|
کدخبر: 329108

افزایش ۲ برابری قیمت بلیط هواپیما | مجلس حجت تمام کرد

نماینده مجلس دوازدهم اعلام کرد که تنها مانع افزایش قیمت بلیت هواپیما وزارت راه و شهرسازی بود و با رای اخیر دیوان، این مانع برداشته شد. او گفت که با قانون‌گذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رای دیوان را تغییر خواهند داد.

اقتصاد افزایش ۲ برابری قیمت بلیط هواپیما | مجلس حجت تمام کرد

محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مجلس دوازدهم، در گفت‌وگویی درباره رای دیوان عدالت اداری که منجر به سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت بلیت هواپیما شده بود و همچنین اظهارات مربوط به عدم صلاحیت ستاد تنظیم بازار در تعیین نرخ‌های حمل‌ونقل هوایی داخلی، اعلام کرد: در صورت آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی عرضه و تقاضا، بازار به هم ریخته خواهد شد.

وی با اشاره فاصله زیاد عرضه با تقاضا و کمبود عرضه با توجه به وضعیت ناوگان هوایی کشور، ادامه داد: تنها مانع افزایش سرسام آور قیمت بلیط هواپیما وزارت راه و شهرسازی بود که با این رای دیوان این مانع بر سر سودجویان هم برداشته شد.

رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: از آنجایی که عرضه و تقاضا هیچ تناسبی با هم ندارند، اگر دولت به قیمت‌گذاری ورود نکند، قیمت بالا می‌رود. تا زمانی که تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد نشود، قیمت‌گذاری یکطرفه یا به سمت یک طرف خواهد بود. با این رای دیوان، از این پس ایرلاین‌ می‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که چه نرخی را برای مسیرهای مختلف پروازی تعیین کنند و در این شرایط مردم فشار زیادی را متحمل خواهند شد.

رضایی کوچی افزود: با این تصمیم، بحث نظارت هم زیر سوال می‌رود چراکه رای دیوان به معنای این است که دولت دیگر نمی‌تواند دخالتی در قیمت‌گذاری‌ها داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجلی این موضوع را رها نمی‌کند و اجازه آزاد شدن نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را نخواهد داد، گفت: در مجلس قانونی برای تعیین نرخ مصوب برای بلیت هواپیما تهیه و مصوب خواهیم کرد وگرنه به طور سرسام آور قیمت‌ها افزایش می‌کند و از نظارت خارج خواهد شد.

پرواز-داخلی-فرودگاه

نماینده مجلس دوازدهم ادامه داد: با قانون‌گذاری در مجلس برای تعیین قیمت مصوب بلیت، رای دیوان را تغییر می‌دهیم. اگر دولت در این باره لایحه‌ای داشته باشد مجلس آن را دنبال می‌کند و در غیر این صورت هم مجلس این موضوع پیگیری می‌کند و با طرح جلوی افزایش افسارگسیخته بلیت را به صورت قانونی می‌گیرد. همانطور که با قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره‌بها سقفی برای قیمت اجاره تعیین کرد در این موضوع هم ورود می‌کنیم.

رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که مدیران ایرلاین‌ها مدعی هستند که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قانون برنامه پنجم است و تا زمانی برنامه‌های توسعه این قانون را لغو نکنند، این قانون همچنان ادامه‌دار است، با این وجود چرا در برنامه هفتم این حکم لغو نشد، اظهار داشت: این مشکل را با طرح و قانون گذاری در مجلس حل می‌کنیم تا بلیت هواپیما همچنان نرخ مصوب داشته باشد و تعیین نرخ مصوب برای بلیت نیاز به قانون گذاری دارد و اگر دولت هم فکری در این باره نکند، مجلس همچنان به دنبال حفظ منافع مردم و مسافران خواهد بود تا با این وضعیت ناوگان و کمبود عرضه، قیمت‌ها را کنترل کند و به طور قطع جلوی آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما را در مجلس می‌گیریم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها