|

وضعیت آب کشور | وضعیت تابستان بحرانی است؟

آمار و شواهد نشان می دهد که ۵ سد مهم کشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارند.

اقتصاد وضعیت آب کشور | وضعیت تابستان بحرانی است؟

بارندگی های اخیر توانست ۶۶ درصد مخازن سد کشور را پر کند و همچنان ۳۳ درصد  از این وضعیت خالیست.

در زمان حاضر با وجود ۳۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۴ درصد این ظرفیت خالی است.

در ۲۶۷ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا بیست‌وششم خردادماه ۱۴۰۳) در مجموع ۳۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۶درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۲۴ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۲۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۸درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۴ درصد این ظرفیت خالی است.

سد-آب۲

میزان ذخایر آبی سدها در روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۸ درصدی است.

سدهای ایلام در استان ایلام، خیرآباد و پیشین در استان سیستان‌وبلوچستان، قشلاق در کردستان و کوثر در کهگیلویه‌وبویراحمد پرشدگی ۱۰۰درصدی دارند.

مجموع آب موجود در ۵ سد طالقان، امیرکبیر، لار لتیان و ماملو هم ۶۷۲ میلیون مترمکعب با ۳۶ درصد پرشدگی است.

این وضعیت سبب شد عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب در باره وضعیت آبی تهران و مشهداعلام کند که شهرهای مشهد و تهران نیازمند توجه در بخش آب هستند

وی از تعریف طرح‌های آبرسانی برای این دو شهر خبر داد و درعین‌حال گفت: در کنار اجرای این طرح‌ها باید مدیریت مصرف از سوی همگان جدی گرفته شوند تا مشکل ایجاد نشود.

بر همین اساس تلاش شده با اختصاص پاداش‌هایی فرهنگ مصرف صحیح در بین مردم نهادینه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران چندی پیش درباره آخرین وضعیت تأمین آب شهروندان و مشترکان این شرکت، گفته بود: امسال چهارمین سال پیاپی خشکسالی را سپری می‌کنیم و یک ناترازی بین منابع و مصارف به علت خشکسالی‌های گذشته وجود دارد؛ اما توانمندی‌ها و مجاهدت‌ها و تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر همکاران شرکت جبران‌کننده ناترازی موجود است.

محسن اردکانی با دعوت از همه مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران به صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصدی مصرف آب برای گذر بدون مشکل و نگرانی از تابستان گرم پیش رو، گفت: بر اساس دستورالعمل‌های تعیین شده، مشترکان پرمصرفی که مصارف خود را به زیر الگوی مصرف برسانند، به‌ازای هر مترمکعب مصرف کمتر از الگوی تعیین‌شده، جایزه خوش‌مصرفی به‌صورت بستانکاری در قبوض آنان لحاظ می‌شود.

به گفته وی، مشترکان خوش‌مصرفی نیز که مصارف آنان در سال گذشته زیر الگوی تعیین‌شده بوده است، در صورت کاهش هر مترمکعب مصارف خود، جایزه خوش‌مصرفی دریافت می‌کنند.

وی الگوی مصرف تعیین شده برای هر خانوار تهرانی را ۱۲ مترمکعب در ماه اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون مشترکانی که الگوی مصرف تعیین‌شده را رعایت می‌کنند، در صورت کاهش مصارف خود، بیش از دوبرابر مبلغ پرداختی قبلی جایزه خوش‌مصرفی دریافت خواهند کرد.

منبع: خبرآنلاین
کدخبر: 329104

ارسال نظر