|
کدخبر: 330090

ماجرای توطئه در بازار خودرو چین | تعرفه خودرو برقی نجومی بالا رفت

سفیر چین در روسیه، ژانگ هانهویی، در اظهاراتی تند علیه سیاست‌های اقتصادی آمریکا، اتهام "توطئه" علیه واردات وسایل نقلیه برقی از چین را مطرح کرد.

اقتصاد ماجرای توطئه در بازار خودرو چین | تعرفه خودرو برقی نجومی بالا رفت

ژانگ هانهویی در مصاحبه با خبرگزاری تاس، گفت که دولت ایالات متحده تلاش می‌کند مشکلات تجاری و اقتصادی خود را با استناد به مسائل امنیت ملی، حل و فصل کند. وی با این اظهارات به شدت از سیاست‌های اقتصادی آمریکا انتقاد کرد و مدعی شد که این کشور در حال "توطئه" علیه واردات خودرو برقی از چین است.

این دیپلمات افزود که افزایش تولید خودروهای برقی و سایر محصولات با استفاده از منابع انرژی جایگزین و تحول اقتصادی سبز، ابتکاری است که "به اتفاق آرا توسط جامعه جهانی پیشنهاد شده است."

مشاور کرملین امروز در سخنانی با اشاره به دیدار فردا میان رؤسای جمهور روسیه و چین در آستانه تصریح کرد: سازمان همکاری شانگهای یکی از ارکان نظم نوین جهانی است.

وی در مورد اقدام آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی از چین، گفت: در سال‌های اخیر، آمریکا نه تنها بر کالاهای چین، بلکه بر کالاهای بسیاری از کشورهای آسیایی، آمریکای جنوبی و اروپا تعرفه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

به عقیده وی، چنین اقداماتی منجر به کاهش سرعت "تحول سبز" جهانی و کاهش اعتماد به همکاری بین‌المللی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکا بارها چین را به عنوان "رقیب" اصلی کشور خود توصیف و در عین حال محدودیت‌های اقتصادی شدیدی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین به ناتو درباره دخالت در امور داخلی پکن هشدار داد.

پیش از این، واشنگتن تعرفه‌ها را بر 18 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین از جمله خودروی برقی، باتری، تراشه، فولاد، آلومینیوم، مواد معدنی حیاتی، سلول‌های خورشیدی، جرثقیل‌های تخلیه بار از کشتی به ساحل و محصولات پزشکی افزایش داد و در عین حال تعرفه‌های قبلی را برای بیش از 300 میلیارد دلار کالا حفظ کرد؛ تعرفه‌هایی که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا، وضع شده بود.

اعمال تعرفه روی کالاهای وارداتی از چین در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ وی جنگ تجاری با چین را در سال 2018 آغاز کرد.

افزایش شدید تعرفه ها در بحبوحه نگرانی فزاینده مبنی بر اینکه چین می تواند بازار ایالات متحده را با خودروهای برقی ارزان انباشته کند و صنعت خودروسازی آمریکا را تهدید کند، صورت می گیرد. پرزیدنت جو بایدن در ماه های اخیر اقدامات متعددی را انجام داده است تا اعضای اتحادیه در ایالت های نوسانی را متقاعد کند که از مشاغل محافظت خواهد کرد. دولت بایدن به مدت سه سال در حال بررسی تعرفه هایی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا بر واردات از چین به عنوان بخشی از جنگ تجاری که در سال 2018 به راه انداخت.

نماینده تجاری بایدن در جریان سفر ماه گذشته خود به پنسیلوانیا - ایالت نوسانی در انتخابات نوامبر - گفت که از آژانس می خواهد تعرفه ها بر فولاد و آلومینیوم چین را سه برابر کند. نماینده تجاری ایالات متحده همچنین اخیراً تحقیقاتی را در مورد اقدامات غیرمنصفانه در صنعت کشتی‌سازی چین به دنبال درخواست اتحادیه کارگران فولاد ایالات متحده آغاز کرده است. اما تصمیم برای افزایش تعرفه‌های خودروهای الکتریکی در حالی اتخاذ می‌شود که دولت به‌ویژه نگران این است که چین در بخش صنعتی سبز، از جمله در تولید پنل‌های خورشیدی، بسیار جلوتر است.

وندی کاتلر، یکی از مقامات سابق بازرگانی، گفت: «دولت بایدن در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که صنعت خودروی ایالات متحده به سرنوشت صنعت خورشیدی ایالات متحده دچار نمی‌شود که عملاً با واردات ناعادلانه چینی از بین رفت.» کاتلر گفت خودروسازان چینی آماده بودند تا هزینه تعرفه های موجود را در تلاش برای "فلج کردن" رقبای آمریکایی خود بپذیرند، اما تعرفه های بالاتر این کار را بسیار سخت تر می کند. کاتلر گفت: «چهار برابر شدن این نرخ تعرفه، به طور مؤثرتری از خودروسازان آمریکایی در برابر خودروهای چینی که به طور غیرمنصفانه معامله می‌شوند محافظت می‌کند، قبل از اینکه بتوانند جای پایی در بازار ایالات متحده پیدا کنند.»

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها