|
کدخبر: 331998

اختصاصی گسترش نیوز؛

بهترین بورسیه های پزشکی در سال ۱۴۰۳

بورسیه‌های پزشکی، همچون سایر بورسیه‌ های تحصیلی، کمک‌هزینه‌ای برای تحصیل و زندگی به دانشجویان ارائه می‌دهند. با این حال، بورسیه‌های دانشکده پزشکی معمولاً استانداردهای بالاتر و معیارهای سخت‌تری نسبت به بورسیه‌های رشته‌های دیگر دارند.

اقتصاد بهترین بورسیه های پزشکی در سال ۱۴۰۳

امروزه، تعداد زیادی از افراد به دنبال کسب بورسیه‌ های تحصیلی و کمک‌هزینه‌های آموزشی برای تحصیل در کشورهای خارجی هستند. این بورسیه‌ ها به دانشجویان امکان آموزش رایگان و همچنین دریافت کمک‌ هزینه‌هایی برای امور زندگی را می‌دهد.

این فرصت می‌تواند برای افرادی که توانایی مالی کافی برای تحصیل در خارج از کشور را ندارند بسیار مفید باشد. به این ترتیب، بورسیه‌ های تحصیلی می‌توانند راه را برای تحصیل در دانشگاه‌ های خارجی هموار کنند.

اما بورسیه‌ های دانشگاهی در رشته پزشکی در سراسر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هزینه‌های تحصیل در این رشته به‌ قدری بالاست که در حدود ۷۳ درصد از فارغ‌التحصیلان آن در جهان، به طور متوسط بیش از ۲۰۰ هزار دلار بدهی وام دانشجویی دارند. حتی در بین دانشجویان پرستاری، میانگین بدهی وام بیش از ۴۰ هزار دلار است.

در برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان، بورسیه‌ های فول فاند پزشکی نیز در دسترس هستند. اما شرایط دستیابی به این نوع بورسیه‌ها سخت‌تر از سایر بورسیه‌های تحصیلی است. همچنین باید توجه داشت که در مقطع کارشناسی، بورسیه‌های رشته پزشکی کمتر رایج هستند.

بورسیه-پزشکی-یک

شرایط ادامه تحصیل پزشکی در خارج

در بسیاری از کشورهای سراسر جهان، دانشکده‌های پزشکی برای ورود به دوره پزشکی آزمون ورودی برگزار می‌کنند. این آزمون شامل داوطلبان بومی و غیر بومی است و به زبان رسمی کشور برگزار می‌شود.

با این حال، تعداد محدودی از کشورها امکان ورود به دوره پزشکی را بدون آزمون ورودی فراهم می‌کنند. در این کشورها، داوطلبان می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزش زبان و دوره‌های کوتاه‌مدت فاندیشن (آمادگی) که کمتر از یک سال طول می‌کشند، به دانشگاه‌های دولتی وارد شوند. این دوره‌های فاندیشن افراد را برای مباحث پزشکی آماده می‌کند.

کشورهای اروپایی مانند انگلستان و ایتالیا، و همچنین استرالیا از جمله کشورهایی هستند که این دوره‌های فاندیشن را ارائه می‌دهند.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در خارج (هزینه‌ها به دلار)

آزمون ورودی

دارد

محتوای آموزشی

تئوری و عملی

مدت آموزش

بین ۴ تا ۸ سال

بورسیه پزشکی

دارد

متوسط هزینه تحصیل

۴۵۰۰۰-۲۰۰۰۰ 

امکان معادلسازی مدرک

وجود دارد

 

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی 

ساختار تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف متفاوت است. با توجه به فاکتورهای مهمی که در ابتدای متن ذکر شد، در ادامه سه تا از بهترین سیستم‌ های آموزش پزشکی در سطح جهان را معرفی خواهیم کرد.

کشور آمریکا

اگرچه قدمت آموزش پزشکی در آمریکا به اندازه برخی کشورهای اروپایی نیست، اما از لحاظ کیفیت آموزش در جایگاه برتری قرار دارد. رقابت برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی در آمریکا بسیار شدید است و معیارهای متنوعی برای پذیرش داوطلبان در نظر گرفته شده است.

پیش نیاز

مدرک کارشناسی یکی از رشته‌های علوم پایه

مدت دوره

۴-۶ سال

تست‌های مورد نیاز

MCAT و USMLE

تعداد دانشکده‌های پزشکی

۱۷۲

نوع مدرک

MD

متوسط شهریه

۱۸۰۰۰-۸۶۰۰۰ دلار

هزینه زندگی

۱۰۰۰-۱۵۰۰ دلار

دانشگاه‌های برتر

کالج هاروارد، جان هاپکینز، استنفورد، کالج کلمبیا، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا

 مراحل اصلی ورود به حرفه پزشکی در آمریکا به شرح زیر است:

  • تحصیل در یکی از رشته‌های علوم پایه در مقطع لیسانس (مثل زیست‌شناسی، شیمی، روان‌شناسی، فیزیک و...)
  • شرکت در آزمون ورودی پزشکی (MCAT) و کسب نمره لازم
  • پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه‌های پزشکی و شروع تحصیل در مقطع پزشکی عمومی (MD)
  • طی ۴ تا ۶ سال تحصیل در دانشگاه پزشکی
  • ۲ سال اول: تمرکز بر دروس تئوری
  • در پایان سال دوم: شرکت در آزمون پروانه پزشکی (USMLE)
  • پس از آن: شروع دوره آموزش بالینی و کارورزی

بورسیه-پزشکی

کشور کانادا

کانادا یکی از بهترین گزینه‌ها برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور محسوب می‌شود. این کشور در فهرست ۱۰ کشور برتر آموزش پزشکی در جهان قرار دارد. اولین دانشکده پزشکی کانادا در سال ۱۸۲۹ در دانشگاه مک گیل تاسیس شد. نظام آموزشی پزشکی در کانادا تفاوت چندانی با ایالات متحده آمریکا ندارد و در هر دو کشور مدرک MD به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود.

پیش نیاز

مدرک لیسانس یکی از رشته‌های تجربی

آزمون‌های مورد نیاز

MCAT, TOEFL,IELTS

مدت دوره

۳-۵ سال

متوسط شهریه

۱۲۰۰۰-۳۶۰۰۰ دلار در سال

هزینه زندگی

۱۰۰۰-۱۲۰۰ دلار 

دانشگاه‌های برتر

دانشگاه تورنتو، مک‌گیل، بریتیش کلمبیا، مک مستر، مونترال

یکی از مزایای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، افزایش شانس گرفتن اقامت دائم این کشور است. بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۳، ۹۱ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در کانادا موفق به کسب اقامت دائم این کشور شده‌اند. این در حالی است که این آمار در ایالات متحده تنها ۵۸ درصد بوده است. بنابراین، تحصیل در رشته پزشکی در کانادا می‌تواند فرصت بهتری را برای اخذ اقامت دائم کانادا فراهم آورد.

کشور استرالیا

استرالیا نیز در فهرست بهترین کشورهای جهان برای تحصیل در رشته پزشکی قرار دارد. اولین دانشکده‌های پزشکی در این کشور در قرن نوزدهم در شهرهای سیدنی و ملبورن تأسیس شدند. همچنین با تصویب قانون پزشکی در سال ۱۸۸۲، گام‌های مهمی برای استانداردسازی آموزش و ممارست پزشکی در استرالیا برداشته شد. بنابراین، استرالیا به عنوان یکی از مقاصد مطرح برای تحصیل در رشته پزشکی در جهان شناخته می‌شود.

دانشجویان متقاضی ورود به رشته پزشکی در استرالیا اغلب باید در آزمون‌های پذیرش خاصی همچون آزمون UMAT یا UCAT شرکت کنند و نمره قابل قبولی کسب نمایند تا بتوانند به دانشگاه‌های پزشکی این کشور راه یابند. همچنین، قوانین مهاجرتی مناسب و فرصت‌های شغلی مطلوب پس از فارغ‌التحصیلی، موجب شده است که دانشجویان بین‌المللی رشته پزشکی تمایل زیادی برای تحصیل و اشتغال در

آزمون‌های مورد نیاز

UMAT, UCAT, NEET

مدت دوره

۵-۶ سال 

متوسط شهریه

۲۵۰۰۰-۷۵۰۰۰ دلار در سال

هزینه زندگی

۱۴۰۰-۲۰۰۰ دلار در ماه

بهترین دانشگاه‌ها

دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی،دانشگاه موناش

 

بورسیه-پزشکی-دو

بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل پزشکی

پس از بررسی تعدادی از کشورهای مناسب برای مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی، نوبت به معرفی بهترین دانشگاه‌های این رشته می‌رسد. رشته پزشکی اغلب به عنوان یکی از پرارزش‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین رشته‌ها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، بسیار مهم است که در انتخاب دانشگاه برای تحصیل در این رشته دقت کافی به خرج داده شود و ابتدا به سراغ مطرح‌ترین و بهترین دانشگاه‌ها رفته شود. این امر می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا بهترین تجربه تحصیلی و آموزشی را در این رشته به دست آورند.
 

نام دانشگاه

نظام رتبه بندی U.S.News

دانشگاه هاروارد

۱

دانشگاه جان هاپکینز

۲

دانشگاه کالیفرنیا- سانفراسیسکو

۳

دانشگاه تورنتو

۴

دانشگاه استنفورد

۵

دانشگاه واشنگتن-سیاتل

۶

دانشگاه پنسیلوانیا

۷

دانشگاه آکسفورد

۸

دانشگاه کلمبیا

۹

دانشگاه میشیگان

۱۰

دانشگاه کالیفرنیا-لس‌آنجلس

۱۱

دانشگاه ییل

۱۲

امپریال کالج لندن

۱۳

کالج لندن

۱۴

دانشگاه پیتسبورگ

۱۵

موسسه کارلینسکا

۱۶

 

جمع بندی

بورسیه‌های پزشکی، همچون سایر بورسیه‌های تحصیلی، کمک‌هزینه‌ای برای تحصیل و زندگی به دانشجویان ارائه می‌دهند. با این حال، بورسیه‌های دانشکده پزشکی معمولاً استانداردهای بالاتر و معیارهای سخت‌تری نسبت به بورسیه‌های رشته‌های دیگر دارند.دانشجویان می‌توانند در طول دوره کارشناسی یا زمانی که در دانشکده پزشکی هستند، درخواست بورسیه تحصیلی پزشکی دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها