|
کدخبر: 329247

شاخص فلاکت در کدام استان ها کمتر است؟ + اینفوگرافی

شاخص فلاکت یا میزری، نشانگری است که با در نظر گرفتن مجموع نرخ تورم سالانه و نرخ بیکاری فصلی، میزان رفاه یا رنج شهروندان را نشان می‌دهد. طبیعی است که هر چه میزان تورم و نرخ بیکاری بیشتر باشد، وضعیت معیشتی شهروندان با دشواری بیشتری همراه خواهد بود.

اقتصاد شاخص فلاکت در کدام استان ها کمتر است؟ + اینفوگرافی

شاخص فلاکت یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصادی است که نشان‌دهنده وضعیت رفاه اجتماعی در یک کشور است. این شاخص از مجموع نرخ تورم و نرخ بیکاری محاسبه می‌شود. بنابراین، افزایش شاخص فلاکت به معنای افزایش تورم و بیکاری در جامعه است، که در نهایت به کاهش رفاه اجتماعی می‌انجامد.

از سوی دیگر، کاهش شاخص فلاکت نشان‌دهنده بهبود وضعیت رفاهی و اقتصادی مردم است. در این حالت، قدرت خرید و شرایط کاری در جامعه مطلوب‌تر خواهد بود.

این شاخص علاوه بر اینکه به صورت کشوری محاسبه می‌شود؛ به صورت استانی نیز قابل محاسبه است. طبق بررسی استانی این شاخص در ۱۲ ساله گذشته می‌توان گفت از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ هفت استان کشور کمترین سطح شاخص فلاکت را تجربه کرده‌اند که استان خراسان جنوبی در صدر آن‌ها از نظر دفعات ثبت این رکورد بوده است.

030329

ثبت بیشترین رکورد کمترین فلاکت در استان خراسان جنوبی

بررسی آمارهای شاخص فلاکت استانی در ۱۲ سال گذشته یعنی از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هفت استان کشور در این مدت کمترین سطح شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر این استان‌ها بیشتر از سایرین مطلوب‌ترین وضعیت بیکاری و تورم را تجربه کرده‌اند.

در میان این هفت استان، استان «خراسان جنوبی» بیشتر از سایرین تجربه کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته است. طبق آمارها می‌توان گفت استان خراسان جنوبی سه مرتبه کمترین سطح شاخص فلاکت را به ثبت رسانده است که نسبت به سایر استان‌ها بیشتر بوده است. بر اساس آمارها آخرین باری که این استان کمترین سطح شاخص فلاکت را تجربه کرده است مربوط به سال ۱۳۹۵ بوده است.

پس از خراسان جنوبی استان‌های «فارس»، «مرکزی» و «کرمان» قرار گرفته‌اند که هر کدام دو مرتبه تجربه کمترین شاخص فلاکت استانی را داشته‌اند.

در انتها نیز سه استان «یزد»، «همدان» و «تهران» قرار دارد که هر کدام تنها یک بار کمترین سطح شاخص فلاکت را داشته‌اند. آمارها حاکی از آن است که در آخرین شاخص فلاکت بدست آمده استان تهران کمترین سطح شاخص فلاکت را در کشور داشته و مطلوب‌ترین وضعیت رفاهی را در میان استان‌های کشور تجربه کرده است.

شاخص فلاکت یا Misery index یک نشانگر یا شاخص اقتصادی است که از حاصلجمع نرخ بیکاری و تورم به دست می‌آید. این شاخص که توسط «آرتور اوکان»، اقتصاددان آمریکایی به وجود آمده، معیاری برای تعیین سنجش سلامت کلی اقتصادی یک کشور است.

هر چه عدد مربوط به شاخص فلاکت بیشتر باشد، نشانه‌ای از سطح پایین رفاه و رنج ساکنین یک شهر یا کشور است.

رفاه اقتصادی، مسئله‌ای است که افراد یک کشور به صورت روزمره با آن درگیر هستند. به همین دلیل در ادامه به بررسی آمار شاخص فلاکت در ایران و جهان، تحلیل آنها و راهکار مقابله با شاخص بالای فلاکت در ایران خواهیم پرداخت.

تعریف شاخص فلاکت

شاخص فلاکت یا میزری، نشانگری است که با در نظر گرفتن مجموع نرخ تورم سالانه و نرخ بیکاری فصلی، میزان رفاه یا رنج شهروندان را نشان می‌دهد. طبیعی است که هر چه میزان تورم و نرخ بیکاری بیشتر باشد، وضعیت معیشتی شهروندان با دشواری بیشتری همراه خواهد بود.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغالی را نشان می‌دهد که شغلی ندارند.

نرخ تورم، میزان افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات را در یک دوره زمانی معین نشان می‌دهد.

فرمول شاخص فلاکت چیست؟

فرمول شاخص فلاکت در گذر زمان دستخوش تغییرات و تعدیلاتی شده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

۱- فرمول شاخص فلاکت (آرتور اوکان)

برای مثال شاخص فلاکت در صورتی که  نرخ تورم ۳.۸٪ و نرخ بیکاری ۱.۵٪ باشد معادل ۵.۳٪ است. این مثال واقعی، شاخص فلاکت بریتانیا در سال ۲۰۱۹ میلادی را نشان می‌دهد.

۲- فرمول شاخص فلاکت (رابرت بارو)

۳- فرمول شاخص فلاکت (استیو هانکه)

برای مثال اگر:

نرخ بیکاری:۱۹%

نرخ تورم: ۶%

نرخ وام بانکی:۳%

رشد GDP حقیقی: ۶%

این مثال واقعی، شاخص فلاکت لیبی در سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. رشد درآمدهای نفتی لیبی در سال ۲۰۲۱ به یکباره اتفاق افتاد و همین امر منجر به کاهش عدد شاخص فلاکت در این کشور و رسیدن آن به عددی منفی شد.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها