|
کدخبر: 332307

خبری خوش برای فرهنگیان | نظام رتبه بندی به کجا رسید؟

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت‌ گرفته در جهت افزایش بودجه و اعتبار آموزش و پرورش، اظهار داشت: در بودجه سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه، ۳۸ هزار میلیارد تومان به منظور اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان افزوده شد و ما در مجلس، قانون مربوط به این نظام را تدوین کردیم.

اقتصاد خبری خوش برای فرهنگیان | نظام رتبه بندی به کجا رسید؟

حمیدرضا حاجی بابایی در مراسم اختتامیه جشنواره آفرینو با تأکید بر اهمیت توجه به آموزش و پرورش برای دستیابی به کشوری موفق و پیشرفته با حداقل ناهنجاری‌های اجتماعی، اظهار داشت: به نظر من، تا زمانی که معلم را در جایگاه واقعی خود قرار ندهیم، دانش‌آموز نیز به قله‌های موفقیت نخواهد رسید. باید امکانات لازم را در اختیار معلمان قرار دهیم تا بتوانند به بهترین نحو دانش‌آموزان را تربیت کنند.

وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی تاکنون سعی بر افزایش بودجه و اعتبار آموزش و پرورش بوده است افزود: بودجه سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه، ۳۸ هزار میلیارد تومان اضافه شد تا نظام رتبه‌بندی معلمان انجام شود و قانون این نظام را در مجلس نوشتیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه بالاترین و بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری بر روی بچه‌ها است ادامه داد: در سند تحول بنیادین ۱۴۱ راهکار پیش بینی شده است که می‌تواند ما را به سمت تحقق اهداف‌مان هدایت کند. یکی از این بحث‌ها، موضوع مهارت است، در برنامه ششم توسعه، پیش بینی بر فنی و حرفه‌ای بودن ۵۰ درصد مدارس بود تا ۱۰۰ درصد دانش آموزان حداقل یک مهارت را در مدارس بیاموزند.

وی اظهار کرد: امروز می‌توان گفت کشور ایران جز یکی از کشورهایی است که از نظر نیروی آگاه، جز کشورهای برتر است و این آگاهی به دلیل قدرت فهم و تشخیص است.

در حال حاضر، مطالبه فرهنگیان کشور به تحقق پیوسته و سامانه rtb.medu.ir به منظور اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان شروع به کار کرده است. در گذشته، این فرایند از طریق سایت rtb.medu.ir انجام می‌شد، اما اکنون تمامی مراحل نظام رتبه‌بندی از بارگذاری مدارک تا ثبت اعتراضات از طریق سامانه my.medu.ir انجام می‌شود. برای ارائه خدمات به فرهنگیان، سامانه‌های مختلفی راه‌اندازی شده است، از جمله سامانه جامع منابع انسانی آموزش و پرورش که به منظور یکپارچه‌سازی و انجام سریع امور مربوط به منابع انسانی آموزش و پرورش ایجاد شده است.

رای جلوگیری از ایجاد اختلال و مشکل فنی در سامانه آن جدول زمان بندی برای ثبت نام در این سامانه تعیین شده است و علاوه بر آن مهلت ثبت نام نیز تمدید خواهد شد، بدین جهت مشمولان اعم از معلمان رسمی و پیمانی می توانند با خیالی آسوده اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند. در ادامه مقاله به ثبت نام سایت my.medu.ir پرداخته شده است.

ثبت نام سامانه رتبه بندی معلمان rtb.medu.ir

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، برای ثبت نام سامانه آن  به نشانی rtb.medu.ir جدول زمان بندی بر اساس رقم آخر کد ملی تعیین شده و افراد بایستی نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند. پس از ثبت نام و بارگذاری مدارک در این سامانه که پیش بینی شده است یک و نیم ماه طول می کشد، بررسی های لازم انجام شده و نتایج اعلام خواهد شد. به علاوه امکان اعتراض به آن نیز با شرایط خاصی امکان پذیر است.

 

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش به دلیل آن که ممکن است برخی افراد در این مرحله به دلایل مختلف امکان ثبت و تکمیل اطلاعات را نداشته باشند، مقرر شد برای افراد جامانده از بازه زمانی اول، فوت شدگان شاغل و بازنشسته از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، نیرو‌های جدیدالاستخدام از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد و افراد مشمول تبصره ۴ ماده ۳ آئین نامه (مهرآفرین و …) از ۲۵ مهر تا ۱۳ آبان ۱۴۰۱ دسترسی به سامانه رتبه بندی جهت ثبت و تکمیل اطلاعات فراهم شود. 

کلیات طرح رتبه بندی معلمان

قانون آن بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز می‌باشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبه‌بندی می‌کند.

طرح آن در شورای توسعه مدیریت تصویب شده است و وزارت آموزش و پرورش برای معلمان واجد شرایط ، این طرح را اجرا می کند. طبق شیوه نامه نطام آن ، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند ، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند ، در ۵ رتبه قرار می گیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه ، از حق و حقوق شغلی بهره مند هستند.

این طرح منجر به ارتقای کیفیت آموزش های ارائه شده می شود و هدف مستقیم آن نیز همین بحث بهتر شدن کیفیت آموزش ها در مدارس است. بنابراین افزایش حقوق معلمان با اینکه هدف اصلی طرح رتبه بندی نیست ، اما بهتر شدن رتبه و درجه معلم در نظام رتبه بندی ، منجر به افزایش حقوق نیز می شود.

منبع: ایسنا
  • مریم جعفری ارسالی در

    باسلام من در زمان بارگذاری مدارک کرونا د اشتم عکس تعدادی از مدارک رافرستادم برای بارگذاری من نتیجه من دقیقه نودآمدکه رتبه سه شدم مسئولی گفت ما چشم بسته فقط تائید می کردیم
    پیگیری کردم برای اعتراض که چندکیلومدارک دارم
    وقتی بررسی کردندگفتندفتوشاپ است اصل مدارک راخواستن دوقتی دیدن مدارک درست است گفتندبدبارگزار ی کردی اصلا نتوانستند مشکل من راحل کنند( میز خدمت درحرم رضوی مراجعه کرده بودم)تصم یم گرفتم همه چندکیلو مدارک رابه وزارت آم وزش وپرورش ببرم به خاطرکسالت نتوانستم
    ازشما خواهش می کنم افرادی به عنوان کارشناس انتخاب کنید که واقعا بتوانند مشک ل راحل کنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها