|
کدخبر: 330138

رشد شاخص تولید در صنایع بورسی

در شرایطی که فعالان بازار سرمایه در حال آماده‌سازی برای انتشار گزارش فصلی اولین سال شرکت‌ها در سال ۱۴۰۳ هستند، گزارش آماری جدیدترین تحقیقات مرکز پژوهشی مجلس، یک چشم انداز امیدوارکننده را برای فعالان بورس ارائه کرده است.

اقتصاد رشد شاخص تولید در صنایع بورسی

با توجه به محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱.۸ درصد افزایش داشته است. همچنین در همان دوره، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورس نیز با ۷ دهم درصد رشد مواجه شده است. از سوی دیگر، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورس در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین همان سال با افزایش ۲۶.۶ درصدی روبرو بوده و شاخص فروش این صنایع در اردیبهشت همان سال نسبت به فروردین با ۴۲.۲ درصد رشد داشته است.

روند تولید صنعت فلزات

بر اساس این گزارش، مجموع تولید شرکت‌های بورسی فعال در صنعت فلزات اساسی هم از مرز ۵ میلیون تن فراتر رفته است. در صنعت استخراج کانی‌های فلزی نیز میزان تولید به ۱۵ میلیون تن رسیده است. در اردیبهشت امسال تولید فلزات نسبت به فروردین ماه ۱۲.۹ درصد و نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ معادل ۶.۲ درصد رشد کرده است. صنایع فلزی به لحاظ فروش هم در اردیبهشت امسال نسبت به فروردین ماه با رشد ۵۰.۹ درصدی مواجه شده‌اند. میزان فروش این صنایع نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

روند تولید و فروش خودروسازان

طبق محاسبات انجام شده مجموع تیراژ تولید خودرو در ۲ ماه نخست امسال به مرز ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است. میزان تولید صنایع خودروساز فعال در بازارسرمایه در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ماه امسال ۹۶.۸ درصد رشد کرده، در همین دوره میزان فروش خودروسازان بورسی معادل ۱۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد. تولید این صنایع در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت پارسال ۹ درصد کاهش یافته است.

عملکرد صنایع شیمیایی

در صنعت محصولات شیمیایی نیز میزان تولید به ۸ میلیون تن نزدیک شده است. طبق این گزارش، در اردیبهشت امسال هر چند شاخص تولید صنایع شیمیایی بورسی نسبت به فروردین ماه ۸.۸ درصد کاهش یافته است، اما این صنایع به لحاظ شاخص فروش ۵.۱ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

دلایل بازگشت بازار سرمایه به مدار صعود

ابوالفضل شهرآبادی به علل بهبود روند فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت سهام طی ماه‌های گذشته سهم‌ شرکت‌ها را ارزنده کرده و این موضوع یکی از دلایل تاثیرگذار در بازگشت بازار سرمایه به مدار صعودی بوده و منجر به کاهش قیمت سهام به پایین‌ترین حد ممکن شده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد این قیمت‌ها برای سرمایه‌گذاران جذاب و ارزنده بوده و می‌تواند به عنوان یکی از دلایل توجه سرمایه‌گذاران به بازار باشد.

شهرآبادی به دیگر عامل صعود شاخص بورس در معاملات امروز بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی انتخابات ریاست جمهوری، تا حدودی نوسانات بازار کاهش یافته چرا که در مناظرات اخیر، بورس تا حد زیادی مورد توجه کاندیدا قرار گرفته و صحبت‌های مطرح شده در فضای مجازی نشان داد که آنان به وضعیت بورس نسبت به دیگر حوزه‌های اقتصادی حساس‌تر هستند.

توجه کاندیداهای ریاست جمهوری به بورس

وی معتقد است: برنامه‌های پیشنهادی از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری نشان می‌دهد بورس در اولویت فعالیت آنها قرار دارد. بنابراین خوش بینی قابل توجهی برای بازار سرمایه و فعالان آن ایجاد شده به همین دلیل، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران انتظار دارند که از هفته آینده بازار وضعیت مشخص‌تری پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد هر کدام از کاندیداها رای بیاورند، به طور قطع، توجه ویژه به بورس خواهند داشت چرا که بورس جایی برای بی‌توجهی، کم توجهی و کاهش ندارد و دولت چهاردهم اگر بخواهد در مباحث تامین مالی و تزریق منابع به صنعت و شرکت‌ها فعالانه عمل کند، به طور قطع مهمترین ابزار آن بورس است و باید برای این بازار سرمایه برنامه مشخص‌تری داشته باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها