|
کدخبر: 327718

قیمت سکه به این شرط افزایشی می شود! / پیش بینی جدید از وضعیت بازار

بر اساس گفته‌های فعالان بازار، اگر قیمت سکه امامی امروز تحت تأثیر دو متغیر اساسی خود، یعنی نرخ دلار و قیمت هر اونس طلای جهانی قرار بگیرد، احتمال ادامه روند افزایشی قیمت سکه وجود دارد.

اقتصاد قیمت سکه به این شرط افزایشی می شود! / پیش بینی جدید از وضعیت بازار

با نزدیک شدن به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ادعا کرده است که بر اساس آخرین گزارش مدیرکل آژانس به اعضای شورای حکام، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۳۰ برابر حد توافق شده در برجام رسیده است. این گزارش توجه فعالان سیاسی و اقتصادی را به خود جلب کرده است. موضوع با کمتر از ۱۰ روز فرصت تا برگزاری نشست شورای حکام اهمیت پیدا کرده است.

بنا بر این گزارش محرمانه، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده که نسبت به گزارش دور قبل در ماه فوریه ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد. کل ذخایر اورانیوم ایران نیز اکنون ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم برآورد شده است که این مقدار ۶۷۵.۸ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش بیشتر است. این ادعا از آنجایی برای بازار مهم است که در روزهای اخیر اختلاف آمریکا و اروپا در مورد پرونده هسته‌ای ایران مورد توجه معامله‌گران بود. در همین رابطه، رویترز خبر داده که فرانسه، آلمان و انگلیس پیش‌نویس یک قطعنامه علیه ایران را تهیه کرده‌، اما هنوز آن را در اختیار اعضای شورای حکام قرار نداده‌اند.

پیش بینی قیمت سکه امروز ۸ خرداد

این در حالی است که روز دوشنبه  بر اساس آنچه که در سایت اتحادیه طلا و جواهر آمده قیمت سکه امامی با رشد ۶۰۰ هزار تومانی به ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. از سوی دیگر قیمت طلای آبشده هم با نوسان به مرز مقاومت خودش در میانه کانال ۱۴ میلیون رسید.

فعالان بازار می گویند در روز جاری در صورتی که قیمت سکه امامی  بار دیگر تحت تاثیر دو متغیر بنیادی خود یعنی دلار و انس طلای جهانی قرار بگیرد، احتمال تداوم نوسان صعودی سکه محتمل است.

به عقیده این گروه، تثبیت سکه در محدوده ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مهم است و اگر این محدوده حفظ شود، ممکن است در گام بعدی به سمت کانال جدید خیز بردارد. در غیر این صورت، اگر سکه مرز فعلی خود را از دست داد، ممکن است به تدریج به سمت پله دوم کانال ۴۰ میلیون تومان عقب‌نشینی کند.

قیمت طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه ثابت مانده است. این ثبات در قیمت طلا به دلیل کاهش ارزش دلار بوده است. سرمایه‌گذاران در انتظار اطلاعات جدید درباره تورم آمریکا هستند تا بتوانند پیش‌بینی‌های جدیدی در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو به دست آورند.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۲۳۵۲ دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۷۸ درصدی به ۲۳۷۵ دلار و ۳۰ سنت رسیده است.

تحلیلگران عقیده دارند دورنمای تقویت ارزش دلار به دنبال تغییر سیاست پولی آمریکا و آغاز دوباره افزایش نرخ بهره به جای کاهش آن، می‌تواند قیمت طلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اما در کوتاه مدت طلا همچنان روند فزاینده خواهد داشت و در محدوده ۲۳۱۰ دلار در این هفته باقی می‌ماند.

شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای تعیین سیاست‌های پولی‌ست، قرار است در روز جمعه منتشر شود. جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن بود که سیاستگذاران آمریکا احتمالاً نرخ بهره را در سطح فعلی نگه می‌دارند، اما احتمال افزایش دوباره نرخ بهره وجود دارد.

تاجران حالا ۶۲ درصد احتمال می‌دهند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را یک بار در سال جاری میلادی و آن هم در ماه نوامبر پایین بیاورد.

از طلا همواره به عنوان یک پشتوانه ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود اما نرخ بالای بهره هزینه نگهداری این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۴.۵۶ افزایش به ۳۱ دلار و ۸۹ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۰۶ درصدی به ۱۰۵۸ دلار و ۸۳ سنت رسیده است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها