|
کدخبر: 331955

رد پای ربات‌ ها در شبکه سولانا | حجم معاملات صعود شد

در هفته گذشته، بلاکچین سولانا از جنبه‌های مختلفی از حجم معاملات تا تعداد تراکنش‌ها، از اتریوم پیشی گرفت. با این حال، گزارش یک تحقیق جدید بیان کرده است که بیشتر فعالیت‌های شبکه سولانا توسط ربات‌ها و نه توسط معامله‌گران انجام شده است.

اقتصاد رد پای ربات‌ ها در شبکه سولانا | حجم معاملات صعود شد

این گزارش تحقیقی که توسط یک محقق با نام مستعار فلیپ ریسرچ (Flip Research) منتشر شده است، ادعا می‌کند که تعداد تراکنش‌های روزانه در شبکه سولانا برای هر کاربر به صورت چشمگیری بیشتر از اتریوم است. در تاریخ ۲۶ ژوئیه، سولانا به طور میانگین ۲۱۷ تراکنش برای هر کاربر با بیش از ۱.۳ میلیون آدرس فعال داشت. به عنوان مقایسه، شبکه اتریوم تنها کمتر از ۳ تراکنش را به ازای هر کاربر در بین ۳۷۶٬۳۰۰ آدرس فعال ثبت کرده است.

فلیپ ریسرچ در این باره می‌گوید: آنچه واضح است این است که یک ناهماهنگی بزرگ با حجم بالای MEV و واش تریدینگ وجود دارد.

بر اساس تحقیقات شرکت بلاک ورکس، سولانا در هفته منتهی به ۲۲ جولای، در مجموع ۲۵ میلیون دلار کارمزد جمع‌آوری کرده و از مجموع کارمزد ۲۱ میلیون دلاری اتریوم در این بازه پیشی گرفته است. علاوه بر این، سولانا موفق شد بالاترین حجم معاملاتی ۳۰ روزه را در صرافی‌های غیرمتمرکز در کل صنعت کریپتو به ثبت برساند.

در هفت روز منتهی به ۳۰ جولای، صرافی رادیوم با ۶.۰۷۸ میلیارد دلار بیشترین حجم معاملات را در بین صرافی‌های غیرمتمرکز در شبکه سولانا به ثبت رساند و پس از آن اورکا و فونیکس با ۳.۴۲۸ و ۱.۱۴۴ میلیارد دلار قرار گرفتند.

با این حال، همانطور که گزارش فلیپ ریسرچ و بررسی‌های او از استخرهای نقدینگی صرافی رادیوم نشان می‌دهد، اعتقاد بر این است که بخش بزرگی از معاملات سولانا توسط فعالیت‌های معاملاتی غیر ارگانیک و ربات‌ها انجام شده است.

بر اساس این گزارش، استخرهای نقدینگی زیادی در صرافی رادیوم نقدینگی کمی دارند یا اصلا هیچ نقدینگی ندارند اما حجم معاملات غیرواقعی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، استخر FLOG-SOL فقط ۳ دلار نقدینگی داشته اما در ۲۴ ساعت بیش از ۵ میلیون دلار حجم معاملات به ثبت رسانده است.

صرافی-رادیوم-1

تحلیل این محقق نشان می‌دهد که این استخرهای با نقدینگی پایین عمدتا به پروژه‌های راگ پول شده مربوط هستند. راگ پول نوع رایجی از کلاهبرداری‌هاست که محبوبیت آن در بین پروژه‌های میم کوین کلاهبرداری افزایش یافته است.

یکی از پروژه‌های تحلیل‌شده از ۴۸ دلار نقدینگی، به حجم ۱۰.۸ میلیون دلار رسیده بود و ۲۸۴۵ کیف پول منحصر به فرد با معامله این توکن، ۲۸٬۰۰۰ دلار کارمزد ایجاد کرده بودند. این کیف پول‌ها ظاهرا ربات‌هایی هستند که تعداد زیادی تراکنش انجام می‌دهند و پیش از راگ پول شدن پروژه حجم معاملات آن را به طور قابل توجهی بالا می‌برند.

به گفته این محقق، بیش از ۵۰ استخر نقدینگی رادیوم مربوط به پروژه‌های راگ پول شده بوده که در طول ۲۴ ساعت ۲۰۰ میلیون دلار حجم معاملات و ۵۰۰٬۰۰۰ دلار کارمزد ایجاد کرده‌اند.

فلیپ ریسرچ در این باره می‌گوید: سولانا یک کازینو برای میم کوین‌ها فراهم کرده که کاربران ریسک‌پذیر را به خود جذب می‌کند. این فضا را برای ربات‌های MEV، کلاهبرداران سریالی و سو استفاده افراد نزدیک به پروژه‌ها فراهم می‌کند.

صرافی-رادیوم-2

فعالیت ربات‌ها در شبکه سولانا تازگی ندارد!

ربات‌ها با سرعتی به مراتب بیشتر از انسان‌ها فعالیت می‌کنند و معاملات خودکار آنها در طول یک سال اخیر، به طور قابل توجهی حجم معاملات سولانا را افزایش داده است.

در ماه فوریه، حجم معاملات ماهانه استیبل کوین‌ها در شبکه سولانا از ۶۴۳ میلیارد دلار عبور کرد که بیشتر آنها مربوط به توکن USDC و در صرافی غیرمتمرکز فونیکس بود. تحلیل این معاملات در آن زمان نشان داد که اکثر این حجم معاملاتی توسط ربات‌ها صورت گرفته است.

این ربات‌ها مثل یک شمشیر دولبه برای سولانا عمل می‌کنند. در حالی که فعالیت آنها باعث شده تا سولانا از نظر تعداد زیادی از شاخص‌ها از رقیبان خود مثل اتریوم پیشی بگیرد، می‌توانند به قیمت سلامت شبکه تمام شوند. اگرچه توسعه‌دهندگان سولانا در ماه آپریل با انتشار بروزرسانی مشکل شلوغی این بلاکچین را برطرف کردند، اما هنوز فعالیت ربات‌ها در این شبکه بیداد می‌کند و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها