|
کدخبر: 329394 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت نجومی ماشین تایپ قدیمی! | ۲۷ میلیون برای کامل شدن کلکسیون!

امروز روز جهانی ماشین تایپ است و به همین بهانه به بررسی قیمت انواع ماشین تایپ های قدیمی و همچنین معرفی اجمالی این دستگاه ها پرداختیم.

اقتصاد قیمت نجومی ماشین تایپ قدیمی! | ۲۷ میلیون برای کامل شدن کلکسیون!

صدای تایپ از دیرباز تا امروز  جزء نوستالژی ترین حس است و ماشین تایپ های قدیمی این حس را به بهترین شکل ممکن منتقل می کردند.

امروز ۲۳ ژوئن روز جهانی ماشین تایپ نام گذاری شده است و به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز با جستجو در سایت های خرید و فروش آنلاین به بررسی قیمت انواع ماشین تایپ پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

ماشین تایپ های قدیمی میلیونی به فروش می رسد

در تصویر زیر گران ترین ماشین تایپ فارسی نویس قدیمی را می بینیم که حدود ۲۷ میلیون تومان قیمت خورده است. فروشنده در مورد جزئیات آن این طور اعلام کرده است که این دستگاه اصالتا آلمانی است و این دستگاه را تمام فلزی معرفی کرده است. جالب است بدانید که این دستگاه قدمت ۹۰ ساله دارد و همچنین دارای یک کیف چرمی نیز است.

ماشین-تایپ

قیمت ماشین تحریر در حد نو

نکته جالب دیگری که می توان به آن اشاره کرد، وجود ماشین تحریرهای قدیمی با ظاهری نو است! فروشنده ها ادعا می کنند این دستگاه ها بسیار کم کارکرد بوده و ظاهر نسبتا نویی دارند. در تصویر زیر یک نمونه ماشین تحریر تایپ را می بینیم که فروشنده آن را ۱۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته است.

ماشین-تایپ۲

در تصویر آخر نیز یک مدل دیگر از ماشین تایپ های قدیمی را می بینیم. این دستگاه با قیمت مناسب تری حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای فروش اعلام شده است.

ماشین-تایپ۳

تاریخچه ماشین تایپ

ابتدا در دهه اول سال ۱۷۰۰، هنری میل اولین ابزار تایپ کردن را اختراع کرد. این ماشین تحریر از فناوری تایپ بدون دیدن استفاده می‌کرد، به این معنی که کاراکترها برعکس چاپ می‌شدند و تا زمانی که کامل می‌شدند، قابل مشاهده نبودند. متأسفانه امروزه هیچ نمونه‌ای از این نوع تایپ باقی نمانده است و حتی تمامی طرح‌های آن نیز گم شده‌اند. در سال ۱۸۲۹، ویلیام بارت ماشین چاپی را با نام تایپوگراف معرفی کرد، اما با موفقیت مواجه نشد.

سرانجام، کریستوفر لتم شولز به همراه دو همکار به نام‌های کارلوس گلیدن و ساموئل سول، ماشین تحریر خود را در سال ۱۸۶۷ تکمیل کردند و پس از دریافت امتیاز، شولز پروانه تولید ابداع خود را در ایالات متحده آمریکا به ثبت رساند و اولین ماشین تحریر تجاری با نام رمینگتون مدل ۱ در سال ۱۸۷۳ وارد بازار شد.

معرفی انواع ماشین تایپ های قدیمی

ماشین تایپ برقی: ماشین تایپ برقی یا ماشین تحریر برقی، ابزاری است شبیه کیبوردهای کامپیوتر که با نیروی برق کار میکند و با فشردن کلیدها متن روی کاغذ چاپ می شود. ماشین تایپ برقی نسبت به نوع دستی، از سرعت و کارایی بالاتری برخوردار است و خیلی پیشرفته تر از آنها می باشد. با این وجود با به عرصه درآمدن کامپیوترها و پیشرفت تکنولوژی، این دستگاه ها چندان کارایی ندارند و در برابر پردازش و تایپ متون با کامپیوتر نمی توانند رقابت چندانی داشته باشند. استفاده از دستگاه های تایپ برقی، بسیار آسان و راحت است و حتی در آخرین مدل های تولید شده بعضی از آنها مجهز به صفحه نمایشگر و یا کمک املایی جهت راهنمایی فرهنگ لغت های متفاوت نیز هستند.

ماشین تایپ دستی: ماشین تایپ دستی یا ماشین تایپ کلاسیک که به آن دستگاه تحریر نیز گفته میشد، دستگاه تایپی است که به صورت مکانیکی و دستی کار می کند و نیازی به برق ندارد. دستگاه تایپ دستی، پیچیدگی چندانی ندارد و از یک صفحه کلید و یک بدنه تشکیل شده است. برای کار با این دستگاه کافی است روی کلیدهای دستگاه که حروف الفبا را تشکیل می دهند، ضربه زده شود تا متنی که مدنظر است روی کاغذ درج و به صورت مستقیم تایپ شود. در گذشته، در تمامی اداره ها و دفاتر یکی از این دستگاه ها برای تایپ نامه ها و اسناد وجود داشت.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، مدل های پیشرفته این دستگاه ها و علاوه بر آن دستگاه های پیشرفته تری مانند کامپیوترها در بازار عرضه می شود. اما با این وجود هنوز هستند افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند یا حتی برای کلکسیون قدیمی خودشان اقدام به خریداری این دستگاه ها می کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها