|
کدخبر: 329650

انتقاد شدید از بی توجهی به بانوان کارگر | دولت این قشر را نادیده می گیرد

سیمین یعقوبیان گفت: هر روزه شاهد بی انضباطی قیمت ها در کالاهای اساسی و ضروری هستیم و گزارشات مختلفی مبنی بر کاهش سرانه ها اعم از سرانه مصرف گوشت و شیر و.‌‌‌.. به گوش می رسد. این در حالی است که وقتی جوانی تصمیم بگیرد ازدواج کند (در صورتی که شانس یافتن کار مناسب نصیب آن شود) تا بخواهد دست بجنباند و با پس انداز کردن، برای ازدواج برنامه ریزی کند، ناگهان درگیر هزینه های درمان پدر و مادر بازنشسته و ناتوان، مستاصلش می کند و به ناچار از نیازهای اساسی اش می گذرد در چنین شرایطی، جوان با وجود مشکلات عدیده درمان و تامین دارو و...، دیگر رغبتی برای ازدواج باقی نخواهد داشت.

اقتصاد انتقاد شدید از بی توجهی به بانوان کارگر | دولت این قشر را نادیده می گیرد

سیمین یعقوبیان، گفت: با نگرشی که وزارت کار نسبت به کارگران دارد، منطقا هیچ جوان مجردی تمایل به ازدواج ندارد؛ چراکه در نزدیکان خویش، شرایط گذران سخت زندگی را می بیند و می شنود. یکی از ارکان اساسی در امر ازدواج، بلوغ اقتصادی است که متاسفانه فاصله معنا داری با سایر بلوغ ها بالاخص جسمانی دارد که این فاصله منجر به آسیب های اجتماعی قابل توجهی برای افراد می شود. متاسفانه بهترین شاهد مثال، در مذاکرات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ در شورای عالی کار اتفاق افتاد که نمایندگان کارگران، مورد بی مهری قرار گرفتند و جلسه را ترک کردند. به عنوان یک فعال کارگری زن، باید بگویم کارگران به دلیل عدم توازن و تقارن درآمدها و هزینه ها شرایط خوبی ندارند.

این فعال کارگری اظهار کرد: زمانی که جوانان برای ازدواج پس انداز می‌کنند، به جای اینکه به هزینه‌های درمان پدر و مادر بازنشسته خود کمک کنند، درگیر مسائل مالی می‌شوند. در یک سفر به سمنان، رئیس جمهور شهید اعلام کرد که زنان در شیفت شب نباید کار کنند، اما هنوز هیچ بخشنامه‌ای از سوی وزارت کار برای حمایت از زنان شاغل صادر نشده است، که نشان می‌دهد تنها در حرف به این نیازها توجه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا می توان با این روزها، شاهد افزایش ازدواج باشیم یا خیر، گفت: مهم ترین عامل در تشکیل خانواده، وضعیت اقتصادی مطلوب است. در صورتی که فرد توان اقتصادی مناسب نداشته باشد، ازدواج نخواهد کرد. اگر هم ازدواج کند، هیچ تضمینی بر تحکیم این تشکیل خانواده وجود نخواهد داشت و ممکن است به طلاق بیانجامد.

سیمین یعقوبیان افزود: هر روزه شاهد بی انضباطی قیمت ها در کالاهای اساسی و ضروری هستیم و گزارشات مختلفی مبنی بر کاهش سرانه ها اعم از سرانه مصرف گوشت و شیر و.‌‌‌.. به گوش می رسد. این در حالی است که وقتی جوانی تصمیم بگیرد ازدواج کند (در صورتی که شانس یافتن کار مناسب نصیب آن شود) تا بخواهد دست بجنباند و با پس انداز کردن، برای ازدواج برنامه ریزی کند، ناگهان درگیر هزینه های درمان پدر و مادر بازنشسته و ناتوان، مستاصلش می کند و به ناچار از نیازهای اساسی اش می گذرد در چنین شرایطی، جوان با وجود مشکلات عدیده درمان و تامین دارو و...، دیگر رغبتی برای ازدواج باقی نخواهد داشت.

وام-ودیعه-مسکن

این کارشناس با اشاره به اینکه برای ازدواج، امرار معاش و تامین مسکن جزء مهم ترین اولویت های جوانان است، گفت: حداقل حقوق مصوب پاسخگوی نیازهای ابتدایی هم نیست. زمانی که رئیس جمهور شهید، در سفر به سمنان اعلام کرد که زنان در شیفت شب نباید فعالیت کنند؛ ولی باز هم هیچ بخشنامه ای در این خصوص در حمایت از بانوان شاغل از سوی وزارت کار صادر نشد که این موضوع نشان می دهد به این نیازها فقط در حرف توجه می شود و در عمل، وزرا پای کار نیستند.

سیمین یعقوبیان تاکید کرد: در مقایسه بانوان کارگر با بانوان شاغل در سایر صندوق ها، متاسفانه میزان بی توجهی وزارت کار به بانوان کارگر را به شدت لمس می کنیم. ای کاش آمار کیفی موجود بود که ببینیم چه تعداد از زنان سرپرست خانواده و زنان روستایی، دربزرگراه ها، بدون پوشش بیمه، در حال گل کاری و وجین علف های هرز هستند و حداقل های قانونی هم برایشان رعایت نمی شود. 

وی همچنین گفت: خانواده ها از اینکه فرزندانشان آینده خوبی نداشته باشند وحشت دارند و نیاز است که دولت به جای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ابتدا موانع ازدواج را به معنای واقعی تسهیل کند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها