|
کدخبر: 331983

گرانی ۹۰ درصدی قیمت سیمان حقیقت دارد؟

در چند روز گذشته، برخی رسانه‌ها خبر دادند که قیمت سیمان با یک افزایش ۹۰ درصدی روبرو شده است. اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟

اقتصاد گرانی ۹۰ درصدی قیمت سیمان حقیقت دارد؟

صنعت سیمان به عنوان یکی از ارکان اساسی سازندگی و توسعه زیرساخت‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما در چند روز گذشته، برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان منتشر کرده‌اند. اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قیمت سیمان افزایش چندانی نداشته است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن، گزارش داد که قیمت سیمان به دلیل مشکل قطعی برق، ۹۰ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که پورحاجت در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد که قیمت سیمان نسبت به یک هفته گذشته و حتی یک ماه گذشته تغییری نداشته و تنها مشکلی که وجود دارد؛ مشکل تأمین سیمان است. چراکه به دلیل قطعی برق بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با مشکل مواجه هستند و این مشکلات منجر به تعطیلی برخی از این بنگاه‌ها شده است و در بازار سیمان، عرضه کاهش یافته است.

بررسی بازار سیمان طی یک ماه گذشته

بررسی بازار سیمان  حاکی از آن است که قیمت انواع سیمان نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نداشته و قیمت‌ها تقریبا ثابت باقی‌مانده‌اند.

به طور مثال سیمان پاکتی تهران «تیپ ۲» عمده به قیمت ۹۴ هزار تومان در نهم تیرماه ۱۴۰۳، به فروش می‌رسید اما همین نوع سیمان امروز با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت سیمان خاکستری ۵۰ کیلویی نی‌ریز، ماه گذشته با قیمت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید و امروز نیز همچنان این قیمت‌ها ثابت مانده و تغییری نداشته است.

در این میان فقط سیمان پاکتی آبیک «تیپ ۲» عمده، ۱۱ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. بنابراین، هیچ یک از اقلام سیمان افزایش قیمت بیش از ۱۵ درصد نداشته‌اند.

براساس این گزارش، افزایش ۹۰ درصدی قیمت سیمان واقعیت ندارد. قیمت برخی اقلام سیمان افزایش داشته اما این افزایش، ۹۰ درصد نبوده است. البته مشکل توزیع سیمان در بازار و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی به دلیل قطعی برق وجود دارد که دولت باید با مدیریت درست این مشکلات را برای آینده رفع کند.

قطع برق، کاهش تولید و افزایش تقاضا، علل کمبود و گرانی سیمان در گلستان

طابق بررسی‌ میدانی انجام شده از برخی عاملین توزیع مصالح ساختمانی و سیمان در گلستان، کاهش توزیع سیمان مهمترین دلیل کمبود سیمان اعلام شد.

عاملین فروش سیمان در گلستان، علت کاهش توزیع سیمان توسط واحدهای تولیدی را قطع برق اعلام کردند.

یک عامل فروش سیمان در گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: از یک هفته قبل توزیع سیمان که از طریق چند شرکت کارگزاری سیمان در بورس انجام و بین عاملین فروش پخش می‌شد، متوقف شده و یا بسیار کاهش یافته است.

وی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، افزود: دلیل کاهش توزیع سیمان، کم‌شدن فعالیت ساعات واحدهای تولیدی سیمان به سبب قطع برق اعلام می‌شود.

وی افزود: قبل از کاهش عرضه سیمان به طور متوسط هر روز یک کامیون از این محصول را به فروش می‌رساندم اما در هفته‌های اخیر به ندرت یک کامیون در هفته سیمان دریافت می‌کنم.

این عامل فروش سیمان در گنبدکاووس ادامه داد: کاهش توزیع سیمان سبب شده قیمت هر پاکت ۵۰ کیلوگرمی از ۷۵۰ هزار ریال به یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال افزایش یابد.

برخی دیگر از عاملین فروش سیمان در گلستان هم با تایید این مشکل، خواستار رفع کمبود این ماده ساختمانی شدند.

به گفته آنها، کمبود سیمان سبب شده فعالیت ساخت و ساز ساختمان متوقف شده و یا به حداقل برسد و در این شرایط آسیب آن بیش از همه متوجه مردم می‌شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس هم با تایید افزایش قیمت سیمان در این شهرستان و دیگر شهرهای گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت این ماده ساختمانی، کمبود آن در بازار است.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها