|
کدخبر: 332211

تعداد نهنگ‌ها در بازار بیت کوین رو به کاهش است | کدام کیف پول بیشترین بیت کوین را در اختیار دارد؟

بیت‌کوین به طور کلی توسط کلیدهای خصوصی کنترل می‌شود. هر صاحب کلید خصوصی، مالک بیت‌کوین‌هایی است که با آن کلید کنترل می‌شوند. جالب است بدانید که چهار آدرس ثروتمند بیت‌کوین، در مجموع بیش از ۶۶۳٬۳۰۶ واحد BTC در اختیار دارند. همچنین شرکت Microstrategy بیش از هر شرکت دیگر معامله‌شده در بازار بورس، بیت‌کوین در اختیار دارد. این نشان می‌دهد که توزیع بیت‌کوین در میان چند بازیگر اصلی متمرکز است و همین موضوع می‌تواند نگرانی‌هایی را درباره تمرکز قدرت و حاکمیت شبکه ایجاد کند.

اقتصاد تعداد نهنگ‌ها در بازار بیت کوین رو به کاهش است | کدام کیف پول بیشترین بیت کوین را در اختیار دارد؟

بیت‌کوین در میان مالکان متنوعی توزیع شده است. بزرگترین مالکان شامل موارد زیر هستند:

ساتوشی ناکاموتو: به عنوان خالق بیت‌کوین، احتمالاً مقدار قابل توجهی بیت‌کوین در اختیار دارد.

شرکت‌های عمومی مانند MicroStrategy و Tesla: این شرکت‌ها بیت‌کوین را به عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود نگهداری می‌کنند.

موسسات سرمایه‌گذاری مانند Grayscale: این موسسات برای سرمایه‌گذاران نهادی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین ارائه می‌دهند.

افراد معروف به "نهنگ‌های بیت‌کوین": این افراد یا نهادها مقادیر زیادی بیت‌کوین را کنترل می‌کنند.

برخی دولت‌ها مانند ایالات متحده و السالوادور: این دولت‌ها از طریق مصادره‌های قانونی یا خریدهای استراتژیک، بیت‌کوین در اختیار دارند.

این گستردگی مالکیت، نشان‌دهنده توزیع قدرت در شبکه بیت‌کوین است، اما همچنان نگرانی‌هایی درباره تمرکز قدرت در دست برخی بازیگران اصلی وجود دارد.

بخش اعظم مالکیت بیت کوین به چه کیف‌پول‌هایی تعلق دارد؟

ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت کوین است، اما مالک پروژه بیت کوین نیست، در واقع هیچ‌ فرد یا نهادی مالک پروژه بیت کوین نیست. بیت کوین، نرم‌افزاری است که توسط شبکه‌ای غیرمتمرکز اجرا می‌شود و هیچ نهاد واحدی بر قوانین این نرم‌افزار کنترلی ندارد. این قوانین باید توسط شرکت‌کنندگان شبکه مورد توافق قرار گیرند تا بتوانند تراکنش انجام دهند. در ادامه بزرگترین مالکان بیت کوین (BTC) را معرفی می‌کنیم:

نهنگ‌های بیت کوین فردی

ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) با تخمین ۱.۱ میلیون بیت کوین، بیشترین میزان از این ارز دیجیتال را در اختیار دارد. ساتوشی نه تنها بیت کوین را اختراع کرد، بلکه اولین ماینری هم بود که بلاک‌های تراکنش را توسعه داد. تخمین زده می‌شود که ساتوشی بیش از ۲۲,۰۰۰ بلاک را از ۳ ژانویه ۲۰۰۹ ماین کرده و بیش از یک میلیون بیت کوین به عنوان پاداش بلاک‌ها دریافت کرده باشد.

تایلر و کامرون وینکلووس

تایلر و کامرون وینکلووس (Tyler and Cameron Winklevoss) پس از تسویه حساب با مارک زاکربرگ به مبلغ ۶۵ میلیون دلار از سهام و پول نقد فیسبوک، شرکت سرمایه‌گذاری تأسیس کردند. چند سال بعد، اعلام کردند که حدود ۱۱ میلیون دلار بیت کوین با قیمت متوسط ​​۱۰ دلار خریداری کرده‌اند و تخمین زده می‌شود که برادران وینکلووس حدود ۷۰,۰۰۰ بیت کوین در اختیار داشته باشند.

تیم دریپر

تیم دریپر (Tim Draper)، مدت‌هاست که به بیت کوین علاقه دارد؛ تا جایی که اولین خریدش ۴۰,۰۰۰ بیت کوین در صرافی Mt Gox بود. متاسفانه دریپر، همه ۴۰,۰۰۰ واحد BTC خود را در هک و ورشکستگی بعدی این صرافی از دست داد. با این حال، در سال ۲۰۱۴، تیم دریپر ۲۹,۶۵۶ بیت کوین به قیمت ۱۸.۷ میلیون دلار با قیمت پایه حدود ۶۳۲ دلار برای هر کوین خریداری کرد.

طلبکاران Mt. Gox چه کسانی هستند؛ آیا بیت کوین‌‌های خود را می‌فروشند؟

مایکل سیلر (Michael Saylor)، مؤسس و رئیس شرکت مایکرواستراتژی (Microstrategy) در توییتی در اکتبر ۲۰۲۰ فاش کرد که شخصاً ۱۷,۷۳۲ بیت کوین دارد. می‌توان فرض کرد که او به عنوان یک حامی عمومی بیت کوین، از آن زمان تا به حال تعداد بیت کوین‌های بیشتری خریداری کرده باشد.

توزیع ثروت بیت کوین

با گذشت زمان، بر اساس کل ثروت، مالکیت بیت کوین به طبقات مختلفی تقسیم شده است؛ این طبقات بر اساس تعداد کل بیت کوین‌های موجود در یک آدرس تعیین می‌شوند.

نهنگ‌های بیت کوین

امروزه تنها سه آدرس بیت کوین دارای ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ بیت کوین هستند که مجموعاً ۵۷۷,۵۰۲ واحد BTC دارند. ۱۰۲ مالک بزرگ بعدی، که بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ بیت کوین دارند، مجموعاً ۲,۴۱۰,۵۷۷ بیت کوین در اختیار دارند؛ این ۱۰۲ آدرس ثروتمند حدود ۱۱٪ از کل عرضه بیت کوین را در اختیار دارند. در بازار ارزهای دیجیتال، آدرس‌هایی با ۱۰,۰۰۰ بیت کوین یا بیشتر به عنوان نهنگ‌ شناخته می‌شوند.

میلیاردهای بیت کوین

به جز ساتوشی، سه آدرس بیت کوین بیش از ۱۰۰,۰۰۰ بیت کوین دارند؛ این سه آدرس متعلق به صرافی بایننس (Binance)، بیت‌فینکس (Bitfinex) و آدرس دیگری با هویت نامعلوم هستند که مجموعاً بیش از ۵۶۴,۹۰۲ بیت کوین در اختیار دارند. آدرس‌های صرافی‌ها نمایانگر دارایی‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران فردی هستند که دارایی‌هایشان را به جای کیف پول در این صرافی‌ها نگه می‌دارند.

شرکت‌های دارنده بیشترین بیت کوین

شرکت‌ها می‌توانند از پس‌اندازهای شرکتی، که به آن خزانه‌داری گفته می‌شود، برای خرید بیت کوین استفاده کنند. مزیت این استراتژی که توسط شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی (Microstrategy)، تسلا (Tesla) و گلکسی دیجیتال هولدینگز (Galaxy Digital Holdings) به کار گرفته می‌شود، حفاظت از پس‌اندازها در برابر تورم و اوراق قرضه با بازده منفی است. شرکت‌های بزرگی که می‌توانند اوراق قرضه شرکتی با نرخ بهره پایین منتشر کنند، فرصت ایجاد بدهی ارزان و استفاده از وجوه برای خرید بیت کوین را دارند. به طور تئوری، با کاهش ارزش دلار با تورم و ادامه ذخیره ارزش بیت کوین، پرداخت بدهی‌های فیات نیاز به بیت کوین کمتری خواهد داشت. این استراتژی شبیه خرید با مارجین (حاشیه) یا استفاده از لوریج (اهرم) است.

شرکت‌های عمومی جمعاً بیش از ۳۲۱٬۲۲۴ بیت کوین دارند که معادل ۱.۵۲٪ از کل عرضه بیت کوین است.

مایکرواستراتژی (MicroStrategy) به رهبری مایکل سیلر، بیشتر از هر شرکت عمومی دیگری، یعنی ۲۲۶٬۳۳۱ واحد BTC، معادل حدود ۱.۰۷٪ از کل عرضه بیت کوین را در اختیار دارد. این شرکت از استراتژی منحصر‌به‌فردی استفاده می‌کند که در آن با جمع‌آوری سرمایه بدهی، بیت کوین خریداری می‌کند. تئوری پشت این استراتژی این است که شرکت می‌تواند با فروش کمتر بیت کوین در آینده، بدهی‌های فیات را بازپرداخت کند؛ شرکت‌های دیگری نیز شروع به تقلید از این استراتژی کرده‌اند.

رابین‌هود مارکتز (Robinhood Markets)، شرکت خدمات مالی که تجارت سهام، ETF و ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد، استراتژی انباشت بیت کوین را دنبال می‌کند. بر اساس اطلاعات آرکهام اینتلیجنس (Arkham Intelligence)، این شرکت ۱۱۸٬۳۰۰ بیت کوین در اختیار دارد. ماراتن دیجیتال هولدینگز (Marathon Digital Holdings)، شرکت بزرگ ماینینگ بیت کوین هم ۱۷٬۸۵۷ واحد BTC دارد که پس از سال‌ها انباشت، در مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۶۶ واحد از آن را به فروش رساند.

سومین شرکت بزرگ از نظر داشتن بیت کوین، Tesla, Inc. است که ۹٬۷۲۰ بیت کوین در اختیار دارد. این شرکت خودروساز از زمان خرید اولیه در فوریه ۲۰۲۱ بیش از ۳۳٬۰۰۰ بیت کوین به فروش رسانده است.

دو شرکت Hut 8 Mining Corp و Block Inc نیز از دیگر سازمان‌های عمومی با بیشترین دارایی بیت کوین هستند که هر کدام بیش از ۹٬۰۰۰ بیت کوین دارند.

شرکت‌های خصوصی با بیشترین بیت کوین

شرکت‌های خصوصی حدود ۴۹۱٬۷۰۵ بیت کوین، معادل ۲.۳٪ از کل عرضه BTC را در اختیار دارند. Mt. Gox، صرافی هک شده سابق، بزرگترین دارنده خصوصی بیت کوین به شمار می‌رفت که در حال توزیع BTC به طلبکارانش است. این صرافی مجموعاً ۱۴۱٬۶۸۶ بیت کوین، معادل ۰.۷٪ از کل عرضه را در اختیار داشت.

شرکت چینی Block.one، دومین مالک خصوصی بزرگ بیت کوین است که گزارش شده ۱۶۴٬۰۰۰ بیت کوین، معادل ۰.۷٪ از کل عرضه را در اختیار دارد. Stone Ridge Holdings Group، هم شرکت خصوصی آمریکایی است که با تقریباً ۱۰٫۸۸۹ بیت کوین در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. تتر هولدینگر (Tether Holdings LTD)، شرکت پشت استیبل‌کوین USDT، حدود ۷۵٬۳۵۴ واحد BTC دارد که معادل ۴.۹ میلیارد دلار آمریکا است.

تملک غیرمستقیم بیت کوین

تملک غیرمستقیم بیت کوین، روش سرمایه‌گذاری است برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از نوسانات قیمت بیت کوین سود ببرند، بدون اینکه به طور مستقیم بیت کوین بخرند. برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری در پورتفولیویی گسترده که شامل دارایی‌های مرتبط با بیت کوین است، ریسک را کاهش دهند. صندوق قابل معامله بیت کوین (ETF)، با داشتن سهام و سایر دارایی‌های مرتبط با بیت کوین، به جمع‌آوری پورتفولیویی متنوع‌تر کمک می‌کنند، ETF‌های بیت کوین قیمت بیت کوین را دنبال می‌کنند، هرچند ناقص! برخی از ETF‌های پیشنهادی نیز بر اساس آینده‌ها و محصولات مشتقه بیت کوین هستند.

ای تی اف‌ ها (ETF‌ها) و سایر صندوق‌ها جمعاً ۱٬۰۳۸٬۷۷۳ بیت کوین، معادل ۴.۹۰٪ از کل عرضه BTC را در اختیار دارند. بزرگترین هولدر بیت کوین در این دسته، گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) است که ۲۷۷٫۹۳۴، یعنی تقریباً ۱.۳۲٪ از کل عرضه BTC را رد تصاحب خود دارد، iShares Bitcoin Trust از بلک راک (BlackRock) هم تقریباً ۳۰۵٬۶۱۲ بیت کوین تحت مدیریت دارد. در مجموع، ETF‌ها، شرکت‌های عمومی و خصوصی تقریباً مالک ۱٬۵۳۰٬۴۷۸ بیت کوین، معادل بیش از ۷.۲۸٪ از کل عرضه بازار هستند.

دولت‌هایی که بیشترین بیت کوین را دارند

دولت‌های مختلف جهان تقریباً ۵۶۵٬۹۹۳ بیت کوین دارند که معادل ۲.۷۰٪ از کل عرضه است. دولت چین گزارش داده که ۱۹۰٬۰۰۰ بیت کوین از کلاهبرداری Plustoken در سال ۲۰۱۹ به دست آورده و اعضای دولت اوکراین هم حدود ۴۶٬۳۵۱ بیت کوین دارند. دارایی‌های السالوادور در حال حاضر ۵٬۷۷۹ بیت کوین است.

کل عرضه بیت کوین

بر اساس قوانین فعلی نرم‌افزار بیت کوین، هرگز نمی‌توان بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین داشت. به همین دلیل هم درصد مالکیت از کل عرضه بیت کوین را می‌توان به‌طور ایمن با استفاده از سقف ۲۱ میلیون محاسبه کرد. با این حال، برخی مدل‌ها از کل عرضه بیت کوین، یک میلیون BTC که ساتوشی ناکاموتو به عنوان پاداش بلاک دریافت کرده و ۳ تا ۴ میلیون بیت کوینی که تخمین زده می‌شود، برای همیشه از دست رفته‌ باشند، را فاکتور می‌گیرند.

این مدل‌ها کل عرضه بیت کوین را به جای ۲۱ میلیون نزدیک به ۱۷ میلیون قرار می‌دهند، با این وجود، فارغ از مدل استفاده شده، همیشه محدودیتی برای تعداد بیت کوین‌های موجود در بازار وجود خواهد داشت، بنابراین، تمامی مالکان بیت کوین می‌توانند اطمینان داشته باشند که سهمشان از بیت کوین هرگز به زیر یک درصد خاصی کاهش نخواهد یافت.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها