی خودداری کنند.

به طور حتم بازدهی سهامدارانی که در زمان فروش در صف فروش قرار می‌گیرند و در زمان خرید در صف خرید حضور پیدا می‌کنند کمتر از سهامدارانی است که بدون توجه به صف‌های ایجاد شده در بازار صبوری و از رفتارهای هیجانی اجتناب می‌کنند.

 

 

 

 

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها