|
کدخبر: 332089

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

طلای سرخ از ۸۳ میلیون تا ۱۳۷ هزار تومان! | بورس زعفران کجاست؟

زعفران یا طلای سرخ هم در بازار صادرات پتانسیل دارد و هم بازار داخلی اقبال خوبی به آن نشان می دهد. در این گزارش به بررسی همه جانبه بازار زعفران در کشور می پردازیم.

اقتصاد طلای سرخ از ۸۳ میلیون تا ۱۳۷ هزار تومان! | بورس زعفران کجاست؟

زعفران را می توان گران ترین ادویه و طعم دهنده غذا معرفی کرد و به همین دلیل است که به آن طلای سرخ نیز می گویند. اما هر جا که اسمی از محصول با ارزش و گران بیاید، سود جویی برخی افراد نیز وارد می شود و بنابراین محصولات تقلبی و مشابه زعفران را در بازار فراوان می توان پیدا کرد.

زعفران به دلیل ارزندگی بالایی که دارد وارد بورس کالا نیز شده است و عرضه های آن طی اعلام اطلاعیه هایی از بورس کالا، به فروش می رسد.

حال در این گزارش خبرنگار گسترش نیوز به بررسی همه جانبه درباره خرید و فروش زعفران، طلای سرخ ایرانی پرداخته است که با هم می خوانیم.

زعفران-گل

بورس زعفران کجاست؟

کشت زعفران در ایران در مناطق مختلفی از جمله شهرستان‌ های مینودشت، تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد، کوهسرخ، تایباد، باخرز، گناباد، سبزوار، نیشابور، بجستان، خواف، تربت جام و قوچان در استان خراسان رضوی انجام می‌شود. همچنین در دهستان دشتخاک در استان کرمان و شهرستان‌های قاینات، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند در استان خراسان جنوبی و نیز در شهرستان کهک در استان قم کشت می‌ شود.

اما طبق شنیده ها بورس زعفران در شهر تربت حیدریه استان خراسان رضوی ایران واقع شده است. تربت حیدریه محلی است که زعفران به عنوان یکی از مهم‌ ترین صادرات غیرنفتی ایران در آن مورد معامله و تجارت قرار می‌ گیرد. تربت حیدریه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی مناسب، یکی از مراکز اصلی تولید زعفران در ایران است و بورس زعفران این شهر نقش مهمی در بازار و صادرات زعفران کشور ایفا می‌کند.

قیمت زعفران های گران در بازار

همان طور که اشاره کردیم زعفران جزء گران ترین محصولات کشاورزی در ایران است و اغلب بازارهای صادراتی در جهان زعفران را محصول ایرانی می دانند. در تصویر زیر چند نمونه زعفران گران را در بازار می بینم که قیمت آن بالای چند ۱۰ میلیون تومان براورد شده است. به عنوان مثال یک زعفران با وزن ۶۰۰ گرمی به قیمت ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

زعفران-گران

قیمت زعفران های ارزان در بازار

زعفران متاسفانه انواع و اقسام تقلبی آن هم در بازار وجود دارد و برخی از سودجویان از محبوبیت و بازار فروش زعفران به نفع منافع خود استفاده می کنند. در تصویر زیر یک نمونه زعفران در محدوده قیمتی ارزان را می توانیم ببینیم که قیمت آن ۱۳۷ هزار تومان عنوان شده است. شایان ذکر است گرانی و ارزانی محصولات فروش باید منطقی قیمت گذاری شده باشد و صرفا عددها نمی توانند بگویند که محصول اصیلی را خریداری می کنید یا خیر.

زعفران-ارزان

سابقه عرضه زعفران در بورس کالا

سابقه عرضه زعفران در بورس کالای ایران به سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) برمی‌گردد. در آن سال، برای نخستین بار زعفران به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

عرضه زعفران در بورس کالا، موجب شفافیت بیشتر قیمت‌گذاری و تعیین قیمت عادلانه‌تر این محصول استراتژیک شده است. همچنین این اقدام باعث بهبود رقابت‌پذیری زعفران ایرانی در بازارهای جهانی شده و موجب افزایش صادرات این محصول شده است.

اکنون بورس زعفران در تربت حیدریه به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تجارت زعفران در کشور مطرح است و نقشی کلیدی در تنظیم بازار و قیمت‌ گذاری زعفران در ایران ایفا می‌کند.

گواهی سپرده کالایی زعفران چیست؟

گواهی سپرده کالایی زعفران یک مدرک هویتی و مالکیتی است که به کشاورزان زعفران اعطا می‌شود. این گواهی تأیید می‌کند که کشاورز مقدار معینی زعفران را در انبارهای معتبر تحویل داده است. در این فرآیند، زعفران تولیدی کشاورزان در انبارهای مجاز نگهداری می‌شود و در ازای آن، گواهی سپرده کالایی صادر می‌گردد. این مدرک نشان‌دهنده مالکیت بر زعفران موجود در انبار است. با در دست داشتن این گواهی، کشاورزان قادرند زعفران خود را به‌طور فوری بفروشند و وجه آن را دریافت کنند. همچنین می‌توانند این گواهی را در بازار بورس کالا معامله کرده و به نقدینگی دست یابند. علاوه بر این، می‌توانند از گواهی به‌عنوان وثیقه استفاده کرده و از بانک‌ها تسهیلات مالی دریافت کنند.

برای دسترسی به نمادهای گواهی سپرده زعفران، باید واژه "زعفران" را در وب‌سایت TSETMC جستجو کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که تمامی گواهی‌ های سپرده زعفران و تاریخ‌ های مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید. معاملات گواهی سپرده زعفران با حجم مبنای ۱ انجام می‌ شود و تسویه آن‌ها یک روز کاری پس از انجام معامله صورت می‌گیرد. این موضوع نشان‌دهنده نقدینگی بالای گواهی سپرده زعفران است. ساعات معاملات این گواهی در روزهای غیر تعطیل (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها