|
کدخبر: 329185

وضعیت سدهای آب کشور | چند درصد مخازن خالی است؟

آمار نشان می دهد که ۱۲ سد کشور، زیر ۳۰ درصد آب دارند.

اقتصاد وضعیت سدهای آب کشور | چند درصد مخازن خالی است؟

بارش های اخیر توانست مقداری از ظرفیت سدها را پر کند اما همچنان ۱۲ سد کشور، زیر ۳۰ درصد آب دارند. 

میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا ۲۶ خردادماه معادل ۳۶.۹۵ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۳۴.۹۱ میلیارد مترمکعب بوده ۶ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با هشت درصد افزایش مواجه بوده است.

حجم آب موجود مخازن اکنون ۳۴.۳۱ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۱.۷۴ میلیارد متر مکعب بوده هشت درصد افزایش یافته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۶ درصد است.

آمار-آب

وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که ۱ سد دوستی و طرق خراسان رضوی به ترتیب ۱۸ و ۲۳ درصد، سد پانزده خرداد حوضه قمرود ۱۷ درصد، سد سد تهم و  تالوار زنجان ۲۳ و ۲۲ درصد، سد استقلال هرمزگان ۲۱ درصد، سد رودبال داراب ۴ درصد، چاه نیمه سیستان و بلوچستان ۲۱ درصد، سد تنگوئه سیرجانن استان کرمان و سد ساوه استان مرکزی ۱۰ درصد  آب دارند.

آمار-آب۲

در زمان حاضر با وجود ۳۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۶ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۴ درصد این ظرفیت خالی است.

در ۲۶۷ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا بیست‌وششم خردادماه ۱۴۰۳) در مجموع ۳۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۶درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۲۴ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۲۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۸درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها