|
کدخبر: 328723

ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری در انتظار بازار خرما / وضعیت تولید چطور است؟

رئیس انجمن ملی خرمای ایران اعلام کرد که امسال ممنوعیت‌های صادراتی برای خرما با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی اعمال نشده است و امیدواریم تا پایان سال زراعی به ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری از صادرات محصول خرما برسیم.

اقتصاد  ارزآوری ۳۰۰ میلیون دلاری در انتظار بازار خرما / وضعیت تولید چطور است؟

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران، در حاشیه سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود، اعلام کرد: ایران به عنوان دومین تولیدکننده خرما در جهان شناخته می‌شود. با تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما در سال و گردش مالی بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار، نیازمند حمایت بیشتر از بازارهای جهانی و توجه ویژه به این محصول هستیم.

وی افزود: رقبای قدرتمند خرمای ایران در جهان عربستان سعودی، مصر و تونس هستند که انجمن خرمای ایران در تلاش است تا تولیدکنندگان این محصول هم‌تراز با سطح جهانی فعالیت کنند تا بازارهای هدف را از دست ندهیم.

رشید فرخی ادامه داد: ما در انجمن خرمای ایران دارای سه کمیته تولید، صنایع تبدیلی و صادرات هستیم و سعی کردیم از این طریق با ذی‌نفعان ارتباط مستقیم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امسال با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت‌های صادراتی برای خرما اعمال نشد و ما امیدواریم تا پایان سال زراعی به ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری از صادرات محصول خرما برسیم.

بازار از بزرگترین دغدغه‌های کشاورزان در قطب تولید خرما کشور است

امیر حسن زاده روز سه شنبه در بازدید از محل نمایشگاه صنایع غذایی تهران و گفت و گو با اعضای انجمن ملی خرمای ایران افزود: فعالان حوزه بسته‌بندی و صادرات خرما باید حضور جدی در این عرصه داشته باشند.

وی ضمن قدردانی از فعالان این عرصه اظهار کرد: از آنجایی که خرما یکی از محصولات مهم و استراتژیک استان کرمان است بنابراین لزوم ایجاد زنجیره ارزش در این محصول یکی از اولویت ها و ضروریات استان است.

معاون اقتصادی استاندار کرمان همچنین ضمن قدردانی از حضور پرشور صنایع غذایی استان کرمان در نمایشگاه آگروفود تهران از تمامی صنایع غذایی استان خواست که در نمایشگاه های داخلی و خارجی برای معرفی هرچه بهتر محصولات و مقایسه خود با سایر شرکت های تولید کننده حضور فعال و قدرتمندی داشته باشند.

نمایشگاه صنایع غذایی در کرمان برگزار می‌شود

وی گفت: نمایشگاه صنایع غذایی استان کرمان به زودی در سال ۱۴۰۳ با حضور تمامی این صنایع استان برگزار خواهد شد و در این راستا این محصولات به شبکه های توزیع مویرگی استان و کشور، معرفی می شود.

حسن زاده ادامه داد: مردم عزیز استان کرمان، ادارات، ارگان ها و بخش های خصوصی و دولتی می توانند در این نمایشگاه با تولیدات استان آشنا و در حمایت از تولیدات بومی کرمان نقش آفرین باشند.

وی در پاویون نمایشگاه صنایع غذایی تهران نیز با بیان اینکه امیدواریم این نمایشگاه به صورت محلی در شهریور یا مهر امسال برگزار شود گفت: واحدهای استان کرمان امسال با همت انجمن تخصصی همگن صنایع غذایی استان کرمان، خانه صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اعتماد به نفس بیشتری در نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

معاون استاندار کرمان ادامه داد: بزرگ‌ترین کمکی که می‌توان به واحدهای تولید کرد همین اعتماد به نفس است؛ شرکت‌ها به نسبت سال قبل هم بازاریابی بهتری انجام داده‌اند و تولید و اشتغال بیشتری داشته‌اند که در این شرایط سخت، تولید بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه برندینگ، بازاریابی و بسته‌بندی هم نسبت به سال قبل بهتر بود، اما هنوز جای کار دارد افزود: کرمان تولیدات متنوعی دارد که باید از ظرفیت بازار کشورهای همسایه در بازاریابی آن استفاده شود.

حسن زاده با تاکید بر برنامه‌ریزی‌های مناسب برای برگزاری نمایشگاه صنایع غذایی در استان کرمان یادآور شد: کرمان در حال تبدیل شدن به هاب جنوب شرق کشور است بنابراین امیدواریم این نمایشگاه به صورت محلی در شهریور یا مهر امسال برگزار شود و هدف ما در سال نخست واحدهای داخل استان، سال بعد استان‌های همجوار و در آینده نزدیک کشورهای خارجی است.

وی در ادامه با تاکید بر کار تیمی در زمینه اقتصادی گفت: انجمن تخصصی همگن صنایع غذایی استان همدلی خوبی بین واحدهای استان ایجاد کرده است که امیدواریم این همدلی به منجر به نتایج بیشتر و بهتر شود.

همچنین در این جلسه که تعدادی از صادر کنندگان برتر خرما و فرآورده های آن و مدیران استانداری کرمان حضور داشتند ، در مورد چگونگی افزایش صادرات خرمای استان کرمان و حضور شرکتهای کرمانی در فضای بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها