|
کدخبر: 330004 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

پزشکیان یا جلیلی کدامیک برای بورس بهتر است؟

محبی گفت: با توجه به صحبت هایی که شنیدیم این طور به نظر می رسد که رویکرد آقای پزشکیان برای بازار سرمایه بهتر است. مهم ترین نتیجه گیری برای این موضوع دفاع آقای پزشکیان از ارتباط رابطه اقتصادی ما با جامعه جهانی است.

اقتصاد پزشکیان یا جلیلی کدامیک برای بورس بهتر است؟

بازار بورس همواره دغدغه مدیران اقتصادی کشور بوده است و در تمام ادوار گذشته هر کسی که در صندلی مدیریت تکیه زده است بر بهبودی اوضاع بازار سرمایه تاکید کرده است و همیشه حال بهتر بورس در وعده مدیران اقتصادی کشور بوده است. اما چیزی که کمتر شاهد آن بودیم حال بهتر بورس است. در هفته های اخیر و در تب و تاب روزهای انتخاباتی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری صحبت های مختلف و متفاوتی در زمینه بازار سرمایه انجام دادند. چیزی که مشترک بود نارضایتی هر ۶ کاندیدا از وضع موجود بازار سرمایه بود. همان طور که در جریان هستید انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشید و رقابت بر سر منصب ریاست جمهوری بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان باقی ماند.

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس در پی مناظره های انتخاباتی گفته بود که وقتی در سال ۱۳۹۹ در بورس ریزش اتفاق افتاد، نامه‌ای به آقای روحانی، رئیس جمهور وقت، نوشتم و ۲۲ موضوع را برای ساماندهی بازار سرمایه مطرح کردم. بازار سرمایه باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد و بازار اولیه باید در اولویت قرار بگیرد و نباید بازار ثانویه به بازار سوداگری تبدیل شود. دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند و این برای دولت یک فرصت است تا مردم را به بورس جذب کند. تصمیمات خرق الساعه باید از بین برود و با بیمه کردن سهام، مردم بتوانند با خیال راحت در بورس سرمایه‌گذاری کنند. بیمه سهام نیاز به هماهنگی سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه مرکزی دارد و با هماهنگی این سه دستگاه می‌توان به سهامداران اطمینان داد که می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

مسعود پزشکیان نیز درباره بورس در این مقطع حساس کنونی گفته است که در چهار سال گذشته، بورس اوراق بهادار به بدترین حالت خود رسیده است. مشکلات بورس نیز همان مشکلات اقتصادی کشور است که شامل دخالت ناروای دولت در کسب و کارها و تحریم‌های بین‌المللی می‌شود. در ابتدا، قرار بود که مشکلات بورس در سه روز حل شود، اما بحران به مدت سه سال کامل ادامه یافت. برای حمایت از بورس، نرخ خوراک صنایع چند برابر شد و مصوبه مربوطه دو ماه در کشوی معاون اول نگه داشته شد تا سرمایه‌گذاران به اندازه کافی زمان داشته باشند تا پرتفوی خود را خالی کنند. به این ترتیب، سقوط بزرگ در اردیبهشت ۱۴۰۲ رخ داد.

در همین زمینه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با مریم محبی کارشناس بازار سرمایه درباره گفته های نامزدهای انتخاباتی درباره بورس به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

پزشکیان برای بازارسرمایه بهتر است

مریم محبی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز درباره صحبت های اخیر ۲ نامزد باقی مانده در انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به صحبت هایی که شنیدیم این طور به نظر می رسد که رویکرد آقای پزشکیان برای بازار سرمایه بهتر است. مهم ترین نتیجه گیری برای این موضوع دفاع آقای پزشکیان از ارتباط رابطه اقتصادی ما با جامعه جهانی است و همچنین موافقت این نامزد با برجام و لغو تحریم ها همگی سیگنال های مثبتی برای بازار سرمایه به حساب می آید. در صورتیکه در جهت مقابل رویکرد آقای جلیلی با این پارامترها هم خوانی ندارد.

وی افزود: از طرفی بحث اقتصاد آزاد و خصوصی سازی وجود دارد که باز هم در این زمینه آقای پزشکیان بیشتر موافقت دارد و از آن دفاع می کند. همچنین آقای جلیلی طبق گفته های اخیری که مطرح کرد مخالفت و ضدیت با محبث بورس کالا را صریحا اعلام کرد و منجر شد تا فعالان بازار سرمایه نسبت به رویکردهای این نامزد انتخاباتی مخالفت داشته باشند. بنابراین طبق این اتفاقات اخیر اهالی بازار سرمایه به این نتیجه رسیدند که حضور آقای پزشکیان بیشتر به نفع بازار سرمایه خواهد بود. 

نقش رئیس جمهور بر بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه درباره نقش رئیس جمهور در وضعیت بازارسرمایه خاطرنشان کرد: رئیس جمهور به طور کلی خیلی نمی تواند نقشی در وضعیت بازار سرمایه داشته باشد ولی نحوه اجرا بر مدیریت کشور و رویکرد متعدل تر می  تواند به نفع بورس و در نهایت به نفع اقتصاد کشور تمام شود.

محبی درباره خواسته های فعالان بازار از رئیس جمهور آینده گفت: فعالان بازار سرمایه خواهان عدم مداخله دستوری در قیمت ارز صادراتی شرکت‌های بورسی، التزام عملی در جهت حذف رانت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، عدم مداخله دولت در قیمت گذاری محصولات از جیب سهامداران، اصلاح قانون بازار سرمایه برای حمایت از حقوق سهامداران، برقراری سیستم شایسته سالاری در انتصاب مدیران فارغ از نگاه سیاسی افراد، پرداخت مطالبات شرکت‌های بورسی، حذف ممنوعیت‌های صادراتی ناشی از سیاست‌های سرکوب قیمتی و عدم تصویب قوانین خلق الساعه و شبانه است. این ۷ خواسته نیز طی یک بیانیه توسط فعالان بازار سرمایه به انتشار در رسانه ها درآمده است.

وضعیت بورس و توصیه به سهامداران

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت بورس در حال حاضر غیر مطلوب است و اصلا رضایت بخش نیست. بازار سرمایه رویکرد مناسبی ندارد و اقتصاد در هم تنیده در کشور بازار سرمایه را هم دچار چالش کرده است. وقتی ما اقتصاد دستوری داریم و قیمت ها را دستوری شاهد هستیم، قطعا وضعیت سیاسی در کشور نیز بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. سهامداران در این برهه زمانی از خرید و فروش های هیجانی دوری کنند. اجازه دهند وضعیت کشور کمی به ثبات برسد، حتی اگر مجبور شوند پایین تر از قیمت بفروشند یا بالاتر از قیمت بخرند باز هم بهتر است که عجولانه تصمیم گیری نکنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها