|
کدخبر: 328266

بودجه ۶۰ میلیاردی دولت برای طراحی این بنا | گردشگران راهی این شهر می شوند

استاندار یزد موزه‌ها را به عنوان رسانه‌های بزرگ و صادق که پیشینه، اصالت‌ها و هویت‌های کشور را روایت می‌کنند شناخت. او گفت که در سفرهای استانی شهید جمهور به استان، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای طراحی موزه بزرگ یزد اختصاص داده شد.

اقتصاد بودجه ۶۰ میلیاردی دولت برای طراحی این بنا | گردشگران راهی این شهر می شوند

موزه‌ها به عنوان نگهدارنده‌های ارزشمند تاریخ، فرهنگ و هنر یک جامعه، نقش بسیار مهمی دارند. آنها نه تنها به ما این امکان را می‌دهند که با گذشته و فرهنگ خود آشنا شویم، بلکه از نگهداری و ارائه آثار هنری، اطلاعات تاریخی و فرهنگی نیز کمک می‌گیریم.

موزه‌ها به تولید و انتقال دانش و آگاهی به جوامع کمک می‌کنند. آنها فضاهایی ارزشمند برای آموزش، تحقیق و مطالعه فراهم می‌کنند که به منظور افزایش دانش عمومی و ترویج فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین موزه‌ها با حفظ و نگهداری آثار هنری و تاریخی از فراموشی جلوگیری می‌کنند و به نسل‌های آینده امکان مشاهده و آشنایی با ارث فرهنگی و تاریخی خود را می‌دهند و به ارتقای گردشگری فرهنگی و اقتصادی کشور نیز کمک می‌کنند، زیرا جذب گردشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ جوامع مختلف، اقتصاد منطقه را تقویت می‌کند و گردشگران را تشویق به موزه گردی می کند.

بنابراین، حفظ، ترویج و حمایت از موزه‌ها به عنوان نمایندگان فرهنگی و تاریخی جوامع، از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش موزه‌ها در حفظ و انتقال میراث فرهنگی و تاریخی برای ارزش‌های جامعه بسیار حیاتی است.

در همین جهت به نقل از  اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، نشست مشترک فعالان حوزه میراث فرهنگی و موزه‌داران استان با استاندار یزد به منظور بررسی مسائل این حوزه روز یکشنبه ۱۲ خرداد ماه برگزار شد.

مهران فاطمی استاندار یزد در این نشست، با تقدیر از فعالان حوزه میراث فرهنگی و موزه‌داران به عنوان میراث‌داران بخشی از هویت، تاریخ، تمدن و اصالت‌های ایرانیان اظهار کرد: موزه‌ها یک رسانه بزرگ و صادق و روایتگر پیشینه، اصالت‌ها و هویت‌های ایران هستند.

او در ادامه با اشاره به جذابیت اقتصادی موزه‌ها، گفت: مجموعه اشیا داخل موزه‌ها، اسناد خطی و سایر اسناد تاریخی، گنجینه ارزشمندی همراه با ظرفیت جریان‌سازی فرهنگی و فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شوند.

فاطمی به اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای طراحی موزه بزرگ یزد در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری به استان اشاره کرد و گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان میزان اعتبارات استانی لازم برای بخش موزه‌ها را برآورد کرده تا در بودجه سال ۱۴۰۳ مدنظر قرار گیرد.

استاندار یزد ادامه داد: باید در راستای انجام حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، یکی از صنایع به عنوان معین و پشتیبان موزه‌های هر شهرستان مشخص شود.

او با تأکید بر لزوم تشکیل انجمن موزه‌داران استان عنوان کرد: این انجمن می‌تواند به عنوان یک تشکل غیردولتی، حمایتگر و مطالبه‌گر در حوزه موزه‌ها مسائل این حوزه را با هم‌افزایی و تشکیل جلسات شهرستانی پیگیری کند.

فاطمی مسئله بازدید از موزه‌ها را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: به منظور تأثیرگذاری بر جوانان، دانشگاه‌ها، مدارس و حتی ادارات می‌توانند در قالب طرح «راهیان پیشرفت» از باغ موزه دفاع مقدس بازدید کنند.

استاندار یزد با تأکید بر لزوم ترویج جذابیت‌ها و روایتگری اصالت‌ها و هویت‌های موجود در موزه‌ها یادآور شد: قرارگیری برنامه بازدید از موزه در سبد خانوارها نیازمند تغییر فرهنگ و تبلیغات بوده که این مهم بخشی از مأموریت انجمن موزه‌داران، دستگاه‌های فرهنگی، شهرداری و صداوسیماست. استاندار یزد در پایان بر ضرورت تولید محتوا، ایجاد جذابیت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای توسعه موزه‌ها تأکید کرد و گفت: مجموعه استان تسهیل گری و ایجاد شرایط لازم برای تحقق این اهداف توسط فعالین این حوزه را در دستور کار قرار خواهد داد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها