|
کدخبر: 330195 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

نظر فعالان بازار سرمایه درباره وعده های بورسی جلیلی و پزشکیان

بورس با وعده ها حالش خوب نمی شود! در هفته اخیر علی رغم سیگنال های نامزدهای انتخاباتی به بازار سرمایه، وضعیت معاملات فرق چندانی نسبت به هفته های گذشته نکرد.

اقتصاد نظر فعالان بازار سرمایه درباره وعده های بورسی جلیلی و پزشکیان

بورس در روزهای پر التهاب قرین با روزهای انتخاباتی به سر می برد و همچنین بازار وعده وعید های انتخاباتی داغ است. نامزدهای انتخاباتی راه یافته به دور دوم بر سر جایگاه ریاست جمهوری رقابت می کنند و در این راه از هر وعده ای بابت شرایط بهتر اقتصادی کشور در آینده، چشم پوشی نمی کنند. بازار سرمایه حال خوشی ندارد و سهامداران و فعالان بازار در ماه های اخیر هیچ رشد چشمگیری را شاهد نبوده اند. هفته اخیر ظاهرا روزهای تماما قرمز بورس کمتر بود اما در باطن تغییر آنچنانی در قیمت سهام ها و معاملات بازار شاهد نبودیم.

به همین بهانه خبرنگار گستر ش نیوز در این گزارش به بررسی کلی وضعیت بازار سرمایه در هفته اخیر می پردازد که در ادامه می خوانیم.

نگاه فعالان بازار سرمایه به وعده های بورسی نامزدها

محبی کارشناس بازار سرمایه درباره وعده های نامزدهای ریاست جمهوری به گسترش نیوز گفت: با توجه به صحبت هایی که شنیدیم این طور به نظر می رسد که رویکرد آقای پزشکیان برای بازار سرمایه بهتر است. مهم ترین نتیجه گیری برای این موضوع دفاع آقای پزشکیان از ارتباط رابطه اقتصادی ما با جامعه جهانی است و همچنین موافقت این نامزد با برجام و لغو تحریم ها همگی سیگنال های مثبتی برای بازار سرمایه به حساب می آید. در صورتیکه در جهت مقابل رویکرد آقای جلیلی با این پارامترها هم خوانی ندارد.

سعید مشکات، کارشناس بازار سرمایه نیز در این مورد اظهار کرد: وضعیت پیروزی در انتخابات هنوز مشخص نیست و این باعث عدم قطعیت بازار سرمایه شده است. در این شرایط، بازار سرمایه تمایل دارد به سیاست‌های پزشکیان در طولانی مدت اعتماد کند. در حالی که تحلیل‌های کوتاه مدت بر اساس اخبار و تحلیل تکنیکال انجام می‌شود، اما مسائل بلندمدت به حل مسائل سیاست خارجی و اصلاحات اقتصادی مرتبط است.

حسن حسین‌نیا نیز درباره وعده های بورسی نامزدها اشاره کرد: در هفته‌های اخیر، بورس با ثبت بازدهی منفی و کاهش ارزش معاملات، در یکی از کم‌رونق‌ترین دوره‌ها قرار گرفت. اگرچه با اعمال محدودیت نوسان، تغییر قابل توجهی در بازدهی منفی رخ نداد، اما خروج نقدینگی افزایش یافت. با پایان دور اول انتخابات، دو تفکر اقتصادی کاملا متفاوت در دور دوم انتخابات حاضر هستند که طیف مورد علاقه اکثریت فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و فعالان بازار سرمایه را شامل می‌شود.

نیما میرزایی نیز در این مورد تاکید کرد: تأثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و صعود دو نامزد به مرحله دوم، بورس را در هفته جاری به طور کامل تحت تأثیر قرار داده است. این موضوع باعث افزایش ابهامات و نگرانی‌ها در بازار شده و تداوم یافته است. به طور طبیعی، پزشکیان به دلیل استفاده از نخبگان و پیشکسوتان بورس، به اقتصاد بازار آزاد بیشتر اعتقاد دارند و احتمالاً ساز و کار آن را قبول خواهند کرد.

نپذیرفتن fatf  چه ضرری برای بورس دارد؟

یکی از مزایای پذیرش لوایح FATF برای بازار سرمایه این است که کشورها می‌توانند ارز صادراتی خود را به آسانی به کشور بازگردانند و این موضوع در نهایت منجر به افزایش سرمایه در گردش شرکت‌ها خواهد شد. شرکت‌ها در زمینه FATF از ناحیه ناکامی و عدم توفیق در جذب سرمایه‌های خارجی نیز در تنگنا و مضیقه قرار دارند. قرار گرفتن در لیست سیاه FATF این پیام را به کشورهای دیگر منتقل می‌کند که کشور مذکور، تراکنش‌های مالی مشکوک دارد و مطمئنا سایر کشورها نیز ترجیح می‌دهند در بستری امن‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

عرضه اولیه جدید چه زمانی است؟

سومین شرکت جدید سال با عرضه اولیه ۵ درصد سهام نور ایستا پلاستیک طی دو مرحله به روش ترکیبی، 18 تیر در فرابورس وارد می شود.  ۵۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد سهام "خنور" در دو مرحله با قیمت ارزش گذاری ۱۹۰۱۵ ریالی در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه می شود که در مرحله اول ۲۰ میلیون سهم معادل ۲ درصد با حداکثر سهمیه ۲۵۰ هزار سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج عرضه می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها