|
کدخبر: 329922 سارا سمیع شمس

اختصاصی گسترش نیوز؛

ضرورت های بازار طلا، ارز و خودرو در دولت آینده | یارانه باید محدود شود

سمیعی، کارشناس اقتصادی گفت: مهمترین و اولین عاملی که در رشد اقتصادی کشور بسیار موثر، ثبات است. ثبات فضای سیاسی، ثبات فضای اقتصادی، وضع مقررات با ثبات و حتی داشتن ثبات برای فضای اجتماعی. ثبات از دولتی بر می آید که مورد قبول عامه جامعه باشد.

اقتصاد ضرورت های بازار طلا، ارز و خودرو در دولت آینده | یارانه باید محدود شود

قطار انتخابات به دور دوم رسید و از بین ۶ کاندیدای ریاست جمهوری سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم راه یافتند. این ۲ کاندیدا یک هفته دیگر فرصت دارند تا از برنامه های مختلف شان در زمینه نشستن بر منسب ریاست جمهوری پرده برداری کنند. البته بخشی از این برنامه ها در بیانیه ها، مناظره های قبلی و فضای مجازی بازگو شده است.

مهم ترین دغدغه کشور بحث مشکلات اقتصادی و وضعیت بی ثبات بازارهای مالی است. بی ثباتی در بازار ارز، طلا و بورس در چند سال اخیر باعث شده است که مردم نتوانند سرمایه گذاری مطمئنی در این بازارها داشته باشند.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی به بررسی ابعاد مختلف نقش رئیس جمهور بر بازارها پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

سمیعی

عوامل موثر بر اقتصاد کشور

اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: شاید مهمترین و اولین  عاملی که در رشد اقتصادی کشور بسیار موثر است، ثبات باشد. ثبات فضای سیاسی، ثبات فضای اقتصادی، وضع مقررات با ثبات و حتی داشتن ثبات برای فضای اجتماعی. ثبات از دولتی بر می آید که مورد قبول عامه جامعه باشد، با شفافیت انتخاب شود، با شفافیت عمل کند، تصمیمات خلق ساعه نگیرد و جامعه و فعالان اقتصادی بتوانند، رفتار آن را پیش بینی کنند .

وی افزود: علاوه بر آن رشد اقتصادی کشور در  شرایطی می تواند صورت بگیرد که رانت و فساد اقتصادی به حداقل رسیده باشد . خط مشی صحیح، عامل ایجاد رانت و فساد را هدف گذاری می کند و آن را حذف می کند و خط مشی نادرست به بهانه حمایت از مردم فضای ایجاد رانت و فساد را موجب می شود و بعد افتخار می کند که برخی از مفسدین را کشف و مجازات کرده است. لذا مردم خودشان می توانند تشخیص بدهند که سرانجام چه دیدگاهی و رفتاری در دولت آینده رشد اقتصادی بهتر یا بدتری خواهد داشت. بنابراین هر یک از دو کاندیدای ریاست جمهوری که نظر مساعدتری نسبت به بازار آزاد و اقتصاد رقابتی و قیمت‌های واقعی داشته باشند،  به طبع از نظر من هم گزینه مناسب تری به حساب می‌آید.

بورس در چه شرایطی به روزهای خوب برمی گردد؟

این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد: ویژگی رئیس جمهور نیست که بازار بورس را از این وضعیت خارج می کند، بلکه مجموعه ای از عملکرد های تیم اقتصادی دولت است. البته بهبود واقعی وضعیت بورس ناشی از عملکرد بهتر شرکت های حاضر در بورس نسبت به دیگر فعالیت های اقتصادی خارج از بورس است. افزایش احتمال سودآوری شرکت های حاضر در بورس نسبت به دیگر سرمایه گذاری ها است که بهبود وضعیت بورس را به دنبال دارد.

سمیعی ادامه داد: به هرحال کسی که دولتش دست مردم را در اقتصاد باز بگذارد و اجازه دهد واقعیت‌های اقتصادی در بازار و بورس حاکم باشد و ثبات در بازار حاکم باشد، گزینه مناسب ‌تری برای ریاست بر دستگاه اجرایی کشور است. رئیس جمهور آینده اگر به نظر کارشناسان خبره توجه کند حتما اولویت هایی را خواهد یافت که برای هر اتفاق احتمالی در فضای جهانی برنامه ای داشته باشد.

نقش روابط بین الملل در اقتصاد کشور

وی اظهار داشت: تعامل با دنیا همواره می‌ تواند روش خوبی برای اداره کشور مخصوصاً از نظر اقتصادی باشد ولی مهم‌تر از آن نحوه اداره اقتصاد در داخل از جمله پایین نگه داشتن نرخ تورم، نرخ بیکاری، اصلاح پرداخت یارانه‌ها و هدفمند کردن آن، اصلاح سازکار مالیات ستانی بر اساس فقه پویای شیعه یعنی گرفتن مالیات از "ازدیاد ثروت" به جای مالیات از "درآمد" و البته واقعی بودن قیمت‌ها و رقابتی بودن کسب و کار است. بنابراین اگر ما در داخل اصلاحات دامنه ‌دار اقتصادی را انجام دهیم، تعامل با کشورهای دیگر نیز می‌تواند کمک شایانی برای شکوفایی اقتصاد ما باشد، ولی اگر وضع اقتصاد در داخل بر اساس اقتصاد رانت محور و فاسد استوار باشد، تعامل با کشورهای دیگر نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه باعث وابستگی بیشتر و در نهایت وارد شدن صدمات بیشتر بر پیکر اقتصاد کشور خواهد بود.

بانک مرکزی باید مستقل باشد

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر رئیس جمهور اجازه دهد بانک مرکزی مستقل باشد و بانک مرکزی را صندوق دولت به حساب نیاورد ، می توان امید داشت بانک مرکزی با معیارهای اقتصادی نسبت به کنترل بازارهای مالی اقدام نماید و ضمن اینکه حقوق عامه نیز حفظ می شود. همچنین افزایش نقدینگی و تورم هم کنترل خواهد شد و در واقع اگر رئیس جمهوری بتواند بودجه را طوری تنظیم کند که منجر به استقراض از بانک مرکزی نشود خدمت بزرگی به کشور کرده است.

سمیعی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: همواره تاکید کرده ایم قیمت‌های واحد و واقعی چه برای حامل‌های انرژی، چه برای ارز و سکه و اتومبیل و چه برای سایر کالاها و خدمات لازمه اساسی برای یک اقتصاد پویا  است و دادن یارانه فقط برای سه مورد "آموزش و پرورش"، "بهداشت و درمان" و "امنیت و قضاوت" مجاز و مفید است. در سایر موارد باید اجازه داد داده شود که بازار و عرضه و تقاضا، قیمت ‌ها را کشف و تنظیم کند. در پایان امیدوارم و آرزو دارم آنچه خیر است برای ملت ما اتفاق بیافتد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها