|
کدخبر: 330070

پیش بینی رشد مصرف برق در تابستان

آنطور که شواهد نشان می دهد، تابستان پیش رو، شاهد رشد مصرف برق خواهیم بود.

اقتصاد پیش بینی رشد مصرف برق در تابستان

گرمای هوا، مصرف برق را افزایش می دهد و آنطور که سخنگوی صنعت برق اشاره کرده، تابستان پیش رو باید شاهد رشد مصرف برق باشیم.

سخنگوی صنعت برق گفت: طبق آمار سالهای گذشته انتظار داریم که میزان مصرف برق ٤ درصد افزایش یابد اما در تابستان جاری میزان تقاضای مصرف برق بیش از ٨ درصد افزایش یافته و این رشد نامتعارف است.

 مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر، گفت: با توجه به اینکه مصرف برق کشور از ٦٨٠٠٠ مگاوات در سال گذشته و در همین روزها به رقم ٧٣٦٠٠ مگاوات در تیر ماه جاری رسیده که نشان می‌دهد عملاً دچار ناترازی هستیم.

وی در خصوص طرح مدیریت بار در صنایع گفت: صنایع به سه دسته تقسیم شده‌اند که در این قالب، صنایع کوچک ٩٠ درصد مشترکین صنعتی ما را تشکیل می‌دهند که هیچ‌گونه محدودیتی برای تأمین برق آنها وجود ندارد با این وجود باید با رعایت مدیریت مصرف به ویژه در بین ساعات ١٣ تا ١٨ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، صنایع متوسط و بزرگ با تغییر روز تعطیل به روزهای عادی وسط هفته و نیز انتقال مصارف بخش‌های انعطاف پذیر به ساعت‌های غیر اوج بار، در این طرح مشارکت مطلوبی داشته‌اند.

صادرات-برق

سخنگوی صنعت برق یادآور شد: ٢٠ شهرک صنعتی در کشور بسیار بزرگ و پرمصرف هستند به طوری که ٢٠٠ تا ٣٠٠ مگاوات مصرف برق دارند، بنابراین برای مدیریت ناترازی، این صنایع با جابه‌جایی روز تعطیل با یک روز در وسط هفته، با صنعت برق برای تأمین برق پایدار همکاری می‌کنند.

رجبی مشهدی یادآور شد: حدود ٧٠٠ واحد صنعتی در کشور در رده صنایع انرژی بر و بزرگ قرار می‌گیرند که بر اساس ماده ٤ قانون مانع زدایی، این صنایع مکلف به احداث نیروگاه به میزان حداقل ١٠ هزار مگاوات هستند که هزار مگاوات از این مقدار را نیروگاههای تجدید پذیر تشکیل می‌دهند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تا این لحظه حدود ١٦٠٠ مگاوات به تولید برق کشور از طریق نیروگاههای احداثی بخش صنایع اضافه شده است.

رجبی مشهدی در عین حال منطقه تهران با ٣ استان تهران، البرز و قم را با بیشترین مصرف برق و استان‌های شمالی را با کمترین میزان مصرف برق عنوان کرد و در همین زمینه خاطرنشان ساخت: مصرف برق استان مازندران منعطف بوده و متناسب با شرایط جوی نوسان دارد. به طوری که مصرف ٥ هزار مگاواتی این استان با بارش باران به ٢ هزار مگاوات کاهش می‌یابد بنابراین حدود ٣ هزار مگاوات از مصرف برق استان‌های مازندران و گلستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به وجود حدود ١٠ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق گفت: باید مصارف بخش‌های انعطاف پذیر را به ساعات غیر اوج بار منتقل کنیم. در این زمینه مصارف صنایع و ادارات را با کاهش یا تغییر ساعت کار می‌توان مدیریت کرد.

رجبی مشهدی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه برق بخش‌های مختلف را تاکنون با وجود ناترازی با موفقیت تأمین کردیم و توانستیم انرژی پایدار داشته باشیم.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها