|
کدخبر: 330192 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

خام خواری هم گران تمام می شود! | طرفداران گیاه خواری بخوانند

رژیم خام خواری مخصوص کسانی است که انتخاب کرده اند مواد غذایی به ویژه سبزیجات و میوه ها را بدون کوچکترین تغییری مصرف کنند. در این گزارش به بررسی هزینه های مربوط به خام خواران می پردازیم.

اقتصاد خام خواری هم گران تمام می شود! | طرفداران گیاه خواری بخوانند

انسان‌ها برای حفظ و یا بازگرداندن سلامت بدن خود از رژیم‌ های مختلف غذایی استفاده می‌ کنند. دو مدل از این رژیم‌ ها شامل رژیم گیاه‌خواری و خام‌خواری است. ۱۵ تیر ماه هر سال به روز خام خواری معروف است و طرفداران این رژیم غذایی این روز را جشن می گیرند. به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در این گزارش به بررسی هزینه های مربوط به رژیم خام خواری و همچنین معرفی این رژیم پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

قیمت-میوه

رژیم خام خواری چیست و چه فایده ای دارد؟

تعریف دقیقی از رژیم خام خواری وجود ندارد و در مکان‌ های مختلف از مواد غذایی متفاوتی استفاده می‌شود. اما همه انواع رژیم‌ های خام خواری یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که غذاهای خام را مصرف می‌ کنند. به غذایی خام می‌ گویند که آن را بیش از ۴۶ درجه سانتی‌گراد حرارت نداده و همچنین آن را قبلاً در فریزر نگهداری نکرده باشیم. در رژیم خام خواری، تنها از غذاهای نپخته و غذاهایی که در طبیعت وجود دارند و کسی آنها را آماده مصرف نکرده است استفاده می‌ کنند. در این رژیم، اغلب از انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه‌ ها استفاده می‌شود.

هزینه های مربوط به رژیم خام خواری

همان طور که اشاره کردیم در رژیم خام خواری انواع میوه، سبزیجات، مغز میوه و دانه ها وجود دارد. بنابراین باید هزینه های مربوط به این رژیم را در قیمت سبزیجات جستجو کرد. بر این اساس طبق آخرین نرخنامه ای که توسط میادین میوه و تره بار اعلام شده است:  هر کیلو گرم انجیر سیاه ۲۹۸، آلو زرد ۱۲۰، انگور عسگری ۱۹۸، سیب گلاب ۷۵، گیلاس ۱۶۸، توت فرنگی ۱۸۸، زردآلو ۶۸ تا ۱۹۸، هلو ۵۵ تا ۷۰، گلابی ۴۰۰، شلیل ۷۱ تا ۸۰ و آلبالو ۷۵ تا ۱۲۵ تومان است. در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو گرم هندوانه بین ۱۵ تا ۲۲.۸۰۰ تومان قیمت گذاری شده است. در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو گرم ۹۹.۸۰۰، انبه ۱۱۵ تا ۱۹۸ و ۲۰۰ گرم بلوبری ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ضدعفونی-سبزی

همچنین وضعیت قیمت ها در بازار سبزیجات به این شرح است: هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۲۳.۸۰۰، گوجه گیلاسی ۷۵، بادمجان ۱۹.۸۰۰، هویج ۲۹.۸۰۰، کاهو رسمی ۳۴.۸۰۰، کلم پیچ ۱۲.۵۰۰، خیار ۲۷.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰، ذرت ۳۴.۸۰۰ و بامیه ۸۸ هزار تومان تعیین شده است. سیب زمینی در این بازار هر کیلو گرم ۱۹.۸۰۰، پیاز ۲۷.۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در این هفته انواع میوه ۳۹ درصد و سبزیجات ۳۷ درصد ارزان‌ تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌ رسد.

قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار

آجیل و خشکبار

قیمت درجه یک (ریال)

قیمت آلبالو نیمه خشک

۱,۶۷۰,۰۰۰

قیمت آلو بخارا

۱,۸۹۰,۰۰۰

قیمت آلو جنگلی درشت

۱,۲۵۰,۰۰۰

قیمت انجیر خشک

۴,۴۰۰,۰۰۰

قیمت بادام منقا یک پوست کاغذی

۴,۷۵۰,۰۰۰

قیمت بادام هندی سایز۳۲۰

۷,۱۰۰,۰۰۰

قیمت برگ زرد آلو ممتاز(زرین)

۲,۷۵۰,۰۰۰

قیمت برگ قیسی سکه ای

۲,۹۰۰,۰۰۰

قیمت پسته احمدآقایی

۶,۸۰۰,۰۰۰

قیمت پسته اکبری

۷,۹۰۰,۰۰۰

قیمت پسته فندقی

۵,۲۰۰,۰۰۰

قیمت تخمه آفتابگردان کله قوچی (دور سفید و سیاه)

۱,۹۰۰,۰۰۰

قیمت تخمه آفتابگردان ریز

۱.۶۱۰,۰۰۰

قیمت تخمه آفتابگردان شمشیری ممتاز

۱,۹۵۰,۰۰۰

قیمت تخمه کدو گوشتی

۳,۲۵۰,۰۰۰

قیمت پودر نارگیل

۲,۱۵۰,۰۰۰

قیمت خلال بادام زمینی

۲,۸۰۰,۰۰۰

قیمت سنجد

۱,۹۵۰,۰۰۰

قیمت سویا آجیلی

۹۵۰,۰۰۰

قیمت شاهدانه

۹۹۰,۰۰۰

قیمت عناب

۱,۸۵۰,۰۰۰

قیمت فندق با پوست خام

۵.۲۵۰,۰۰۰

قیمت کشمش پلویی(خرمایی وسیاه)

۲,۴۵۰,۰۰۰

قیمت کشمش پلویی طلایی

۱,۸۵۰,۰۰۰

قیمت کشمش سبز پیکانی

۱,۱۵۰,۰۰۰

قیمت کنجد خام سفید

۱,۹۵۰,۰۰۰

قیمت کنجد خام سیاه

۱,۸۰۰,۰۰۰

قیمت گردو با پوست کاغذی (وارداتی)

۴,۲۰۰,۰۰۰

قیمت گندم بوداده

۹۹,۰۰۰

قیمت مغز بادام

۵,۲۵۰,۰۰۰

قیمت مغــز بادام زمینی درشت (با پوست)

۲,۸۵۰,۰۰۰

قیمت مغز گردو

۵,۸۰۰,۰۰۰

قیمت مویز بدون هسته

۲,۱۵۰,۰۰۰

قیمت مویز با هسته

۱,۹۵۰,۰۰۰

قیمت نخودچی دو آتیشه بی نمک

۱,۶۵۰,۰۰۰

قیمت نخودچی دو آتیشه شور

۱,۵۵۰,۰۰۰

قیمت خلال پسته

۴,۹۵۰,۰۰۰

قیمت مغز فندق شور

۵,۲۵۰,۰۰۰

قیمت مغز بادام زمینی ممتاز ایرانی

۲,۴۰۰,۰۰۰

قیمت تخم شربتی

۱,۲۰۰,۰۰۰

قیمت خاکشیر

۹۹۰,۰۰۰

قیمت تخمه کدو گوشتی دو آتیشه ممتاز

۲,۰۵۰,۰۰۰
 

براورد هزینه ها در سفره خام خواران

با توجه به موارد گفته شده به صورت جزء به جزء می توانید با یک حساب سرانگشتی به این قضیه پی ببرید که با اینکه در این رژیم از گوشت، مرغ و روغن استفاده نمی شود ولی باز هم بار هزینه ها در آن بالا است. شما اگر بخواهید در یک وعده غذایی کمی گردو، کمی سبزیجات و کمی میوه میل کنید باید حداقل حدود ۵۰۰ هزار تومان برای خرید مایحتاج آن هزینه کنید. البته این رقم به طور حدودی و نسبی است و شاید بالا و پایین شود اما خام خواری هم گران تمام می شود!

چه غذاهایی در رژیم خام خواری مصرف می شود؟

غذاهای خام خواران شامل انواع میوه جات، غذای اصلی آنها سبزیجات و آجیل و خشکبار مانند گردو، پسته، فندق، بادام، انواع جوانه‌ها از قبیل جوانه گندم، عدس، ماش، نخود، سویا و مواد قندی نظیر عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره‌ است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند. می‌توان آن‌ها را به صورت غذاهای ترکیبی در آورد و مورد مصرف قرار داد. غذاهای غیرگیاهی مانند تخم‌ مرغ، ماهی، گوشت و شیر مصرف نمی‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها