|
کدخبر: 328109

اشتباه بزرگ در حل مشکل ناترازی انرژی | راهکار چیست؟

مرتضی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، بیان کرد: استفاده از دوگانه قیمتی و تشویق به صرفه جویی برای حل مشکل ناترازی انرژی، راه حل اشتباهی است. ما از مردم مالیات می‌گیریم تا بنزین و گازوئیل را به قیمت کمتر به آن‌ها عرضه کنیم.

اقتصاد

امروزه، بحث ناترازی انرژی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان تبدیل شده است. این پدیده که به عدم تعادل بین تولید و مصرف انرژی اطلاق می‌شود، پیامدهای ناگوار زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد. 

 رشد روزافزون جمعیت، صنعتی شدن و توسعه فناوری‌ها، منجر به افزایش چشمگیر تقاضا برای انرژی شده است. اتکا به سوخت‌های فسیلی، به عنوان منابع اصلی انرژی، نه تنها به آلودگی هوا و گرمایش زمین دامن می‌زند، بلکه منابع این نوع سوخت‌ها نیز محدود و رو به اتمام است.

در مقابل رشد فزاینده تقاضا، ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک هنوز به حد کافی توسعه نیافته است. این موضوع، وابستگی به سوخت‌های فسیلی را تشدید می‌کند و ناترازی انرژی را عمیق‌تر می‌سازد.

کارشناسان بر این باورند سرمایه‌گذاری در منابع انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، مانند انرژی خورشیدی، بادی و آبی، نقشی اساسی در کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و مقابله با ناترازی انرژی ایفا می‌کند.

ناترازی انرژی، چالشی جهانی است که نیازمند اقدامات فوری و همه‌جانبه از سوی دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد است. با توسعه منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش بهره‌وری انرژی، تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و حمایت‌های دولتی، می‌توانیم گامی موثر در جهت حفظ منابع طبیعی، صیانت از محیط زیست و تضمین رفاه نسل‌های آینده برداریم.

در بخش دیگر درباره اثر تحریم‌ها از مرتضی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر سوال شد. به عقیده وی اگر مشکلات داخلی اقتصاد حل شود، تحریم‌ها بی‌اثر خواهند بود. زمانیان توضیح داد: «در دولت سیزدهم عرضه انرژی به صنایع رشد پیدا کرد. سرمایه‌گذاری داخلی افزایش داشت. اینها اقدامات مثبتی هستند که به حل مشکلات داخلی کمک می‌کند. اگر حل ناترازی انرژی ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذاران داخلی مانند سال‌های گذشته، به ویژه سال ۱۴۰۱ در تولید سرمایه‌گذاری کنند، تحریم‌ها شکسته می‌شوند و سرمایه‌های خارجی به اقتصاد ایران جذب می‌شوند.» لازم به ذکر است در طول سه سال فعالیت رئیس‌جمهور شهید و دولت سیزدهم ۱۱.۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شد.

زمانیان سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین فعالیت اقتصادی دولت‌ها می‌داند. به نظر او سرمایه‌گذاری در بلندمدت سبب رفع فقر می‌شود. تأثیر رشد سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته، کاهش ۷.۴ درصدی نرخ فقر بوده است. افزون‌بر مساله سرمایه‌گذاری، با اصلاحات اقتصادی از آغاز به کار دولت تا به الان بعد از سال‌ها نرخ منفی، اقتصاد کشور با رشد ۵.۱ درصدی روبه‌رو شد. تسهیل صدور مجوزها، بهبود فضای مالیاتی، رفع انحصارات از دیگر کار‌های اقتصادی دولت بود که زمانیان معتقد بود باید در فضای رسانه‌ای پررنگ‌تر شوند.

اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم در نظر این کارشناس اقتصادی اولاً ادامه رفع ناترازی انرژی باید باشد. ناترازی انرژی آسیب‌های زیادی به تولید کشور وارد می‌کند. در بخش گاز، برق و بنزین به طور جدی ناترازی وجود دارد و همت دولت آینده بر رفع این موارد باید باشد. نکته بعدی به عقیده وی این است که رئیس‌جمهور آینده و مشاوران اقتصادی وی باید برای اقتصاد تئوری و نظریه داشته باشند. آنچه که لازم است به به طور جدی توسط مسؤولان آتی کشور پیگیری و انجام شود دنبال کردن فعالیت‌های مثبت دولت سیزدهم در زمینه اقتصاد است..

منبع: نود اقتصادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها