|
کدخبر: 328409

تیرباران بیت کوین در بازار ارز دیجیتال | بلاتکلیفی تریدرها تمامی ندارد

بیت‌کوین تحت فشار فروش قرار گرفت و تا قیمت ۶۸,۴۲۰ دلار سقوط کرد. امیدها به کاهش نرخ‌های بهره در ایالات متحده دوباره از بین رفت و افت قیمت سهام GameStop نیز جو بازار ارزهای دیجیتال را تضعیف کرد.

اقتصاد تیرباران بیت کوین در بازار ارز دیجیتال | بلاتکلیفی تریدرها تمامی ندارد

 در تاریخ ۱۸ خرداد، کارمزد اولویت در شبکه بیت‌کوین به طور موقت افزایش یافت. این در حالی است که ETF‌های اسپات بیت‌کوین که شاهد بیشترین انباشت از زمان راه‌اندازی بودند، برای رشد پایدار قیمت بیت‌کوین کافی نبودند.

علاوه بر این، سهام مایکرواستراتژی، علی‌رغم رشد دو برابری MTSR در شش ماه گذشته، ۶.۹ میلیارد دلار پوزیشن‌های شورت (فروش) سازمانی را جذب کرده است.

داده‌های اشتغال و ناامیدی برای کاهش نرخ بهره

آنچه تصور می‌شد چالشی برای تلاش قیمت بیت کوین برای سقف زدن باشد، در معاملات روز جمعه ایالات متحده به یک عقب‌نشینی قیمتی تبدیل شد.

بر اساس داده‌های کوین گلس، این فشار فروش منجر به لیکوییدیشن ۴۵۰ میلیون دلاری شد که بیشترین مقدار را از زمان ریزش بازار در اواسط آوریل ثبت کرده است.

در اوایل روز جمعه، قیمت بیت کوین با به چالش کشیدن ۷۲٬۰۰۰ دلار، پس از آنکه داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) در ماه می بسیار قوی‌تر از حد انتظار بود و ۲۷۲٬۰۰۰ شغل اضافه شدند، شروع به کاهش کرد. این داده‌ها نشان داد که بازار کار بهتر از پیش بینی‌ها با سیاست‌های مالی سخت مقابله می‌کند.

این امر به نوبه خود، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را به عقب انداخت که یک پیش نیاز کلیدی برای هجوم نقدینگی به دارایی‌های ریسکی و ارزهای دیجیتال است.

به این ترتیب، درها به روی کاهش نرخ بهره در ماه جولای بسته شد. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) قرار است در ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) برای بحث در مورد نرخ‌ها تشکیل جلسه دهد و بازارها اکنون امید کمی برای کاهش نرخ بهره در سه جلسه بعدی دارند.

افزایش موقت کارمزد در شبکه بیت کوین

در ۷ ژوئن، شبکه بیت کوین افزایش شدیدی را در کارمزد تراکنش‌ها تجربه کرد که عمدتا دلیل آن ۳۳۲٬۰۰۰ تراکنش تایید نشده بود.

به گفته کالین وو (Colin Wu)، یک تحلیلگر بلاکچین مطرح، مقصر اصلی این ترافیک صرافی اوکی اکس (OKX) بوده که به دلیل تجمیع (Consolidation) و مدیریت UTXOها در کیف‌پول‌های خود چنین تراکمی را در شبکه ایجاد کرده است.

نقل و انتقالات بیت کوین به عنوان خروجی تراکنشهای خرج نشده (UTXO) در کیف پول کاربران ذخیره میشود. هنگامی که کاربر میخواهد بیت کوین خود را به کیف پول دیگری ارسال کند، باید برای هر UTXO که در کیف پول خود دارد، کارمزد تراکنش بپردازد که در صورت انجام نقل و انتقالات بزرگ ممکن است بیشتر شود.

این مشکل به ویژه برای صرافی‌ها که اغلب تراکنش‌های ورودی کوچک و تراکنش‌های خروجی بزرگ دارند نگران‌کننده است. به این ترتیب، صرافی‌ها UTXO‌های خود را با صرف یک‌باره آن‌ها در حالی که هزینه‌های شبکه نسبتاً کم است، «تجمیع» کرده و همه ورودی‌ها را در خروجی‌های بسیار بزرگ‌تر در یک کیف پول ادغام می‌کنند.

وقتی یک صرافی بزرگ چنین کاری را انجام دهد، این قدرت را دارد که کارمزدها را در کل شبکه افزایش داده و هزینه تراکنش‌ها را برای دیگران سنگین کند.

برخی از توسعه‌دهندگان کریپتو از صرافی OKX انتقاد کردند که چرا تصمیم گرفت ادغام خود را از این طریق انجام داده و حتی قبل از آن هشداری صادر نکرده است.

کارمزد پردازش تراکنش‌های با اولویت بالا، به ۵۱۴ ساتوشی رسید، در حالی که تراکنش‌های با اولویت پایین ۵۱۳ ساتوشی کارمزد داشتند. به این ترتیب، کارمزد این تراکنش‌ها بر حسب دلار آمریکا به حدود ۵۰ تا ۵۲ دلار رسیده بود. گفتنی است اکنون کارمزدها به حالت عادی و حدود ۷۴ ساتوشی بازگشته است.

۴۰٪ کاهش سهام GameStop

فشار فروش بیت کوین و بازار کریپتو چند ساعت بعد نیز افزایش یافت، زیرا رورنیگ کیتی (Roaring Kitty) برای اولین بار در چند سال گذشته یک لایو در یوتیوب برگزار کرد. این افسانه معاملاتی احتمالا کسانی را که منتظر اطلاعیه‌ای بزرگ از سوی او بودند ناامید کرد. او به جز این که امیدوار بود مدیریت GameStop بتواند شرکت را به چیزی با ارزش در سال‌های آینده تبدیل کند، حرف دیگری برای گفتن نداشت.

در همان روز، سهام GME در طول لایو، کاهش یافت و تا ۴۰٪ افت ارزش خودر ا به ثبت رساند. میم کوین GME در بستر شبکه سولانا نیز نسبت به سقف‌هایی که روز جمعه به آن‌ها رسیده بود ۵۰٪ کاهش یافته است. بررسی سایر سکه‌های میم نیز نشان می‌دهد که دوج کوین (DOGE) ۸٪، شیبا اینو (SHIB) ۱۰٪ و پپه (PEPE) ۱۵٪ کاهش یافته‌اند.

شرکت‌های بزرگ به دنبال سقوط مایکرواستراتژی

در عین حال، چندین مؤسسه برای کاهش قیمت سهام شرکت اطلاعات نرم افزاری مایکرواستراتژی مایکل سیلر با ۶.۹ میلیارد دلار، پوزیشن شورت باز کرده‌اند.

با این حال، به نظر می‌رسد عزم فروشندگان کوتاه مدت در حال کاهش است، زیرا قیمت در شش ماه تقریبا سه برابر شده است.

آمار ۶ ژوئن نشان می‌دهد که مایکرواستراتژی دارای ۱۸ موقعیت فروش است که در فهرست شرکت تحقیقاتی سرمایه گذاری بیگ‌شورترز (The Big Shorters) فینتل (Fintel) لیست شده است. بیگ‌شورترز لیستی از بزرگترین موقعیت‌های فروش است که توسط موسسات به SEC فاش شده است.

بزرگترین پوزیشن که تقریبا ۲.۴ میلیارد دلار است، بیست و هفتمین پوزیشن خالص در بین موسسات است.

علیرغم اینکه برخی موسسات روی سقوط مایکرواستراتژی پوزیشن باز کردند، کاهش قابل توجهی در اعتماد فروشندگان کوتاه مدت مشاهده شده است.

نرخ سود فروش برای سهام مایکرواستراتژی طی شش ماه گذشته نزدیک ۵۰٪ کاهش یافته و از ۳.۱ روز به ۱.۵ روز رسیده است.

منبع: میهن بلاک چین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها