|
کدخبر: 328631

مژده به بازنشستگان کارگری | با این خبر بال در میاورید

محمد اسدی گفت: جلسات متعددی با مسولان درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان داشته‌ایم از جمله در چند روز گذشته با وزیر کار، معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی.

اقتصاد مژده به بازنشستگان کارگری | با این خبر بال در میاورید

هرچند برنامه‌ریزی و تامین اعتبار برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های دولتی فراهم شده است، اما بازنشستگان کارگری نگران اجرای متناسب‌سازی در تامین اجتماعی هستند و می‌خواهند بدانند که این متناسب‌سازی از چه زمانی و به چه شکلی انجام خواهد شد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور در همین رابطه اعلام کرده متناسب سازی حقوق بازنشستگان قطعی بوده و به طور حتم اجرایی می‌شود.

محمد اسدی فزود: هنوز مجلس برنامه هفتم توسعه کشور را برای اجرا به دولت ابلاغ نکرده است بنابراین تلاش و پیگیری می‌کنیم تا از سایر صندوق‌ها در این خصوص عقب نمانیم.

این مقام عالی بازنشستگان تامین اجتماعی تصریح کرد: جلسات متعددی با مسولان درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان داشته‌ایم از جمله در چند روز گذشته با وزیر کار، معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی.

به نظر می‌رسد هنوز زمان اجرای متناسب‌سازی برای بازنشستگان کارگری نهایی نشده؛ ضمناً فرمول نهایی آن مشخص نیست.

براساس جدول اعلامی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت حقوق بازنشستگان در ماه خرداد از تاریخ بیستم آغاز شده و بر اساس حروف الفبا پیش می‌رود. گروه آخرین بازنشستگان نیز در تاریخ ۳۱ خرداد مستمری خود را دریافت خواهند کرد.

در عین حال براساس اعلام سازمان، معوقات فروردین بعد از واریز حقوق خرداد انجام می‌شود؛ حالا بازنشستگان می‌پرسند آیا این واریزی در ماه جاری صورت می‌گیرد یا باید منتظر پرداخت در تیرماه باشیم؟

بازنشستگان خواستار تعیین زمان دقیق واریز معوقات فروردین خود هستند و می‌گویند: پیشتر قول داده بودند این بخش از مطالبات مزدی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با حقوق خرداد واریز می‌شود.

همچنین چندی پیش حسین قاسمی، کارشناس مسائل بازنشستگان، اظهار داشت که تامین اجتماعی باید حقوق بازنشستگان را همسان‌ سازی کند و این باید از محل پرداخت بدهی دولت صورت بگیرد. او افزود که این همسان‌سازی برای حدود ۲.۳ میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری که مشمول آن هستند، ماهیانه ۱.۸ میلیون تومان به ارمغان خواهد آورد. همچنین، دولت موظف است آیین‌نامه‌ای را بر مبنای شاغل مشابه و هم‌تراز تعیین کند و ملاک آن در هر دستگاه میانگین خواهد بود.

به گفته وی، در سال اول اجرای برنامه ۴۰ درصد تفاوت حقوق بازنشسته با ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل هم‌تراز مبنای محاسبه احکام خواهد بود و در سال دوم ۳۰ درصد و در سال سوم هم ۳۰ درصد تفاوت مدنظر است تا حقوق بازنشسته به ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل مشابه و هم‌تراز برسد.

قاسمی افزود:  بنابراین بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که از فوق العاده‌های ویژه، خاص یا رتبه بندی در دستگاه‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند و این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی‌شان موثر بوده است، حقوق بازنشستگی‌شان فعلا از حقوق بازنشستگی سنوات قبل به اضافه ۴۰ درصد همسان‌سازی بیشتر است و در سال اول مشمول نخواهند شد.

افزایش-حقوق-بازنشستگان

ماجرای افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش‌ افزوده

هفته گذشته موضوع ترمیم حقوق بازنشستگان همسان سازی حقوق بازنشستگان، روی خط خبر بود و هرکدام از رسانه‌ها احتمالا به این دلیل که می‌خواستند گره‌ای از کار فروبسته بازنشستگان باز کنند، درباره این موضوع مطالبی روی خروجی خود قرار دادند. حالا اما خبر آمده که رئیس سازمان برنامه، آب پاکی را روی دست بازنشستگان ریخته و با آوردن این دلیل که برنامه هفتم، همه‌چیز را مشخص کرده است، نهال نومیدی را در زمین آینده‌ای که پیش‌ از این هم چندان برای بازنشستگان روشن نبود، کاشته است. آن‌طورکه رئیس سازمان برنامه گفته است، بعد از این‌همه بحث و بررسی در رسانه‌ها، کاشف به‌ عمل‌ آمده که فقط «افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش‌افزوده صرف متناسب‌سازی بازنشستگان صندوق‌های دولتی می‌شود».

پیش‌تر رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی خطاب به مجلس گفته بود: در صورت همسان سازی حقوق بازنستگان بار ضریب عددی یکسان و برابر با درصد افزایش نرخ تورم هرساله و عدم تقسیم‌بندی بازنشستگان به دو گروه و عدم تبعیض علیه بازنشستگان بیمه‌پرداز در سطوح دیگر نیازی به متناسب‌سازی نبود.

عباسعلی سلطانی‌کیا، پیشنهاد اصلاحی جزء ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را داده بود، به این دلیل که برخلاف ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی است و حقوق قانونی و مکتسبه هر فرد بازنشسته مجددا و به میزان ۱۰ درصد بیشتر کاهش می‌یابد.

با تمام این احوال، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفته است: در موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حکمی قانونی در برنامه هفتم داریم که طی سه سال با هم‌رتبگان خودشان همسان‌سازی می‌شوند، به صورتی که حقوقشان با هم‌تراز شاغل در رتبه خودشان برابر شود.

داوود منظور با اعلام مطلب فوق افزود: همچنین در قانون بودجه امسال هم اشاره شده است و درمورد بخش‌های دولتی تصویب کردیم که منابع پایداری برای این موضوع تأمین شود. بر همین اساس افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش‌ افزوده صرف متناسب‌سازی بازنشستگان صندوق‌های دولتی می‌شود. با توجه به اینکه تصویب مرحله دوم در اردیبهشت انجام شد هم‌اکنون به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا متناسب‌سازی‌ها به‌ صورت جداول تهیه شود؛ بنابراین در ادامه آن اعلام دستورالعمل‌ها نیز در دست تدوین بوده و احکام هم در دست اصلاح است و بعد از اصلاحات صورت‌گرفته قطعا معوقات نیز پرداخت می‌شود.

این سخنان هرچند از سوی رئیس سازمان برنامه منتشر شده اما بازنشستگان هنوز درباره آن حرف دارند. از این رو، آقای مروتی، یکی از بازنشستگان، با انتقاد از این اظهارات گفته است: آیا قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باز هم ماه‌ها به تعویق بیفتد؟ آیا قرار است منتظر بمانیم تا پایان سال که دولت بخشی از بدهی خود به تأمین اجتماعی را بپردازد، بعد معوقه‌ها پرداخت شود؟ اگر قرار است همسان‌سازی اجرا شود باید برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا انجام شود نه اینکه بازنشستگان به دو یا چند گروه تقسیم شوند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها