|
کدخبر: 329656

نامزدهای انتخابات فارغ از غم فرهنگیان | مهم ترین مطالبات معلمان از دولت آینده چیست؟

وعده‌های انتخاباتی نامزدها با خواسته‌های فرهنگیان همخوانی ندارد.

اقتصاد نامزدهای انتخابات فارغ از غم فرهنگیان | مهم ترین مطالبات معلمان از دولت آینده چیست؟

کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون برنامه‌ مدونی برای حل مشکلات معلمان و نظام آموزشی ارائه نکرده‌ اند.

در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نزدیک می‌شود، نگرانی‌ ها در مورد بی‌ توجهی نامزدها به خواسته‌ های فرهنگیان افزایش یافته است. کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند که شعارها و برنامه‌ های انتخاباتی نامزدها با دغدغه‌ های واقعی معلمان و فرهنگیان همسو نیست.

یکی از مهم‌ ترین مسائلی که کارشناسان به آن اشاره می‌ کنند، وضعیت معیشت معلمان است. آنها معتقدند که دولت آینده باید به طور جدی به حل مشکل مزایا و حقوق فرهنگیان بپردازد.

مسئله‌ی دیگر نداشتن تشکل‌ های صنفی قوی برای معلمان است. کارشناسان معتقدند که معلمان باید بتوانند از طریق تشکل‌ های خود، صدای خود را به گوش مسئولان برسانند و خواسته‌ هایشان را مطرح کنند.

در همین رابطه با عادل برکم فعال صنفی و کارشناس حوزه آموزش کشور به گفتگو نشسته ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد: 

شعارهای نامزدهای انتخاباتی در تضاد با خواسته‌های فرهنگیان

متاسفانه وعده های کاندیدای انتخابات خیلی نزدیک به خواسته های فرهنگیان نیست. به عبارتی می توان گفت که در دوره های اخیر انتخابات ریاست جمهوری تا کنون شعارهای نامزدهای انتخاباتی به روز نشده اند. از طرفی در این دوره از انتخابات هیچ نامزد محترمی برنامه شفاف و مدونی برای بهبود شرایط فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش ارائه نکرده اند.

این کارشناس آموزش در ادامه عنوان کرد: به عقیده من موضوع معیشت فرهنگیان و معلمان را می توان به عنوان یکی از مهم ترین شرایط بهبود نظام آموزشی کشور در نظر گرفت. در کمال تاسف این دغدغه مهم هیچگاه نه در شعارهای نامزدهای انتخاباتی نه جزو برنامه های ریاست جمهوری بوده است. اگر هم برنامه ای در این زمینه وجود داشته سیاست غلطی بوده که شرایط را برای معلمان و قشر فرهنگیان سخت تر کرده است.

مهم ترین مطالبات جامعه فرهنگیان از دولت آینده

برکم در ادامه با بیان اینکه مطالبات جامعه فرهنگیان از دولت آینده بسیار زیاد است، عنوان کرد: اگر بخواهیم با یک نگاه منطقی به موضوع نگاه کنیم باید گفت که مهم ترین خواسته معلمان از دولت‌مردان داشتن یک تشکل واحد است. متاسفانه در سال های اخیر فرهنگیان اجازه داشتن یک تشکل واحد و منسجم و البته قوی به منظور بیان خواسته ها و مطالبات خود را نداشته اند. به همین علت متاسفانه هیچ گاه یک کانال شفاف و دقیق برای بیان دغدغه های معلمان در کشور وجود نداشته است.

وی افزود: یکی از شروط داشتن نظام آموزشی قوی و کارآمد در کشور داشتن یک تشکل واحد و قوی به منظور طرح مطالبات و پیگیری درخواست ها و اثرگذاری معلمان در  سیاست گذاری آموزشی کشور است. امروزه نقش پویایی که معلمان باید در حوزه تعلیم و تربیت باید داشته باشند نادیده گرفته شده است.

این فعال صنفی در ادامه گفت: از همین رو در سال های اخیر به کیفیت توانمندی معلمان، استخدام و پذیرش معلمان و همچنین جایگاه آنها در نظام آموزشی کشور توجه نشده است.

کیفیت آموزش در حال کاهش

برکم همچنین خاطرنشان کرد: ما امروز درگیر یک نظام آموزشی نابرابر و طبقاتی هستیم که جامعه از وجود آن رنج می برد و روز به روز این زخم چرکین تر شده و اثرات آن در آینده با وضوح بیشتری تاثیر خود بر آموزش و تعلیم و تربیت کشور نمایان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز که جهان اقتصادهای دانش بنیان و خلاق به حساب می آید، نقش دانش و آموزش در موفقیت و رشد اقتصادی بیش از پیش در حال نمود است. در این فضا ما باید به سمت نوسازی و کیفی سازی نظام آموزشی حرکت کنیم. در دنیای امروزی بدون توجه به یک نظام آموزشی برابر و عادلانه نمی توان به سمت کیفیت حرکت کرد.

این کارشناس آموزش افزود: بررسی نتایج آزمون ها و شاخص های معتبر حاکی از کاهش کیفیت عمومی آموزش در کشور هستیم. تاثیر این موضوع در آینده ای نزدیک به شدت ملموس خواهد بود.

برکم در ادامه تصریح کرد: یکی از چالش های بزرگ آموزش و پرورش کشور در وهله کنونی شکل گیری یک حلقه معیوب و فرتوت مدیریتی در این حوزه است که در دولت های مختلف با هر نگرش سیاسی تغییر نکرده است. بنابراین دولت آینده باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

نفوذ نهادهای غیرمتخصص، عاملی برای تغییر محتوای درسی

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات راهبردی دیگر که در سال ها در حوزه آموزش کشور اتفاق افتاد نفوذ برخی نهادها در حوزه آموزش و پرورش بود که منجر به استخدام عیر متخصصان در این وزارتخانه و در نهایت تغییر در محتواهای کتاب های درسی شد.

برکم در پایان گفت: امیدواریم دولت آینده با نگاه بازتر و عمیقی تری به حوزه آموزش و پرورش و دغدغه مندی برای ارتقای وضع معیشتی فرهنگیان سیاست گذاری مطلوبی در این حوزه داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ فرصتی برای تغییر در نظام آموزشی کشور است. امیدواریم که نامزدهای انتخابات به خواسته‌های بحق فرهنگیان توجه کنند و برنامه‌های مدون و کارآمدی برای حل مشکلات آموزش و پرورش ارائه دهند.

منبع: تیترکوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها