|
کدخبر: 331413

ورود آیفون ۱۴ به ایران ممنوع است | بخشنامه جدید گمرک ابلاغ شد

طبق این بخشنامه ممنوعیت واردات موبایل با نشان تجاری اپل (۱۴ و بالاتر) همچنان پابرجاست.

اقتصاد ورود آیفون ۱۴ به ایران ممنوع است | بخشنامه جدید گمرک ابلاغ شد

با توجه به بخشنامه جدید گمرک که توسط دفتر واردات به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است، درصد حقوق ورودی برای موبایل‌ های با ارزش کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۰ درصد، برای تلفن‌ های همراه با ارزش بین ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار ۵ درصد و برای گوشی‌های تلفن همراه با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار ۱۵ درصد تعیین شده است.

طبق این بخشنامه ممنوعیت واردات موبایل با نشان تجاری اپل (۱۴ و بالاتر) همچنان پابرجاست.

در این بخشنامه آمده است: پیرو ابلاغیه شماره ۲۹/۱۴۰۳/۳۲۴۵۴۲ مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۸۰ و ۱۴۰۳/۴۶۳۲۴۱/ ۳۶ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۴ ضمن ارسال تصویر نامه شماره ۶۰۵۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ سرپرست ریاست جمهور بدینوسیله آخرین جدول حاوی نرخ حقوق ورودی گوشی‌های تلفن همراه برای بهره برداری و اقدام لازم با رعایت کامل سایر مقررات ارسال می‌گردد:

(الف) حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش ۶۰۰۰ دلار و کمتر:

تعرفه واردات موبایل تعیین شد؛ واردات آیفون ۱۴ همچنان ممنوع


ب) حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار:

در اجرای بند ۳- ه جدول ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور موضوع نامه شماره ۶۰۵۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ سرپرست ریاست جمهوری؛ از ابتدای سال جاری حقوق ورودی گوشی تلفن همراه با ارزش بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری، معادل پانزده درصد (۱۵٪) و در سایر رویه‌ها از جمله مسافری و پستی معادل سی درصد (۳۰)، تعیین گردیده است.

شایان ذکر است با مد نظر قرار دادن تصویب نامه شماره ۵۰۱۳۴ ت ۶۲۶۹۶ ه مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۳ هیأت وزیران ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل ۱۴ و بالاتر از آن کماکان به قوت خود باقی است.

مسؤولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام گمرک اجرایی خواهد بود.

تعرفه واردات موبایل تعیین شد؛ واردات آیفون ۱۴ همچنان ممنوع

در زمستان سال ۱۴۰۰، ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل های بعدی از آن اعلام شد. این تصمیم با واکنش‌های منفی بسیاری همراه بود، اما شواهد نشان می‌دهد که این تصمیم باعث صرفه جویی ارزی ۱.۵ میلیارد دلاری شده است.

آنچه مشخص است، لزوم اولویت‌بندی کالاهای وارداتی و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس در شرایط تحریمی، یکی از پیش‌نیازهای حکمرانی اقتصادی کشور است.

بااین‌وجود ممنوعیت فوق به رشد واردات مدل ۱۳ آیفون منجر شد، در عین حال همچنان محدودیت یا ممنوعیتی پیرامون واردات مدل های لوکس سایر برندهای تلفن همراه اعمال نشده است.

بی‌تردید اتخاذ این تصمیم، ( محدودیت یا ممنوعیت برای تمامی تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار) فارغ از بحث صرفه‌جویی ارزی، شبهات مربوط به رانتی بودن بازار تلفن همراه را از میان خواهد برد.

ماه گذشته (خردادماه) در حالی که گمرک ایران به تازگی در بخشنامه‌ای از ممنوعیت ورود برند تجاری اپل خبر داده بود و از آنجایی که هیچ قیدی مبنی بر مدل‌های بالای ۱۴ یا مدل‌های ۱۲ و ۱۳ آیفون نیاورد، به نظر می‌رسید حتی مدل‌های ۱۳ و پایین‌ترِ موبایل آیفون که پیش‌تر مجاز به ورود بودند، ممنوع شده است.

شایان ذکر است که از زمستان سال ۱۴۰۰، واردات آیفون ۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده و در حال حاضر هم عده‌ای ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.»

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها