|
کدخبر: 329503

خبر مهم درباره گروه پالایشی های بورس | بازار سرمایه به اوج برمی گردد؟

تا به حال، شپنا، شتران، شاوران و شبریز چهار نماد پالایشی بوده‌اند که به دلیل ابلاغیه هیات دولت درباره اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک محصولات پالایشی، اقدام به شفاف‌سازی خود و ورود به بورس کرده‌اند.

اقتصاد خبر مهم درباره گروه پالایشی های بورس | بازار سرمایه به اوج برمی گردد؟

بعد از ابلاغ تصویب‌نامه هیات دولت در خصوص اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی، پالایشگاه‌ها موظف به افشای تأثیرات این تصمیم شدند. تاکنون پالایشگاه‌های شپنا، شبریز، شاوان و شتران اقدام به شفاف‌سازی و اعلام تغییرات مثبت در وضعیت مالی خود به دلیل این تصمیم گرفته‌اند.

پالایشی‌های بورس ملزم به افشای اطلاعات شدند

گفتنی است سود خالص حسابرسی نشده شپنا، ۳۷.۸۱۵ و تعدیل انجام شده ۴.۷۵۰ میلیارد،  سود خالص حسابرسی نشده شبندر،۲۶.۲۶۶  و تعدیل انجام شده ۲.۸۴۶  میلیارد،  سود خالص حسابرسی نشده شتران، ۱۹.۷۹۰  و تعدیل انجام شده ۲.۲۴۵ میلیارد و  سود خالص حسابرسی نشده شبریز، ۶.۱۳۶ و تعدیل انجام شده ۱.۰۱۰  میلیارد بوده است.

ثبات به بازار سرمایه بر می گردد؟

طبیعی است یکی از نتایج تعدیل مثبت می‌تواند افزایش سود خالص باشد که به دلیل کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمدها حاصل می‌شود. از طرفی این امر p بر e سهام پالایشی را تغییر خواهد داد که می تواند منجر به افزایش اقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این گروه شود.

گفتنی است با توجه به کاهش نرخ اخزا به واسطه ی مداخله ریالی بانک مرکزی، ابلاغیه اخیر در خصوص تصحیح نرخ خوراک، مطرح شدن بحث  تجدید ارزیابی خودرویی ها و همچنین رشد آرام نرخ نیما و برداشته شدن محدودیت دامنه ی نوسان از هفته ی آتی، به نظر می رسد بازار سهام بعد از گذر از روز های پر چالش، کم کم می تواند شرایط با ثبات تری را تجربه کند. 

پیش بینی بازار بورس

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با نبض بورس اظهار کرد: «معاملات امروز بازار سرمایه جذاب بود که علت‌های مختلفی داشت؛ اما بورس تهران نسبت به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهد. در هفته‌ها و روز‌های گذشته در انتطار سقف زدن نرخ اخزا بودیم، زمانی که نرخ اخزا سقف بزند بازار سرمایه نیز رشد می‌کند؛ اکنون نه تنها نرخ اخزا سقف زده بلکه کاهشی هم شده و به محدوده ۲۹ رسیده و این موضوع برای بازار خوب است.»

وی ادامه داد: «دولت نیز در حال افزایش قیمت دلار نیماست و نرخ دلار به نزدیکی ۵۰ هزار تومان رسیده است؛ اما بازار سرمایه به این خبر وزن نمی‌دهد.»

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «فرصت چندانی تا انتخابات باقی نمانده است و پس از تعیین دولت جدید بازار می‌تواند رشد کند و بازار سهام به این موضوع وزن نمی‌دهد.»

الیاس‌کردی ادامه داد: «انتخابات برای بازار سرمایه می‌تواند جذاب باشد؛ اما متاسفانه کاندیدا‌هایی وجود دارند که افکار آن‌ها بورسی نیست و تا حدودی ضد بورس هستند و این موضوع می تواند برای بازار سهام ریسک باشد. ولی اگر شانس سه کاندیدا باقی مانده را بیشتر بدانیم بازار مثبت‌تر می‌شود.»

این فعال بازار‌های مالی اظهار کرد: «نکته بعدی درخصوص دامنه نوسان است که متاسفانه آسیب زیادی به بازار سرمایه زد و کمترین آسیب فراری دادن افرادی بود که در بازار نوسان‌گیری روزانه می‌کردند این افراد با توجه به نقدشوندگی پایین و عدم جذابیت در بورس نیستند و به همین علت کاهش ارزش معاملات را میبنیم.»

وی با اشاره به محدویت دامنه نوسان گفت: سازمان بورس اعلام کرده از ۹ تیر ماه دامنه نوسان به حالت معمول خود باز می‌گردد که به واسطه این موضوع نوسان‌گیران به بازار برمی‌گردند و مشخص شدن نتیجه می‌تواند روی بازار تاثیر مثبتی داشته باشد؛ اما بازار سرمایه تا حدودی نسبت به این موضوع کم توجهی می‌کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها