|
کدخبر: 330221 امیر خیرخواهان

اختصاصی گسترش نیوز؛

۲ قول شیرین نامزد انتخابات به بازنشستگان | حقوق را به این مقدار می رسانم

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و حساس در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی کشورها است. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیازمند بررسی دقیق و طرح راهکارهای مستحکم برای تحقق آن است. این اقدام باید با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، پایبند به اصول عدالت و پایداری باشد تا بهبود وضعیت بازنشستگان و حفظ تعادل در سیستم بازنشستگی را به همراه داشته باشد.

اقتصاد ۲ قول شیرین نامزد انتخابات به بازنشستگان | حقوق را به این مقدار می رسانم

یکی از دغدغه‌های اساسی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در این روزها، افزایش و همسان‌ سازی حقوق آنها است. به همین دلیل، بازنشستگان معترض سوالی مطرح کرده‌ اند که تکلیف افزایش حقوق آن ها در سال ۱۴۰۳ چه خواهد بود؟

لایحه برنامه هفتم توسعه

با توجه به بند الحاقی به ماده ۲۹ برنامه هفتم، سازمان تأمین اجتماعی موظف است با تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سه سال اول برنامه، اقداماتی را برای متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل به عمل آورد؛ به طوری که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشستگان به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقرار گردد.

همسان سازی مستمری در سال اول به نسبت ۴۰ درصد، و در سال‌های دوم و سوم هرکدام به نسبت ۳۰ درصد تا رسیدن به ۹۰ درصد از نسبت اولیه مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال، صورت خواهد گرفت.

دیدگاه دو نامزد انتخاباتی

هر ۲ کاندیدای انتخاباتی در شبکه اول سیما درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برنامه‌های خود را اعلام کردند.

سعید-جلیلی

بدهی دولت به صندوق بازنشستگان کاهش می‌یابد؟

جلیلی در پاسخ به پرسش مجری گفت: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان(وزارت مسعود پزشکیان) تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی بود. تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روزها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم باید جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید. در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشسته ما مشکل داشت.

جلیلی بیان کرد: موضوع ما در مبارزه با فساد بحث کلی نیست و باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. مشکلات هم بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که باید انجام شود.

مسعود-پزشکیان

قدرت خرید بازنشستگان افزایش می یابد؟

در این زمینه مسعود پزشکیان هم به این پرسش مجری پاسخ داد و گفت: ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشور از دغدغه‌های جدی است. در بیانیه ستاد انتخاباتی شما به ایجاد نهاد تنظیم گر اشاره شده است. منظور از نهاد تنظیم‌گر در صندوق‌های بازنشستگی چیست؟ دولت شما چطور بدهی‌ها به صندوق بازنشستگی را کاهش خواهد داد؟ منابع مالی برای متناسب سازی حقوق را از کجا تأمین می‌کند؟

وی در ادامه در مورد بازنشستگان تصریح کرد: بیشترین دغدغه‌های این عزیزان در سنین بازنشستگی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها است. باید تلاش کنیم حداقل از نظر سلامتی برای بازنشستگان مشکل وجود نداشته باشد. موضوع دوم افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم است تا قدرت خریدشان افزایش یابد. در همه دنیا در سنین بازنشستگی تسهیلاتی در خصوص حمل و نقل، سفر، گردش و … تخصیص می‌دهند تا از باقی مانده عمرشان لذت ببرند. باید مواردی از جمله سلامت و رفاه برای بازنشستگان فراهم شود. در صندوق‌های بازنشستگی سوءمدیریت داریم. در حال حاضر دولت ۳۵۰ همت به صندوق‌ها پول می‌دهد اگر این روند ادامه یابد امکان ادامه کار وجود ندارد و باید سوءمدیریت در صندوق‌ها رفع شود.

پزشکیان همچنین به این نکته اشاره کرد که باید کاری کرد شرکت‌ها و ساختمان‌ها و سرمایه‌های در اختیار این ها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان این شرکت‌ها را هم فروخت و در بورس گذاشت و هم اینکه تنظیم‌گری کرد تا سرمایه بازنشسته‌ها ضرر ندهد. کارخانه‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری مدیریت شوند که به بهره‌وری برسند نه اینکه ضرر بدهند. اگر قرار باشد سرمایه ما ضرر دهد و مدیری که در حزب و جناح است و صرفاً پول می‌گیرد و ضرر هم می‌دهد، روند اشتباهی است.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نهاد تنظیم‌گر را در دل خود سازمان می‌توان ایجاد کرد زیرا نهاد جدید هزینه‌زا است. دولت‌ها عامل ایجاد تورم هستند. بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند. در ادارات ما بعضی افراد نیم ساعت هم کار نمی‌کنند و بهره‌وری پایین است؛ چرا سازمان جدیدی درست کنیم؟

در ادامه این گزارش، گفت و گوی خبرنگار گسترش نیوز با محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور را می خوانید.

محمد-اسدی

اجرای کامل طرح متناسب سازی

محمد اسدی با اشاره به اولویت های اصلی دولت جدید گفت:اولویت های دولت چهاردهم برای بازنشستگان باید بالا بردن سطح معیشت و افزایش توان خرید این قشر باشد. در دولت سیزدهم، لایحه متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در برنامه هفتم توسعه به جریان افتاد. این افراد انتظار دارند همین روند در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود:هر کدام از نامزدهای انتخاباتی پیروز شوند، آن شخص رئیس جمهور تمام ایران خواهند بود. اما رئیس دولت آینده باید بداند که بازنشستگان پس از سی سال خدمت نباید دغدغه مادی داشته باشند.متأسفانه در حال حاضر، این مسئله برای بازنشستگان هنوز رفع نشده است. مرحوم آیت الله رئیسی به شدت تلاش کرد تا مشکلات این قشر را حل کند. طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان، که در دولت قبل به جریان افتاد، ثمره تلاش های آن شهید بزرگوار بود.

محمد اسدی در مورد فرمول متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی و تفاوت آن با بازنشستگان کشوری اضافه کرد:همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری با مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی دارای تفاوت هایی است. این تفاوت ها به دلیل وجود نظام رتبه بندی در بازنشستگان کشوری است. به همین دلیل، روند همسان سازی برای این دو گروه متفاوت است و باید با لحاظ کردن این تفاوت ها، سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسبی برای هر یک انجام شود.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور خاطر نشان کرد:برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، طبق قانون، نظام بیمه پردازی وجود دارد. این نظام، میزان حقوق بازنشستگی این افراد را تعیین می کند. به عبارت دیگر، میزان حق بیمه پرداختی توسط شاغلین و کارفرمایان در طول دوران اشتغال، تعیین کننده سطح مستمری بازنشستگی آنها است.

اسدی در مورد اینکه چه شخصی ممکن است برای قشر بازنشسته مناسب تر باشد، اظهار کرد: در نشستی که با آقای جلیلی داشتیم و با توجه به نگاه صنفی ایشان، از او حمایت می کنیم. 

وی در پایان گفت: آقای جلیلی دو قول قطعی داده است: اول، افزایش حقوق بر اساس نرخ واقعی تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و دوم، اجرای کامل طرح متناسب سازی مستمری ها.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها