|
کدخبر: 328262

وضعیت بازارهای پولی و مالی ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

واکنش قیمت دلار به یک قطعنامه‌ | در بازار امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ چه گذشت؟

وضعیت بازارهای پولی و مالی امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ را در این گزارش مشاهده می کنید.

اقتصاد واکنش قیمت دلار به یک قطعنامه‌ | در بازار امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ چه گذشت؟

امروز بازار پس از دو روز تعطیلی با افت قیمت سهام در بورس آغاز شد. همچنین قیمت طلا نیز با کاهش مواجه و نرخ دلار نوسانات زیادی را تجربه کرد.در این گزارش نگاهی به بازار بورس، طلا، سکه، ارز، ارز دیجیتال و خودرو در ایران داریم.

ریزش دوباره در بورس

در روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، بازار بورس تهران با ریزش شدید شاخص کل روبرو شد. این کاهش چشمگیر در شاخص کل، منجر به افت قیمت بسیاری از نمادهای معاملاتی و ظهور رنگ قرمز بر روی آنها شد.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل نزدیک ۳ هزار واحد ریخت.

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش افزایشی شد تا با ریزش ۲۴۹۳ واحدی به ۶۷۹ هزار و ۱۳۴ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز آریا، شگویا، بپاس، زاگرس، خاور، تجلی و شرانل هستند.

نمادهای-بورسی

طلا باز هم نزولی شد

بازار سکه پس از دو روز تعطیلی، در حال از سر گرفتن کار خود است. عقب‌نشینی قیمت دلار در معاملات پشت خطی تأثیری منفی بر قیمت سکه داشته و این فلز زرد رنگ داخلی، کاهشی را تجربه کرده است.

قیمت سکه امامی در حالی که پیش از تعطیلات (یکشنبه ۱۳ خرداد) با نرخ ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسته شده بود، در معاملات پشت خطی شامگاه چهارشنبه، حدود ۲۰۰ هزار تومان پایین آمد و در محدود ۴۰ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان قرار گرفت. کاهش قیمت طلای جهانی هم چندان بر روند نزولی سکه بی تاثیر نبود. هر اونس طلا صبح امروز با افت نسبی قیمت در محدوده ۲۳۳۸ دلار معامله شد.

این درحالیست که بازار طلا عزم خود را برای فتح سطح مقاومت ۲۳۵۰ دلار جزم کرده است اما کاهش قدرت بازار کار در آمریکا، ترمز افزایش قیمت را تا حدودی کشیده است.

دلار و طلا اما تنها متغیرهای اثرگذار بر قیمت‌ سکه نبوده اند و اخبار سیاسی هم بازار امروز را تحت تاثیر خود قرار داده است، معامله گران معتقدند امروز برای بازار بسیار مهم است، چرا که تکلیف صدور قطعنامه پیشنهادی اروپا به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، در جلسه امروز این شورا در وین مشخص خواهد شد؛ هر چند به دلیل عدم حمایت آمریکا از پیشنهاد تروئیکای اروپا، عدم تصویب قطعنامه نیز متحمل به نظر می‌رسد؛ اما به عقیده فعالان بازار اگر قطعنامه علیه ایران تصویب شود، سیگنال افزایشی به طلا و دلار خواهد داد و همین امر نوسانات قیمت سکه را صعودی خواهد کرد.

از سوی دیگر، به تصور این گروه از معامله گران در صورتی که دلار و درهم مسیر صعود را در پیش بگیرند، تداوم عقب نشینی سکه چندان محتمل نیست و باید منتظر صعود قیمت و از دست رفتن محدوده ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشیم.

وضعیت جدید قیمت دلار آزاد

بازار اسکناس‌های خارجی در هفته‌های اخیر نوسانات مختلفی را طی کرده است. با اتمام سیگنال‌های منفی منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها با رژیم صهیونیستی، نرخ شاخص‌های ارزی در بازار غیررسمی کاهشی شد. قیمت دلار تا محدوده ۵۷ هزار تومان پایین آمد، اما سپس به دامنه ۵۸ تا ۵۹ هزار تومان بازگشت. در روزهای پایانی هفته گذشته و همچنین در بازار روز شنبه، قیمت دلار نوسان داشت و در نهایت در رقم ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان به کار خود پایان داد. 

گفتنی است که در راستای روند افزایشی مذکور، دلار آزاد نقدی در بازار روز یکشنبه با ۵۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. همچنین نرخ فردایی این ارز نیز به بازه ۵۹ هزار و ۴۰۰ تا ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما با فرا رسیدن بازار روز سه‌شنبه نرخ ارز مذکور در بازار فردایی به سمت سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۸ هزار تومانی به حرکت درآمد. برخی از تحلیلگران دلیل این رفتار دلار غیرنقدی را وجود انتظارات کاهشی در برخی از معامله‌گران می‌دانند. به عقیده این افراد روند افزایشی روزهای اخیر دلار به نوعی خبر نشست شورای حکام را پیش‌خور کرده است، در نتیجه احتمال شروع کاهشی بازار نقدی در روز چهارشنبه وجود دارد. از سوی دیگر برخی از فعالان کف بازار نیز رشد قیمت روزهای اخیر را ناشی از قیمت‌سازی معامله‌گران افزایشی در فضای کم‌عمق بازار می‌دانند و معتقدند که با اتمام تعطیلات نرخ در حال بازگشت به سطوح قیمتی تعادلی خود است

قیمت روز خودرو ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

قیمت خودروها در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، پس از پایان دو روز تعطیلی بازار خودرو، بدون تغییر نسبت به قبل، حفظ می‌شود. تمامی خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی بازار با قیمت‌های روز یکشنبه به فروش می‌رسند و به دلیل تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید خودرو، احتمالاً روز آینده نیز تغییر چندانی در قیمت‌ها انتظار نمی‌رود.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی بازار از ابتدای امروز با ثبات گزارش می‌شود.

کوییک دنده‌ای S جزو ارزان‌ترین محصولات داخلی بازار به شمار می‌رود که تغییری نسبت به روز گذشته ندارد و با ۴۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

شاهین G یکی از محصولات لوکس شرکت سایپا محسوب می‌شود که با همان نرخ ۷۱۸ میلیون تومانی معامله می‌شود.

سمند سورن پلاس بنزینی یکی از سدان‌های محبوب ایران خودرو به شمار می‌رود که قیمت این خودرو از ابتدای روز تغییری ندارد و با ۷۳۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژوپارس LX TU۵ یکی از پرحاشیه‌ترین خودروهای داخلی بازار در سال گذشته بود که از ابتدای روز هیچ نوسان قیمتی ندارد و با نرخ ۸۳۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نرخ-خودرو

قیمت خودروهای خارجی

قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز تغییری تجربه نمی‌کند.

قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی بازار نیز باثبات گزارش می‌شود.

ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دستی که یکی از ارزان‌ترین محصولات مدیران خودرو محسوب می‌شود، هیچ تغییری نسبت به دیروز ندارد و با نرخ ۹۵۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کی‌ام‌سی X۵ نسخه بهبود یافته کراس‌اوور جک S۵ محسوب می‌شود که در زمان عرضه یکی از محبوب‌ترین محصولات مونتاژی بازار بود. این خودرو نیز تغییر قیمتی ندارد و با یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

هایما ۸S جدیدترین کراس‌اوور مونتاژی ایران خودرو اما رکورددار افت قیمت میان محصولات مونتاژی بازار است. این خودرو از صبح امروز با همان نرخ یک میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

لاماری ایما هیبرید یکی از کراس‌اوورهای جدیدالورود بازار به شمار می‌رود که از ابتدای روز جاری هیچ نوسانی ندارد و به نرخ دو میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

نرخ-خودرو-1

پیش‌بینی ۱۵۰ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین

یکی از تحلیلگران پیش‌بینی کرد بیت‌کوین تا پایان سال جاری به ۱۵۰ هزار دلار می‌رسد.

این تحلیلگر، تام لی، دلیل اصلی صعود بیت‌کوین به ۱۵۰ هزار دلار را تا پایان سال جاری میلادی، افزایش آمار مالکیت آن می‌داند و در این مورد می‌گوید جمعیت جدید مالکیت، شامل سرمایه‌گذاران نهادی و خرده‌فروشان است که موقعیت آن را به‌عنوان یک طبقه دارایی واقعی تثبیت خواهد کرد.

بیت‌کوین از زمانی که لی این پیش‌بینی را ارائه کرده، سه درصد افزایش یافته و پس از رکود در زیر سطح کلیدی در ۲ تا سه ماه گذشته، به بالای ۷۰ هزار دلار رسیده است.

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۷۰ هزار و ۸۷۴.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۱۴ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۸۰۷.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۱ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۷۰۳.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۷۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۷.۰۳  درصد افزایش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۷۳.۴۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۵۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۱ درصد افزایش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱درصد کاهش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۵۲۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۰.۲۶ درصد کاهش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۶۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۲.۳۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۸۰ درصد کاهش

۹ – تون کوین

قیمت: ۷.۶۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۱۲.۸۴  درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۸۹ درصد افزایش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۰.۴۶۲۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۰.۵۳ درصد افزایش

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها