|
کدخبر: 328661

ضد حال بزرگ به متقاضیان مسکن ملی ۱۴۰۳ | دولت تمام ایران را غافلگیر کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد که بین دولت و وزارتخانه‌ها در خصوص تخصیص زمین برای ساخت مسکن هیچ مشکلی وجود ندارد. او اعلام کرد که سایت ثبت نام مسکن ملی در حال حاضر بسته شده است و هیچ ثبت نام جدیدی انجام نمی‌شود.

اقتصاد ضد حال بزرگ به متقاضیان مسکن ملی ۱۴۰۳ | دولت تمام ایران را غافلگیر کرد

ارسلان مالکی در میان خبرنگاران توضیح داد که هدف این نشست، گزارش عملکرد سه سال گذشته دولت سیزدهم و به عبارت دیگر، عملکرد یک هزار روز خدمت است. او اظهار کرد: "در بخش زمین، در دولت سیزدهم رخدادهای مهمی رخ داده است. واضح است که در دولت‌های گذشته، بازار مسکن اولویت نداشته و تأمین زمین قبل از دولت سیزدهم با تندی و شاید در برخی سال‌ها با توقف مواجه شده است."

وی ادامه داد: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار اراضی برای تولید مسکن تسهیل شد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار برای مسکن مطالعه شد. همچنین از این میزان اراضی مطالعه شده ۳۱ هزار هکتار توسط کارگروه‌های کارشناسی مورد مخالفت قرار گرفت و ۴۸ هزار هکتار برای ساخت مسکن قطعی شد.

رشد ۳۰۰ درصدی تسهیل زمین در ۳ سال گذشته

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه ۱۸ هزار هکتار از اراضی نیز در حال حاضر در حال بررسی است اضافه کرد: در ۳ سال گذشته ۱۵۳ هزار هکتار زمین در نقاط مختلف کشور شناسایی شد که ۳۰۰ درصد نسبت به دوره ۱۰ ساله قبل افزایش یافت.

مالکی با بیان اینکه عزم دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی رفع مشکلات مردم در بخش مسکن است، گفت: مکان‌یابی و شناسایی و بررسی احداث شهرک‌های مسکونی جدید با مشارکت ۵۰ مشاور شهرسازی خبره انجام شده است و راهکار دولت سیزدهم برای رفع بخشی از مشکلات مردم در بخش مسکن، شهرک‌سازی است.

تاکنون ۶۰ شهرک شناسایی شده و به تصویب رسیده و ۱۱ شهرک وارد مرحله آماده‌سازی و ساخت شده‌اند

وی ادامه داد: نتایج بررسی مشاوران شهرساز و مسئولان، شناسایی حدود ۱۰۰ نقطه برای شهرک‌سازی بوده است که تاکنون ۶۰ شهرک شناسایی شده و به تصویب رسیده و ۱۱ شهرک وارد مرحله آماده‌سازی و ساخت شده‌اند.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: سازمان ملی زمین و مسکن موفق شد در اخذ اراضی سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۵۹۰۰ هکتار اراضی را شناسایی کند و سند این اراضی برای تخصیص به تولید مسکن، اخذ شده است. همچنین با تلاش‌های انجام شده ۲۳ هزار هکتار زمین بخشی خصوصی برای ساخت مسکن شناسایی شد.

مالکی توافقات این سازمان را با دیگر دستگاه‌ها و بنیادها از جمله اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: توافق خوبی با بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف، دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد و همچنین بخش خصوصی و مردم انجام شده است تا زمین موردنیاز اجرای این طرح تامین شود که بخش عمده‌ای از آن هم اکنون تامین شده و مراحل ساخت واحدها نیز روند مناسبی دارد.

ساخت-و-ساز-مسکن

در طول ۳ سال دولت سیزدهم ۱۵ هزار و ۹۲۱ تعرض از اراضی دولتی رفع شد

وی ادامه داد: این حجم از فعالیت‌های انجام شده حاکی از آن است که برای تامین اراضی نهضت ملی مسکن کارهای کارشناسی به دقت انجام شد و در این بخش به تمامی ظرفیت‌ها و تمامی مواردی که در ساخت مسکن مورد تاکید است، توجه شده است. در طول ۳ سال دولت سیزدهم ۱۵ هزار و ۹۲۱ تعرض از اراضی دولتی رفع شد که میزان رفع این تعرضات از اراضی دولتی معادل ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

مالکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت و یا سازمان ملی زمین و مسکن همچنان با وزارتخانه ها بر سر تخصیص زمین برای نهضت ملی مسکن دچار مشکل است و آنها سنگ اندازی می کنند؟ گفت: در گذشته به دو دلیل مقاومتهایی از سوی برخی دستگاه ها و وزارتخانه ها در این خصوص داشتیم.

وی افزود: دلیل اول این بود که دستگاه ها و وزارتخانه ها اعلام می کردند که ما طرح داریم و دولت به طرح های ما بی توجه است بنابراین یکی از دانشگاه ها از وزارت علوم اعلام می کرد که قصد تاسیس دانشگاه دارد و دولت نمی داند و تصور می کند که زمین ما زمین مازادی است.

مالکی خاطر نشان کرد: دلیل دوم هم این بود که موازی با طرح مسکن مباحث مولدسازی دولت پیش می رفت و دستگاهها این زمین را به عنوان پشتوانه پروژه ها در مولدسازی برده بودند که پروژه های خود را انجام دهد. سازمان ملی زمین و مسکن نیز برای ساخت مسکن شناسایی خود را انجام داده بود. اینجا بود که اختلاف پیش می آمد که یا مولدسازی دولت برود و یا اینکه طرح های توسعه ای و یا اینکه به سازمان ملی زمین و مسکن بدهند. این بود که اوایل تامین زمین برای نهضت ملی مسکن با دستگاه ها و وزارتخانه ها به اختلاف خوردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای این موضوع ما راهکار پیدا کردیم. مولدسازی را در هیات عالی مولدسازی به جمع بندی رسیدیم هر آنچه را که ما قبل از اینکه در مولدسازی برود شناسایی کردیم برای مسکن برود. پس این موضوع رفع اختلاف شد.

ساخت-مسکن

وی ادامه داد: موضوع بعدی این شد که اگر دستگاهها طرح های توسعه ای دارند این طرح های توسعه ای را ارائه دهند تا سازمان ملی زمین و مسکن آنرا از دستور کار خارج کند. ما نمی خواهیم دستگاهی با مشکل مواجه شود و آموزش کشور را دچار مشکل کنیم تا مسکن احداث شود. تاکید رئیس جمهور فقید هم این بود که اگر طرح های توسعه ای داشتند با آنها به توافق برسیم و آنرا هم حل کردیم و مابقی را اخذ سند کردیم.

مالکی خاطر نشان کرد: اما با یک تفاوت سازمان ملی زمین و مسکن آمد و همکاران آن دستگاه ها را هم ذیمدخل کرد. بلاخره جامعه هدفی داریم که ثبت نام کرده اند و اعلام کردیم که اگر جامعه هدف هستید و شرایط را دارید و فاقد مسکن هستید اولویت با خود دستگاه باشد. این موضوع را دولت مصوب کرد. در تبصره الحاقی ماده ۱۹ آئین نامه اجرایی قانون تسریع کرد که اولویت با افراد واجد شرایط همان دستگاه باشد. هم انگیزه ایجاد شد و هم اینکه مشکل رفع شد.

وی ادامه داد: پس مشکل در طرح نهضت ملی مسکن با این دو ابتکار دولت حل اختلاف شد و الان مشکلی نداریم. الان در برخی دانشگاه ها و در اراضی خودشان ساخت و ساز می شود و حتی وزارت جهاد در اراضی خود اقدام به ساخت مسکن می کند.

در حال حاضر سامانه برای ثبت نام مجدد بسته است

او در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن با تامین اراضی برای ثبت نام‌های مجدد باز خواهد شد و امکان ثبت نام وجود دارد، گفت: در حال حاضر سامانه برای ثبت نام مجدد بسته است تا ثبت نام‌های قبلی مورد بررسی قرار بگیرد اما طبق تصمیم وزارت راه و شهرسازی قرار بر این است که در استان‌ها و مناطقی که تامین زمین انجام می‌شود، سامانه دوباره برای ثبت نام نهضت ملی مسکن باز شود.

مالکی در ادامه با بیان اینکه در صورت عدم ساخت و ساز در زمین‌های واگذار شده در موعد مقرر، قرارداد واگذاری فسخ می شود به برنامه مولدسازی در سازمان ملی زمین و مسکن اشاره کرد و افزود: مولدسازی سازمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ همت بود که در برنامه اجرایی محقق نشد. برنامه امسال ۹۸ همت است که تا کنون ۶۰ همت شناسایی منابع داشتیم و ۳۵ همت محقق شد.

منبع: اقتصادآنلاین
  • شهروند ارسالی در

    تامهاجران دیپورت نشوند هرچه مسکن پالایشگاه سد نیروگاه شغل و..بسازید بحران های کشوربرطرف نمیشود بدادمردم شهرمشهد برسید شهرمشهد به غزه تبدیل شده بیشتر خانه های شهرمشهد رامهاجران خریده واشغال کرده مامردم درکشور خودمان درزادگاهمان نمی‌توانیم زندگی کنیم مگرکشور مرزبانی ونیروی انتظامی ندارد یا اینها هم مثل مسئولان واقازاده هادرکشورهای دشمن سیرمیکنند

  • کرمعلی ارسالی در

    کدام عاقل دیوانه این حرفارو باور می کنه همه می بینند و می دانند استثمار زمینه عد ه ای هستند ۳۰ ساله ۲۰ ساله فیش زمین گرفت ند الان پیر شده اند هنوزم که هنوزه منتظر ند تا فرجی با اینکه دردی رو دوا نمی کنه پیرمرد ۷۰ ساله چکار کنه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام چرامسکن ملی بهبهان دراستان خوزسنان هیچ گونه کاری تاحالاانجام نداده

  • ش ارسالی در

    سلام در سامانه نهضت ملی مسکن دو ثبت نام کردم دوسال پیش پیامکی آمده برایم ولی ازا دامه کاریازمین ومسکن کجاههست هیچ خبری ند ارم برای خانه دار شدنم تنها امیدم اول خد اوند متعال است ودوم این حرکت شهید دکتر ر ئسی شهید خدمت بوده و هست پناه برخداوند ب خشنده ومهربان

  • علی ارسالی در

    ولی در زنجان با وجود دوبار دستور موکد ر ئیس جمهور شهید کار تعاونی های مسکن مردم ی را امروز و فردا انداختید و کاری نکرد ید

  • حسین ارسالی در

    اینم اضافه کنید از سال ۹۸ مسکن ملی نوشتیم تا الان ی کار مثبت نکردن برا ملت فقط خلف وعده و دروغ و تهدید کلا هم قرار بود ۳۳۶ واحد بسازن قرچک

  • یاسر توسلی ارسالی در

    سلام دوست عزیز الان این مطالبی که کلی هم وقت گذاشتی براش به چه درد من خورد. بنده فرزند سوم در تاریخ اوایل1402 دنیا اومده کلی هم دوندگی کردم بابت همین زمینی که م یگی الان با سه تا بچه مستاجر هستم تازه ی ک سال هم میشه که ماشینم رو هم دزد برده د ولت چه کمکی به من کرده تا الان یه وام به م داده اونم دوتا ضامن رسمی ازم گرفته قرا ر بود شش ماه تنفس داشته باشه با قسط 1700 بعد از شیش ماه نزدیک به شیش میلیون یکجا از من گرفتن که گفتن این کار مزد بانک بود ه وقسطش هم شده1800 آقا شما کجایی ما کجای یم لطفا این مطالب کذب رو ننویس بیا پیش خ ودم مصاحبه کن تا دردمو بهت بگم بعد برو ب نویس تا دولت یه فکری به حال من و امثال م ن بکنه
    خسته نباشید

  • رضا ارسالی در

    از سال ۹۹ واسه پروژه در مهستان هشتگرد هر موقع گفتن با سختی پول جور کردم و واریز به موقع انجام دادم ولی نه هنوز قرارداد ب ستن نه انتخاب واحد پول زمین که دولت نمید ه این همه هم پول از متقاضی میگیره پس چر ا کار دیر پیش میره نمیدونم

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام ‌ مثلی است که دو پسر باهم در مورد قدرت پدرشات باهم جدال می کردند اولی گفت پدرم وکیل است قانون تصویب می کند تا همه اجرا کنند .دومی گفت پدرم پاسبان است پنج ریال می گیرد قانون را عوض می کند
    این مثل به قانون وزارت شهرسازی اشاره می کند که ابلاغ کرده حداکثر افزایش اجاره بها. 26 درصد باشد اما دلالان همان پاسبان های امروزی اجاره بها را سه برابر کردند
    چرا . چون هنوز کسی ملزم نشده است که قرارداد اجاره ها را در سامانه ثبت و کد رهکیری دریافت کند و قضات ملزم به بررسی دادخواست فقط با داشتن کد رهگیری شود .و سازمان امور مالیاتی از طریق مالیات نظارت کند
    تا زمانی که ضعف مدیریت ها در اداره ثبت .سازمان انور مالیاتی و غیره است .
    دلالان . پاسبان‌های زمانه خواهند بود

  • ابوذر سرفراز ارسالی در

    مسکن ملی نیست کلاه برداری ملی. ملت ثبت ن ام نکنید جیبتون خالی میشه و20سال به صورت نزول بدهکار بانک ها میشید. 5ساله ثبت نا م کردم و پول ریختم خبری نیست. #کلاهبردار ی ملی

  • ناشناس ارسالی در

    یک جوری تیتر زدی انگار دوران عباس آخوندی وزیر مسکن روحانی هست که گفته افتخار میک نم 10 سال خونه نساختم

    خوب که چی کجاش ضد حاله فعلا سایت بسته اس
    ضدحال به ملت اون وقتی بود که ده سال خانه نساختن برای مردم اون ضدحا له نه بسته شدن سایت

    تیترم میزنید درست بزنین

  • ناشناس ارسالی در

    از سال ۱۴۰۰ مسکن ملی پرند تهران ثبت نام کردیم با اینکه واجد شرایط هستیم وضیعتمون رو سیستم تایید اولیه در انتظار تایید مدیر بلاتکلیف ۳ ساله مونده حتی تشکیل پرونده انجام نمیدن تایید نهایی نمیکنن هربار شرکت عمران پرند پیگیر شدم میگن اول باید تامین زمین بشه بعد تشکیل پرونده بدن ۳ ساله هنوز تامین زمین نکردن پس کی میسازن به ما مردم بدبخت تحویل بدن رسانه ها خواهشااا پیگیری کنید زیر بار مستاجری لح شدیم بلکه چاره ای کنن ممنونم

  • متقاضی مسکن مهر ارسالی در

    خدا عاقبت ما متقاضیان مسکن مهر و ختم بخیر نکرد . و خیلی از متقاضیان خانواده بعد 18 سال اونم فقط از عدم رسیدگی مسولین گرفتار و بدبخت کرد . امیدوارم متقاضیان مسکن ملی عاقبت شون مثل ما متقاضیان مسکن مهر نشود .

  • فاطمه ایزدی ارسالی در

    دولت سعی کند .تاریخ استفاده از امکانات د ولتی را تعویض کند وتکیه بر سال ۱۳۵۷ نکنه وچرا اصرار به این تاریخ دارد

  • علی ارسالی در

    بخوره تو سرشون. انگار چی میدادن که حالا سایتشو بستن

  • بیژن ارسالی در

    اقای بذر پاش واقعا وزیر لایقی هستند خیلی بنده قبولش دارم

  • رسول سیدباقری ارسالی در

    باسلام بنده بنابه دلایلی نتوانستم آورده اولیه راپرداخت کنم ایادولت درعوض ان زمین دراختیار ما می گذارد تا خودمان مسکن خویش رابسازیم برای اینجور افراد جه پیشنهادی دارید لطفا جواب بنده راازمسکن ملی استعلام نمایید

  • محسن ارسالی در

    کلاه سرم رفت

  • اصغر ارسالی در

    الان ضدحالش کجا بود
    فقط الکی مردم و بکشین اینجا چرتوپرت بخونن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها